جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 14.03.2019, 9:36


احکام قطعی ۲۳ درویش گنابادی زندانی در دادگاه تجدید نظر ابلاغ شد. این ۲۳ درویش که در اعتراض به روند غیرعادلانه دادگاه‌های انقلاب در هیچ‌کدام از جلسات دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر خود شرکت نکردند با تایید کامل احکام سنگین صادره در دادگاه بدوی مواجه شدند.

براساس گزارش سایت مجذوبان نور متعلق به دراویش گنابادی، ۲۳ درویش مجموعا محکوم به ۱۹۰ سال حبس، ۴۶ سال تبعید، ۱۷۷۶ ضربه شلاق، ۴۶ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۴۶ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب سیاسی، اجتماعی و فعالیت رسانه‌ای شدند. حکم دادگاه تجدیدنظر طی‌روزهای ۱۸ تا ۲۱ اسفند ماه به آنها در زندان بزرگ تهران ابلاغ شده است.

نام این ۲۳ درویش گنابادی که در حال حاضر در زندان بزرگ تهران (فشافویه) به سر می‌برند به این شرح است: کسری نوری، محمد شریفی‌مقدم، مصطفی عبدی، رضا یاوری، رضا انتصاری، سینا انتصاری، مرتضی کنگرلو، صالح‌الدین مرادی، مجید مرادی، بابک مرادی، سخاوت سلیمی، رضا سیگارچی، سعید دوراندیش، احمد ایرانی‌خواه، مجتبی بیرانوند، محمدرضا درویشی، مهدی کیوانلو، جواد خمیس‌آبادی، رسول هویدا، اردشیر عشایری، جعفر احمدی، سعید سلطان‌پور، امین سلیمانی.

در میان این دراویش، مصطفی عبدی مواجه با سنگین‌ترین حکم، ۲۶ سال و سه ماه زندان است. همچنین کسری نوری و محمد شریفی مقدم هر کدام به ۱۲ سال و رضا یاوری به ۹ سال حبس محکوم هستند. ۱۷ نفر دیگر هر کدام به هفت سال زندان و دو نفر از انها هر کدام به شش سال حبس محکوم شدند. همگی این ۲۳ نفر نیز به طور یکسان محکوم به ۷۴ ضربه شلاق، دو سال تبعید، دو سال محرومیت  و دو سال ممنوع الخروجی از کشور شده‌اند.

در میان این دراویش کسری نوری و محمد شریفی‌مقدم از فعالان حقوق بشر و گردانندگان سایت مجذوبان نور بودند که نقش مهمی در اطلاع‌رسانی وضعیت دراویش ایران داشتند.

پیش از این سایت مجذوبان نور متعلق به دراویش گنابادی نامه سرگشاده دراویش زندانی که از تقاضای تجدیدنظر نسبت به حکم‌های سنگین خود صرفنظر کرده بودند منتشر کرد. در این نامه آنها نوشته بودند: «تقاضای تجدیدنظر از حکومتی که عامل بی‌عدالتی و آزار است را خردمندانه نیست.»

این ۲۵ درویش حتی در دادگاه‌های بدوی خود هم به دلیل «فرمایشی و نمایشی» بودن آنها خودداری کردند. آنها در نامه‌ای با اعلام اینکه تقاضای تجدیدنظر نیز به حکم‌های سنگین خود نخواهند داد نوشته بودند: «حکومت جمهوری اسلامی انتظار دارد کسانی که به گواه تاریخ و اسناد می‌باید در جایگاه شاکی باشند در جایگاه متهم ظاهر شوند و لغویات قاضی را که از سوی مقامات امنیتی دیکته شده است دربست بپذیرند.»

براساس گزارش سایت مجذوبان نور، در حال حاضر حدود ۱۱۰ درویش در زندان‌های فشافویه و قرچک در حال گذراندن محکومیت خود هستند. زنان درویش در زندان قرچک و مردان دروایش در زندان فشافویه به سر می‌برند.

این دروایش در شرایط نامناسب بهداشتی در زندان تهران بزرگ قرار است حکم‌های سنگین خود را طی کنند.

پیش از این منابع مختلف از وضعیت ناگوار بهداشتی و امنیت زندان بزرگ تهران گفته بودند. یک منبع مطلع از وضعیت دراویش گنابادی در سالن یک تیپ این زندان به کمپین در آبان ۹۷ گفته بود: «در سالن یک تیپ یک زندان که گنجایش ۱۰۰ نفر را دارد، ۴۰۰ نفر نگهداری می‌شوند. هر روز فقط سه ساعت به مدت ۱۱ تا یک عصر فرصت حمام کردن با آب سرد وجود دارد. حتی در این فصل نیز همه با آب گرم در اختیار زندانیان نیست البته تعدادی که از انگشتان یک دست هم فراتر نمی‌رود و به قولی رییس و باسابقه‌های سالن هستند حق استفاده از آب گرم را دارند. »

همچنین به گفته این منبع اکثر زندانیان برای داشتن کوچکترین امکانات حتی داشتن تختخواب مجبور به پرداخت پول هستند «و گرنه باید در راهرو آن هم فقط شب‌ها بخوابند. خیلی از زندانی‌ها حتی به خاطر نمی‌آورند آخرین باری که میوه خورده‌اند کی بوده چون خرید میوه در زندان خیلی گران است و در لیست برنامه‌های غذایی روزانه نیز جای ندارد به همین دلیل خیلی از زندانیان بی‌بضاعت پولی برای خرید میوه ندارند.»

دراویش گنابادی روز سی‌ام بهمن ۹۶ در اعتراض به محاصره خانه نورعلی تابنده، رهبرشان در خیابان هفتم پاسداران تهران تجمع کردند که این تجمع با دخالت نیروی انتظامی و ماموران لباس شخصی به خشونت کشیده شد. در آن شب و صبح روز بعد، بیش از ۳۰۰ درویش بازداشت شدند و دهها نفر از آنها به دلیل شدت ضرب و شتم پس از بازداشت به چهار بیمارستان منتقل شدند. همه آنها پس از مداوا سرپایی و بقیه بازداشتی‌ها به زندان تهران بزرگ منتقل شدند و زنان نیز به زندان قرچک فرستاده شدند. هرچند تعدادی از دراویش آزاد شده‌اند اما بقیه در زندان و مواجه با حکم‌های سنگین هستند که با تایید برخی از این حکم‌ها  در دادگاه تجدیدنظر سال‌ها باید در زندان بمانند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024