پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 16.02.2019, 13:38


فرنگیس حبیبی، نویسنده و روزنامه‌نگار ایرانی ساکن فرانسه، صبح روز شنبه ۲۷ بهمن (۱۶ فوریه ۲۰۱۹) در هفتاد و دوسالگی در پاریس درگذشت.

فرنگیس حبیبی از مدتها پیش به بیماری سرطان کیسه صفرا مبتلا بود و هفته گذشته به دلیل شدت بیماری نتوانست در رونمایی کتابش با عنوان «جنگ با من از فاصله‌ای دور سخن گفته است» در پاریس شرکت کند.

خانم حبیبی در رشته جامعه‌شناسی تحصیل کرده بود و تز دکترایش درباره «زنان در جامعه در حال گذار ایران» بود.

در سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۲ عضو کنفدراسیون دانشجویان ایرانی بود. پس از انقلاب به ایران رفت، اما در دوران جنگ ایران و عراق دوباره به فرانسه بازگشت.

او از نخستین روز سال ۱۳۷۰ ریاست بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه را برعهده داشت.

فرنگیس حبیبی در مقدمه کتاب تازه‌اش «جنگ با من از فاصله‌ای دور سخن گفته است» درباره خودش می‌نویسد: «من در نوزده سالگی، در سال ۱۹۶۶، به پاریس رسیدم. ویکتور هوگو به سهم خود در این سفر نقش داشت. پدرم به او ارج می‌گذاشت. وانگهی، فردای رسیدنم، برادر بزرگم که در فرانسه زندگی می‌کرد، مرا سوار بر موتورش کرد و برد به یک میدان در محله سیزدهم پاریس، جایی که ماریوس و کوزت [دو شخصیت رمان معروف “بینوایان” نوشته ویکتور هوگو] به سر می‌بردند.»

این کتاب به زبان فرانسوی است  و انتشارات «استوک» آن را در چارچوب طرحی به نام «قدرت زنان» چاپ کرده است.

کتاب «جنگ با من از فاصله‌ای دور سخن گفته است» درون‌مایه‌ و سویه‌های متنوعی دارد؛ از انقلاب، جنگ، زندگی زنان‌، هم‌پیوندی مهاجر در جامعه، اشتغال، مسائل روزمره تا خاطراتی از پدر و مادر. رویدادها واقعی هستند اما نویسنده کتمان نکرده که در بیان موضوع از تخیل هم کمک گرفته است.

به گفته احمد سلامتیان از دوستان نزدیک خانم حبیبی در  این کتاب خانم حبیبی ۲۶ موضوع متفاوت از هم را با نثری بسیار ادبیانه روایت می‌کند که بی‌شباهت به گلستان یا منطق‌الطیر نیست. این روایت‌ها که اغلب اتوبیوگرافیک و رفت و آمدی بین خاطرات هستند، زبانی تراش‌خورده دارند و از هر حکایت‌ نیز می‌توان یک نتیجه اخلاقی یا اجتماعی گرفت.


* ایران امروز، درگذشت خانم فرنگیس حبیبی را به خانواده و دوستان او تسلیت می‌گوید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024