پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 11.02.2019, 0:20


فروغ تاجبخش، مادر انوشیروان لطفی، یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ چشم از جهان فروبست. انوشیروان لطفی یکی از قربانیان سرشناس اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ بود. فروغ تاجبخش از نخستین کسانی بود که پس از شنیدن خبر اعدام فرزندش انوشیروان لطفی به خاوران رفته بود.

بنابر گفته اعضای خانواده، فروغ تاجبخش عصر روز یکشنبه ۲۱ بهمن در بیمارستان طوس تهران درگذشت. خانم  تاجبخش که در میان خانواده‌های قربانیان اعدام‌های دسته‌جمعی ۱۳۶۷ به «مادر لطفی» معروف بود مادر انوشیروان لطفی،‌ از فعالین سیاسی چپ ایران و زندانی سیاسی در دو رژیم محمدرضا پهلوی و جمهوری اسلامی بود.

انوشیروان لطفی آخرین بار در سال ۱۳۶۲ بازداشت و ۵ سال بعد در روز ٦ خرداد ١٣٦٧ در زندان اوین اعدام شد.

مادر لطفی خبر اعدام پسرش را از بی‌بی‌سی شنيده بود: «راهی خاوران شدم، با دست خاکها را کنار زدم، خاک را شکافتم پيراهن چهارخانه تن پسرم بود ديگر نمی‌خواستم بيشتر از اين ببينم.»

اعدام انوشیروان لطفی سرآغاز اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ بود که در جریان آن چندین هزار نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی به شکلی مخفیانه اعدام و در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند. اکثر این زندانیان کسانی بودند که پیشتر محاکمه شده و در حال گذراندن دوره محکومیت زندان خود بودند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024