پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 12.05.2019, 20:03


ایران امروز: مایک پمپئو وزیر امور خارجی ایالات متحده شامگاه شنبه ۱۱ مه / ۲۱ اردیبهشت در گفت‌وگو با «هدلی گمبل» از شبکه خبری «ان‌بی‌سی» گفت: «ایران یک تهدید فعال علیه منافع آمریکا در خاور نزدیک است اما با این‌حال آمریکا از فرصت گفت‌و‌گو با ایران استقبال می‌کند.»

وزیر خارجه آمریکا افزود، به نظر او تهدیدات ایران در حال افزایش است و دولت دونالد ترامپ در حال تقویت قابلیت‌های خود برای مقابله با رفتارهای تهاجمی است. به همین دلیل آمریکا ناو جنگی و دیگر تسلیحات در منطقه مستقر کرده است.

پمپئو در ادامه گفت، ما همه اقدامات لازم را انجام داده‌ایم که تا وضعیت امنیتی خود را به بهترین وجه افزایش دهیم. در عین‌حال ما می‌خواهیم مطمئن شویم  که آمادگی کامل برای مقابله با حمله‌های احتمالی ایران به مواضع آمریکا در افغانستان، عراق، یمن یا مناطق دیگری از خاور نزدیک را دارد.

وزیر خارجی آمریکا تاکید کرد، «با وجود حضور نطامی در منطقه، ما در پی جنگ نیستیم. هدف ما تغییر رفتار ایران دستگاه رهبری ایران است. ما امیدوارم که مردم ایران در نهایت به آنچه که می‌خواهد و شایسته آن است دست یابد. نیروهای نظامی که ما در منتطقه مستقر کرده‌ایم نیروهایی هستند که قبلا نیز ما در منطقه داشتیم. شما می‌دانید که ما اغلب در خلیج فارس ناو هواپیمابر داشتیم، اما رئیس جمهور آمریکا می‌خواست مطمئن شود در صورتی که حادثه‌ای رخ دهد ما آمادگی لازم را برای واکنش مناسب داریم.»

پمپئو افزود: او همه گزینه‌های لازم را تدارک دیده تا «در صورتی که ایرانی‌ها تصمیم بدی گرفتند» پرزیدنت ترامپ بتواند تصمیم لازم را اتخاذ کند.

****

حزب سبزهای آلمان خواستار سفر فوری وزیر خارجه به تهران شد

دویچه وله فارسی: سبزهای آلمان از وزیر خارجه، هایکو ماس می‌خواهند با توجه به تنش‌ها در خلیج فارس هر چه زودتر به تهران سفر کند. ماس در مصاحبه‌ای از توافق هسته‌ای دفاع کرده اما حزب سبزها می‌گوید در این شرایط حساس پیام از راه دور کافی نیست.

سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون حزب سبزها در پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌تاگ) از هایکو ماس وزیر خارجه این کشور می‌خواهد با توجه به تشدید مناقشه در خلیج فارس «هرچه سریع‌تر» به تهران برود.

امید نوری‌پور، عضو ایرانی‌تبار حزب سبزها در گفت‌وگو با هفته نامه «اشپیگل» تاکید کرده که دولت آلمان باید برای نجات توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی با جدیت بیشتری اقدام کند.

خبرگزاری آلمان صبح یک‌شنبه ۲۲ اردیبهشت (۱۲ آوریل) با استناد به این گفت‌وگو از قول نوری‌پور نوشته که با توجه به افزایش خطر وقوع درگیری‌های نظامی در خلیج فارس ضرورت دارد که هایکو ماس در اولین فرصت در سفر به تهران تلاش کند مانع خروج ایران از توافق هسته‌ای شود.

وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با نشریه «بیلد» تاکید کرده که دقیقا به دلیل «بی‌اعتمادی» به جمهوری اسلامی حفظ توافق هسته‌ای ضرورت دارد زیرا این توافق در شرایط کنونی مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی است.

امید نوری‌پور ظاهرا با اشاره به این سخنان هایکو ماس، ضمن تاکید بر این که برای «دیپلماسی جنگ» گفت‌وگوهای مستقیم ضروری است، می‌گوید شرایط به قدری جدی است که «ارسال پیام از راه دور» کافی نیست.

تلاش اروپا برای جلوگیری از جنگ

هایکو ماس ضمن تاکید بر پایبندی سه کشور اروپایی (فرانسه، بریتانیا و آلمان) به توافق هسته‌ای، خاطر نشان کرد که با «مقررات روشن و کنترل» می‌توان به چیزهای بیشتری دست یافت تا با تهدید. او می‌گوید آلمان باید با شریکان اروپایی خود تمام تلاش‌ها را صرف جلوگیری از وقوع یک درگیری نظامی در منطقه کند.

حدود یک سال پیش رئیس جمهوری ایالات متحده دونالد ترامپ فرمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را امضاء کرد و در پی آن تحریم‌های لغو یا تعلیق شده این کشور علیه جمهوری اسلامی دوباره اعمال شدند.

آمریکا که در روزهای گذشته تحریم‌ها علیه ایران را به شکل بی‌سابقه‌ای شدت داده، هدف از این کار را وارد کردن «فشار حداکثری» بر تهران و به صفر رساندن صادرات نفت جمهوری اسلامی برای واداشتن این کشور به نشستن بر سر میز مذاکره عنوان می‌کند.

جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده در صورتی که امکان فروش نفت خود را نداشته باشد، اجازه صدور نفت خام از تنگه هرمز را نخواهد داد.

تقویت نیروهای نظامی آمریکا در منطقه

آمریکا اخیرا حضور نظامی خود در منطقه را تقویت کرده و از جمله ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس آبراهام لینکلن» و ناو جنگی «یو‌اس‌اس آرلینگتون» را برای پیوستن به ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین، راهی آب‌های خلیج فارس کرده است.

دریادار جیم مالوی، فرمانده این ناوگان انگیزه تحرک‌های نظامی آمریکا در منطقه را وجود اطلاعاتی در مورد تهدیدهای احتمالی جمهوری اسلامی یا گروه‌های تحت حمایت این کشور عنوان کرده است.

علاوه بر دو ناو جنگی یاد شده که ظاهرا اعزام آنها به خلیج فارس پیشتر در دستور کار بوده، منابع خبری روز جمعه از استقرار بمب‌افکن‌های استراتژیک «بی ۵۲» آمریکا در پایگاه هوایی این کشور در قطر خبر دادند. نیروی هوایی ارتش آمریکا با تائید این خبر اعلام کرد که این بمب‌افکن‌ها شامگاه پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت به پایگاه العدید در قطر رسیده‌اند.

روز شنبه نیز خبر موافقت پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با تقویت سامانه دفاع ضد موشکی موسوم به پاتریوت در منطقه خاورمیانه منتشر شد. پنتاگون به دلیل آنچه ملاحظات امنیتی خوانده شده، از ارائه اطلاعات دقیق درباره محل استقرار دو ناو جنگی اعزام شده به خلیج فارس و سامانه دفاعی پاتریوت خودداری کرده است.

«فشارها بی‌سابقه است، اما تسلیم نمی‌شویم»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی فشارهای سیاسی و اقتصادی بر تهران را «یک جنگ تمام عیار و بی‌سابقه در تاریخ انقلاب اسلامی» خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی در این دیدار شرایط امروز ایران را وخیم‌تر از دوران جنگ هشت ساله با عراق توصیف کرد. به گفته او در آن دوره «تنها تحریم ما، تحریم خرید سلاح بود» اما اکنون تمام حوزه‌ها از مبادلات مالی و بانکی تا فروش نفت و صادرات و واردات دچار مشکل شده‌اند.

با این همه روحانی تسلیم شدن در برابر فشارها را منتفی دانست و گفت: «تسلیم شدن با فرهنگ و دین ما سازگار نیست و مردم آن را نمی‌پذیرند، لذا نباید تسلیم بشویم و باید راه‌حل‌ها را پیدا کنیم و در این زمینه البته مهم است که چه مقدار از راه‌حل‌ها در اختیار دولت قرار دارد.»

رئیس دولت دوازدهم شرط غلبه بر مشکلات کنونی را همدلی، همفکری و وحدت همه گروه‌های سیاسی و «دستگاه‌ها و قوای مختلف» خواند و ابراز امیدواری کرد که با جلب اعتماد و حمایت مردم «شرایط را اداره کنیم و تسلیم نشویم».

دونالد ترامپ به تازگی بار دیگر آمادگی خود برای گفت‌وگوی مستقیم با مقامات ایران را اعلام کرد و گفت برای این کار شماره تلفنی در اختیار سوئیس به عنوان حافظ منافع ایالات متحده قرار گرفته است.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران روز شنبه در واکنش به این سخنان، آمریکا را به نداشتن «یک سیاست منسجم و معقول در خصوص ایران، کل منطقه و چه بسا در سطح بین‌المللی» متهم کرد و در عین حال تصریح کرد که اگر آمریکایی‌ها نیازی به مذاکره با ایران پیدا کنند «شماره ما را دارند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024