جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 22.03.2019, 19:14


دویچه وله

برایان هوک می‌گوید اعمال مجدد تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی حزب‌الله لبنان را به لحاظ مالی به شدت در مضیقه قرار داده است. رهبر حزب‌الله زمانی گفته بود همه نیازهای این تشکل را «از پوشک تا موشک» ایران تامین می‌کند.
مسئول «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا بازگشت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را اثربخش توصیف کرده و یکی از نشانه‌های آن را اختلال در تامین بودجه شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان عنوان می‌کند.

برایان هوک در گفت‌وگویی با نشریه انگلیسی‌زبان «نشنال» که متن آن روز جمعه دوم فروردین ۹۸ (۲۲ مارس) منتشر شد، برآورد کرده که بودجه سالانه این گروه اسلام‌گرای افراطی که از سوی تهران تامین می‌شود ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

این دیپلمات آمریکایی می‌گوید واشنگتن مصمم است فشار بر حزب‌الله را که در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار دارد ادامه دهد و درخواست رهبر حزب‌الله از مردم برای کمک مالی نشانه موثر بودن این فشارها است.

حسن نصرالله به تازگی از هواداران حزب‌الله خواسته بود برای جبران فشارها و تنگناهایی که به خاطر تحریم‌ها بر این گروه وارد شده کمک مالی کنند.

متن گفت‌وگوی هوک با نشریه «نشنال» که در امارات متحده عربی منتشر می‌شود در همان روزی انتشار یافت که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، برای ملاقات و مذاکره با مقامات لبنان به بیروت سفر کرد.

نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران با اشاره به این که حزب‌الله از سال ۱۹۹۷ گروهی تروریستی محسوب می‌شود خطاب به مسئولان لبنانی تصریح کرد که این تشکل مردم لبنان را به گروگان گرفته و به بهای بالا بردن خطر امنیتی برای شهروندان این کشور جنگ با اسرائیل را بالاترین هدف خود اعلام می‌کند.

هوک با اشاره به کمک‌های مالی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی به حزب‌الله لبنان گفته که دریافتی هر یک از شبه‌نظامیان حزب‌الله بیش از حقوق ماهانه یک آتش‌نشان ایرانی است.

دبیرکل حزب‌الله تابستان ۱۳۹۵ در واکنش به محدودیت‌های بانکی و مالی آمریکا علیه این گروه گفته بود که این تدبیرها بی‌تاثیرند زیرا این تشکل همه نیازهای خود را “از خوراک و پوشاک تا موشک و راکت” به طور مستقیم از جمهوری اسلامی دریافت می‌کند.

تهدید اسرائیل با پول و موشک ایران

به گزارش شبکه العالم، فرستنده عربی‌زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، حسن نصرالله در یک سخنرانی گفته بود: «بودجه حزب‌الله از ایران می‌رسد و هیچ طرفی ارتباطی با این موضوع ندارد. پول از ایران می‌رسد، مانند موشک‌هایی که با آن اسرائیل را تهدید می‌کنیم. از حضرت امام خامنه‌ای، دولت ایران و رئیس جمهور آن به خاطر حمایت بی‌دریغ از ما در سال‌های گذشته تشکر می‌کنیم. ما حقوق‌ها را می‌پردازیم و مشکلی در این زمینه نداریم.»

برایان هوک در پاسخ به این پرسش که برخلاف اظهارات قبلی دونالد ترامپ مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران، این کشور هنوز نفت صادر می‌کند تاکید کرد که زمان زیادی از آغاز بازگشت تحریم‌ها نگذشته اما در همین مدت کوتاه نیز درآمدهای ارزی جمهوری اسلامی به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

آمریکا با آغاز دور دوم تحریم‌ها که از ماه نوامبر اجرایی شد و به طور عمده صادرات نفت و گاز، حمل و نقل دریایی و مبادلات مالی بین‌المللی ایران را هدف قرار می‌دهد، شماری از مشتریان مهم نفت و گاز ایران را برای یک دوره محدود و به شرط کاهش قابل توجه واردات از جریمه معاف کرد.

تحریم اهرم فشار بسیار موثر

اعلام بازگشت تحریم‌های تعلیق شده آمریکا علیه ایران پس از امضای فرمان خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی و جمهوری اسلامی در ماه مه سال پیش انجام شد. برایان هوک می‌گوید این اقدام اهرم فشار بسیار موثری در اختیار واشنگتن قرار داده که بتواند با استفاده از آن رژیم تهران را وادار به تغییر رفتار کند.

معافیت شش ماهه خریداران مهم نفت و گاز ایران اوایل ماه مه سال جاری (اردیبهشت ۹۸) به پایان می‌رسد. به رغم خوش‌بینی‌های برخی از این مشتریان، برایان هوک به تازگی گفته که واشنگتن برنامه‌ای برای تمدید این معافیت در دستور کار ندارد.

آمریکا یکی از انگیزه‌های اصلی خود برای موافقت با معافیت برخی مشتریان نفت و گاز ایران را جلوگیری از افزایش بهای انرزی در بازارهای جهانی عنوان کرده است. برایان هوک پیش‌بینی می‌کند عرضه نفت در سال ۲۰۱۹ هم‌تراز میزان تقاضا باشد و به این ترتیب آمریکا بتواند برای “فشار حداکثری” بر تهران مشتریان نفت ایران را به توقف کامل خرید نفت از این کشور متقاعد کند.

ایران در سال گذشته میلادی به طور میانگین روزانه حدود دو  و نیم میلیون بشکه نفت و میعانات گازی صادر کرده بود. این میزان در حال حاضر به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024