جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 15.03.2019, 11:19


مایک بوش، فرمانده پلیس نیوزیلند گفته است که در حمله و تیراندازی در دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ ۴۹ نفر کشته و شمار دیگری زخمی شده‌اند. اکثر قربانیان این حمله مهاجران خارجی هستند.

این حمله روز جمعه و هم‌زمان با ساعات اقامه نماز جمعه صورت گرفت. هنگام حمله حدود ۲۰۰ نمازگزار در مسجد النور در حال اقامه نماز جمعه بودند.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند این حادثه را «حمله تروریستی با برنامه‌ریزی قبلی» خوانده و گفته است امروز، یکی از سیاه‌ترین روزها در تاریخ کشورش است.

فرمانده پلیس نیوزیلند گفته سه مرد و یک زن به ظن ارتباط با این حمله بازداشت شده‌اند. گفته می‌شود یکی از بازداشت شدگان شهروند استرالیاست.

فرمانده پلیس نیوزیلند همچنین از کشف وسایل انفجاری دست‌ساز از خودروهای مظنونان خبر داده است.

پلیس از همه مساجد در سراسر نیوزیلند خواسته است تا درهای خود را ببندند.

انگیزه مهاجمان و وابستگی سازمانی احتمالی آنان هنوز مشخص نیست اما اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا گفته است که این حمله توسط کسانی «با گرایش‌های راست افراطی» صورت گرفته است. وی گفته است که یکی از مهاجمان بیانیه‌ای را در رسانه‌های اجتماعی منتشر و در آن از برتری نژادی و نفرت از مهاجران دفاع کرده بود.

نخست وزیر استرالیا گفته است که مهاجمان تحت تاثیر افکار کسانی مانند اسلوالد موزلی، رهبر فاشیست‌های بریتانیا در دهه‌های ١٩٢٠ و ١٩٣٠ و اندرس بریویک، عامل کشتار جمعی در نروژ قرار داشتند.

به گفته آقای موریسون، مهاجمان دو سال را صرف برنامه‌ریزی این حمله تروریستی کرده بودند.

به گزارش رسانه‌های محلی نیوزلند، یک شاهد عینی به نام لن پنها اظهار داشت: «یک فرد سیاه پوش وارد مسجد النور شد و به سمت نمازگزاران تیراندازی کرد. در مسجد ازدحام ایجاد شد و فرد مهاجم پیش از آمدن نگهبانان فرار کرد. وقتی برای کمک وارد مسجد شدم با اجساد نمازگزاران بر روی زمین مواجه شدم.»

در تصاویر منتشر شده در فیس بوک به وسیله یکی از مظنونان، فردی دیده می‌شود که با یک سلاح نیمه خودکار وارد مسجد می‌شود و پس از شلیک به حاضران، بسیاری از آنان نقش زمین می‌شوند.

یکی از مهاجمان اهل استرالیا است

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا ساعاتی پس از حمله گفت که یکی از عاملان هجوم به دو مسجد نیوزلند یک مرد راست‌گرای افراطی اهل استرالیا است.

نخست‌وزیر استرالیا مهاجم را «تروریست خشن راست‌گرای افراطی» توصیف کرد و گفت که مقامات نیوزلند در حال پیگیری موضوع هستند.

او گزارش‌های رسانه‌ها درباره استرالیایی بودن یکی از مهاجمان را تایید کرد ولی اطلاعات بیشتری درباره هویت این فرد ارائه نکرد.

موریسون همچنین با اعلام حمایت کامل استرالیا از نیوزلند گفت: «ما تنها دو همپیمان و دو شریک نیستیم، ما یک خانواده هستیم.» او همچنین گفت که نهادهای امنیتی کشورش در حال تحقیق درباره روابط احتمالی استرالیا و این حملات هستند.

منابع: بی‌بی‌سی،‌ آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024