چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 21.04.2019, 14:26


مراسم نیایش یکشنبه عید پاک در سریلانکا به خون کشیده شد. طبق آخرین گزارش‌ها در چند حمله به کلیساها و هتل‌های این کشور، دست‌کم ۲۰۷ نفر کشته شده‌اند. تعداد زخمی‌ها نیز بیش از ۵۰۰ نفر گزارش شده است. دهها نفر از قربانیان شهروندان خارجی هستند؛ از جمله شهروندانی از بریتانیا، آمریکا و هلند.

سه هتل مجلل و یک کلیسا در کلمبو، پایتخت سریلانکا و دو کلیسای دیگر در نزدیکی پایتخت هدف حمله قرار گرفته‌اند. حملات بین ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه و ۹ صبح به وقت محلی انجام شده است. از آن زمان تاگنون شمار کشته‌ها ساعت به ساعت در حال افزایش است.

دو کلیسای سنت آنتونی در کلمبو و سنت سباستین در نگمبو، واقع در شمال کلمبو جزو نخستین آماج حملات تروریستی بودند. در زمان حمله، باورمندان مسیحی در حال برگزاری مراسم عید پاک بودند.

در ادامه سلسله انفجارها، یک انفجار دیگر در نزدیکی باغ وحشی در کلمبو پایتخت سریلانکا رخ داد. رسانه‌ها از کشته شدن دو نفر در این انفجار خبر داده‌اند.

هنوز روشن نیست چه گروهی پشت سر این حملات خونین قرار دارد. هیچ گروهی نیز هنوز مسئولیت این کشتار بی‌رحمانه را بر عهده نگرفته است.

رئیس پلیس سریلانکا ده روز پیش درباره احتمال حملات انتحاری به کلیساها و دفتر نمایندگی عالی هند در سریلانکا هشدار داده بود. رئیس پلیس سریلانکا گفته بود این حملات ممکن است از سوی یک گروه تندروی اسلام‌گرا انجام شود. او منبع اطلاعات خود را نهادهای امنیتی خارجی اعلام کرده بود.

برخی گمان می‌کنند گروه مورد اشاره رئیس پلیس سریلانکا، یک گروه اسلامی به نام «جماعت توحید تامیل نادو» (Tamil Nadu Thowheed Jamath) است که در سال ۲۰۰۴ در تامیل نادوی هند پایه‌گذاری شده است. این گروه مدعی است که «اسلام حقیقی» را به مسلمانان و غیرمسلمانان معرفی می‌کند.

این گروه سال گذشته برای تخریب مجسمه‌های بودایی در سریلانکا مسئول شناخته شد. هنوز ارتباط حملات روز یکشنبه سریلانکا با این گروه روشن نیست. نحوه حملات تروریستی سریلانکا بیشتر شبیه وحشی‌گری القاعده است.

اکثریت جمعیت سریلانکا بودایی هستند با این‌حال اقلیت‌های دینی دیگری نیز در این کشور زندگی می‌کنند و تنش‌های دینی در این کشور بی‌سابقه نیست. ۱۲ درصد از جمعیت ۲۱ میلیونی سریلانکا مسلمان، ۱۰ درصد هندو و ۷ درصد مسیحی هستند.  اکثریت مسیحیان پیرو کلیسای کاتولیک رم هستند.

بعد از ظهر روز یکشنبه به وقت محلی وزیر دفاع سریلانکا اعلام کرد که عاملان سلسله‌ حملات به هتل‌ها و کلیساها شناسایی شده‌اند. وزیر دفاع سریلانکا در یک کنفرانس خبری این حملات را یک «حادثه تروریستی» معرفی کرد که از سوی یک «گروه افراطی» طراحی و اجرا شده است.

این مقام سریلانکایی از گروه یا فرد خاصی نام نبرد. او هم‌چنین از برقراری ۱۲ ساعته منع رفت‌وآمد در سراسر سریلانکا خبر داد که ساعت ۱۸ به وقت محلی آغاز می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024