سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 14.02.2019, 8:09


بی بی سی

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی اختصاصی مدعی شده آمریکا برای اخلال در برنامه موشکی ایران عملیاتی فوق‌سری در دست دارد و تلاش می‌کند با وارد کردن قطعات قلابی به ایران موشک‌های ساخت این کشور را معیوب کند.

نیویورک‌تایمز، روز چهارشنبه (۱۳ فوریه) در گزارش اختصاصی خود نوشت: «کاخ‌سفید از زمان ورود دونالد ترامپ به عملیات آمریکا برای خراب‌کاری در برنامه موشکی و راکتی ایران شتاب بخشیده است.»

نیویورک‌تایمز مدعی است این اطلاعات را از مقام‌های سابق و فعلی دولت آمریکا به دست آورده که به این روزنامه گفته‌اند این عملیات سری بخشی از تلاش آمریکا برای تضعیف نظامی ایران و ضربه به اقتصاد این کشور است.

پیش‌تر هم از طریق کرم اینترنتی استاکس‌نت برای اخلال در برنامه هسته‌ای ایران اقدام شده بود، که نقش آمریکا و اسرائیل در آن افشا شد.

آن طور که نیویورک تایمز نوشته این عملیات جدید نیست و در زمان روسای جمهوری پیش از دونالد ترامپ، از جمله باراک اوباما هم ادامه داشته است.

مقام‌های آمریکایی، که هویتشان فاش نشده، همچنین به نیویورک‌تایمز گفته‌اند ارزیابی موفقیت این برنامه که «تاکنون وجود آن علنی نشده بود» غیرممکن است، هر چند ایران ظرف همین یک ماه گذشته دو پرتاب ناموفق موشک‌های ماهواره‌بر را تجربه کرده است.

اشاره این روزنامه آمریکایی به پرتاب روز ۱۵ ژانویه موشکی است که قرار بود ماهواره پیام را در مدار زمین قرار دهد و ایران رسما پرتاب و ناموفق بودن ماموریت آن را به همراه تصاویری منتشر کرد. اما پرتاب دوم که هفته گذشته مورد توجه رسانه‌های آمریکایی قرار گرفت از سوی ایران تایید یا تکذیب نشده است.

شبکه ملی رادیو آمریکا، ان‌پی‎‌آر چهارشنبه گذشته گزارش کرد که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند ایران یک پرتاب ناموفق دیگر برای ارسال ماهواره به مدار زمین داشته است.

ان‌پی‌آر در گزارشی اختصاصی خود نوشته بود: «تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه فضایی امام خمینی در شمال ایران از دومین پرتاب ناموفق ماهواره در این کشور خبر می‌دهند».

به گزارش ان‌پی‌آر، این تصاویر را یک مرکز تحقیقات ماهواره‌ای در سانفرانسیسکو تهیه کرده و در اختیار این شبکه قرار داده بود. تصاویری که در آنها خراش‌هایی بروی یک سکوی پرتاب موشک دیده می‌شود. کارشناسان شرکت تحقیقات فضایی پلنت در سانفرانسیسکو بر اساس این تصاویر و خراش‌هایی که گفته شده «تازه» هستند نتیجه گرفته‌ بودند که ایران یک پرتاب دیگر را تجربه کرده هر چند این پرتاب ظاهرا ناموفق بوده است.

پیش از این هم در روز سه‌شنبه، ٢٥ دی (١٥ ژانویه)، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در مطلبی در توییتر خود خبر داد که ماموریت قرار دادن ماهواره ساخت جمهوری اسلامی در مدار زمین ناکام مانده است.

به گفته وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی، سرعت جدا شدن ماهواره از ماهواره‌بر مناسب نبود و به سرعت مطلوب نرسید و در لحظه آخر، ماهواره در مدار قرار نگرفت. از چند روز پیش، منابع دولتی و مقامات جمهوری اسلامی از پرتاب موشک حامل ماهواره و قرار دادن ماهواره در مدار زمین سخن گفته و پرتاب آن را مژده داده بودند.

واکنش ایران و سوءظن به واشنگتن
ایران هنوز به این گزارش جدید نیویورک تایمز و ادعای علنی کردن این عملیات فوق‌سری واکنشی نشان نداده است اما حتی پیش از این گزارش هم فرماندهان نظامی ایران از احتمال چرخش پیکان عملیات خراب‌کاری آمریکا به سوی برنامه موشکی این کشور سخن گفته بودند.

وبسایت شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی ایران، ماه مارس ۲۰۱۶ (سه سال پیش) به نقل از سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران نوشته بود: «آنها به دنبال تکرار خرابکاری‌های هسته‌ای در حوزه موشکی هستند.»

ایران برنامه موشکی خود را بخشی از دکترین دفاعی این کشور می‌داند و بارها تاکید کرده که حاضر به گفتگو و مذاکره بر سر آن نیست.

این کشور همچنین برنامه‌های فضایی خود را غیرنظامی می‌خواند هر چند آمریکا می‌گوید به علت تشابه فراوان فناوری تولید موشک‌های بالستیک و ماهواره‌بر، ایران در پوشش پرتاب‌های فضایی به دنبال پیش‌برد برنامه موشک‌های بالستیک خود است.

در همین حال، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در سخنرانی ۲۲ بهمن امسال خود گفت: «ما برای ساختن انواع موشک‌های ضدزره و انواع موشک‌های پدافند هوایی و انواع موشک‌های زمین به زمین و دریا به دریا و انواع موشک‌های هوا به هوا از کسی اجازه نگرفته و نخواهیم گرفت. ما همان راه و قدرت نظامی را ادامه می‌دهیم.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024