جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 15.02.2019, 21:45


بی بی سی: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای با یک شبکه آمریکایی، ضمن تایید شکست ایران در پرتاب ماهواره در دو ماه اخیر این احتمال را مطرح کرد که به دلیل خرابکاری عمدی ایالات متحده آمریکا این پروژه شکست خورده است.

شبکه خبری «ان بی سی نیوز» گزارش داد که آقای ظریف گفته ایران در حال تحقیق درباره این شکست است که به گفته او در دو ماه اخیر، دو بار رخ داده است.

مسئله احتمال خرابکاری در برنامه موشکی ایران برای نخستین‌بار در روز چهارشنبه توسط روزنامه نیویورک تایمز مطرح شد.

این روزنامه به نقل از مقام‌های کنونی و سابق دولت آمریکا گزارش داد که این کشور، برنامه خرابکاری در برنامه موشکی ایران را بار دیگر از سر گرفته است.

دو تلاش تازه ایران برای پرتاب ماهواره در روزهای ۲۵ دی ماه و ۱۶ بهمن ماه شکست خوردند.

به نوشته نیویورک تایمز، در ۱۱ سال گذشته، ایران بارها موشک‌هایی را به فضا پرتاب کرده، اما ضریب شکست این آزمایش‌ها، ۶۷ درصد است. این رقم فاصله قابل ملاحظه‌ای با استاندارد جهانی دارد. ضریب شکست پروژه‌های مشابه پرتاب‌های فضایی در کشورهای دیگر، پنج درصد است.

آقای ظریف در مصاحبه اخیرش به «ان بی سی نیوز» گفته که بعد از انتشار گزارش روزنامه نیویورک تایمز، تحقیقاتی درباره احتمال دست داشتن آمریکایی‌ها در شکست‌های اخیر آغاز شده است.

برنامه موشکی ایران، یکی از مهم‌ترین موضوعات محل اختلاف میان ایران و آمریکاست.

هشدار درباره جنگ با ایران

آقای ظریف در همین مصاحبه به آمریکا و متحدانش هشدار داد که جنگ با ایران، یک خودکشی خواهد بود.

وزیر خارجه ایران به شبکه تلویزیونی «ان بی سی نیوز» گفت، «همان دسته‌ای» که پشت سر جنگ عراق بودند، در تلاشند تا جنگی جدید را با ایران شروع کنند.

آقای ظریف گفت: «من نمی‌گویم که دولت رئیس‌جمهور ترامپ، بلکه افرادی در دولت رئیس‌جمهور ترامپ در تلاشند تا به همان مسیر (جنگ) بروند و من معتقدم که شکست خواهند خورد.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از زمان مبارزات انتخاباتی همواره علیه توافق هسته‌ای ایران یا برجام صحبت می‌کرد و سرانجام از این توافق خارج شد.

وی همچنین جان بولتون را که از مخالفان سرسخت جمهوری اسلامی ایران است، به سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید تعیین کرد.

آقای بولتون که سابقه حضور کوتاه مدتی در دستگاه دیپلماتیک جرج بوش، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا را در کارنامه دارد، چندین بار در تجمعات تبلیغاتی سازمان مجاهدین خلق، علیه رژیم ایران سخن گفته و خواستار تغییر این رژیم شده است.

همزمان برخی ناظران معتقدند از زمانی که رکس تیلرسون در وزارت امور خارجه آمریکا جای خود را به مایک پومپئو داد، رویکرد واشنگتن در قبال ایران، سخت‌گیرانه‌تر شده است.

آمریکا بعد از خروج از برجام به رغم مخالفت متحدان اروپایی‌اش، تحریم‌هایی را علیه ایران از سرگرفته است.

در عین حال دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام آمادگی کرده که حاضر است با مقام‌های ایرانی مذاکره کند. او گفته که اگر ایران در مذاکره شرکت کند، به توافقی دست خواهد یافت که از برجام هم برای تهران، بهتر باشد.

این درخواست از سوی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران رده شده است.

آقای ظریف نیز در مصاحبه اخیر خود با «ان بی سی نیوز»، امکان هرگونه مذاکره مجدد را برای قطع یا کاهش تحریم‌های آمریکا رد کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024