پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 19.04.2019, 20:29

اعتراض دو نماینده مجلس به حضور حشد الشعبی در ایران


دو نماینده مجلس ایران با اعتراض به حضور نیروهای شبه نظامی حشد الشعبی عراق و فاطمیون متشکل از اتباع افغانستان در مناطق سیل‌زده جنوب و غرب این کشور، این موضوع را مغایر با قانون اساسی ایران خوانده‌اند.

بهرام پارسایی، نماینده شیراز و سخنگوی فراکسیون امید در مجلس در شبکه اجتماعی توییتر با نوشتن اینکه مرزهای کشور «حرمت» دارند، حضور «نیروی نظامی خارجی حتی به بهانه امداد رسانی» را قابل قبول ندانست.

پارسایی درباره حضور نیروهای شبه نظامی خارجی در داخل خاک ایران نوشته است: «اگر با ماهیت نظامی در کشور مستقر شوند نقض اصل ۱۴۶ قانون اساسی است و اگر بخواهند در قالب همکاری دو کشور عمل کنند، طبق اصل ۱۲۵ قانون اساسی، بايد توافقنامه آن بعد از تصویب مجلس، با امضاى رئیس‌جمهور اجرا گردد.»

عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده در مجلس ایران نیز در حساب خود در توییتر نوشت: «آیا ارتش و سپاه به اندازه کافی نیرو نداشت؟ آیا فراخوان مردمی دادیم و کسی نیامد که حشد الشعبی و فاطمیون وارد مناطق سیل‌زده شدند؟ گیرم که نیاز بود، چرا بدون اطلاع و مجوز دولت و مجلس؟»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس همچنین نحوه ورود و حضور نیروهای شبه‌نظامی خارجی در ایران را نقض قانون اساسی جمهوری اسلامی دانسته و افزوده است: «در هر صورت اصول ١٢۵ و ١۴۶ رعایت نشده و هم وحدت ملی و هم قانون اساسی با یک اقدام نادیده گرفته شدند.»

اعتراض‌ها به حضور برخی گروه‌های شبه‌نظامی خارجی در خاک ایران درحالی شدت گرفته که موسی غضنفری آبادی، رئیس دادگاه انقلاب تهران ۱۵ اسفند سال گذشته در جمع طلاب «مدرسه علمیه معصومیه قم» گفته بود: «اگر ما انقلاب را یاری نکنیم، حشد الشعبی عراق، فاطمیون افغان، زینبیون پاکستان و حوثی‌های یمن خواهند آمد و انقلاب را یاری خواهند کرد.»

شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده تبریز در مجلس و از دیگر اعضای فراکسیون امید، چهارشنبه گذشته در مورد «کمک» حشدالشعبی در مناطق سیل‌زده خوزستان ابراز تردید کرده و گفته بود: «حشدالشعبی آمده کمکی کند اما اکنون شایعاتی پخش شده که چقدر می‌توانند کمک کنند؟ بالاخره اگر به نیروهای داخلی‌ پول می‌دادند خیلی بهتر بود چون آن‌ها فقط چند کامیون بار آوردند. اگر دوستان عزیز ما در عراق کمک خود را به سپاه و هلال احمر بدهند بهتر است چون واقعا در فضای مجازی شایعاتی پخش شده که به نفع کشور نیست ضمن اینکه به لحاظ امنیتی هم ممکن است این رفت و آمدها در صورتی که بدون نظارت باشد، نگرانی‌هایی را ایجاد کند.»

علیرضا رحیمی، دیگر عضو فراکسیون امید مجلس نیز سه‌شنبه گذشته خواستار ارائه گزارش وزیر کشور و توضیح وزیر خارجه ایران درباره حضور نیروهای خارجی در مناطق سیل‌زده شده بود. رحیمی با اشاره به ورود حشدالشعبی «به عنوان یک نیروی شبه‌نظامی» به ایران گفته بود: «برای مجلس شورای اسلامی هنوز مشخص نیست که کنترل حضور این نیروها صورت گرفته است یا خیر و اگر موضوع در گزارش وزیر کشور به صورت شفاف مطرح نشود نسبت به طرح سوال اقدام خواهد شد.»

اجازه ورود از طریق حاکمیت

این در حالی است که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، تأکید کرده است که «کسی حق ندارد ورود نیروهای حشد الشعبی و سایر گروه‌های امدادی به داخل کشور را زیر سؤال ببرد». فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا، درباره «حواشی ایجادشده در خصوص ورود نیرو‌های حشدالشعبی به داخل کشور»، گفته بود: «بسیاری از نیرو‌های منطقه‌ای در جنگ با گروه‌های تروریستی حضور فعال داشته‌اند و امروز نیز شاهد هستیم که بخشی از همین نیرو‌ها برای کمک به مناطق سیل‌زده وارد کشور ما شده‌اند.»

فلاحت‌پیشه گفته بود: «نیرو‌های داوطلبی که از کشور‌های دیگر وارد کشور شده‌اند، ذیل اصول و حقوق صیانتی وزارت کشور ورود داشته‌اند و هیچ دغدغه و نگرانی در این خصوص وجود ندارند. باید توجه داشت که اجازه ورود به این نیرو‌ها نیز از طریق حاکمیت صادر شده و یک گروه یا نهاد این افراد را دعوت نکرده است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024