پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 20.01.2019, 10:24


جمال حیدری وکیل سپیده‌ قُلیان خبر داده که این فعال مدنی روز  یکشنبه ۳۰ دی ماه به همراه برادرش در خانه‌پدری‌شان در اهواز بازداشت شده‌اند. سپیده قلیان، دانشجو و فعال مدنی، مدتی پیش در اعتراض‌های کارگری هفت‌تپه بازداشت‌ و با قرار وثیقه آزاد شده بود.

شامگاه شنبه بخش خبری  ۲۰:۳۰ شبکه یک‌سیما، فیلمی به نام «طراحی سوخته» پخش کرد که اعترافات اجباری سپیده‌ قُلیان و اسماعیل بخشی بود.  در این فیلم این دو  به داشتن ارتباط با افراد و گروه‌های برانداز از جمله حزب کمونیست کارگری «اعتراف» می‌کنند.

این زندانیان همچنین با نام بردن از کسانی که در خارج از کشور هستند، ادعا می‌کنند که این افراد سعی داشته‌اند تا تشکل‌سازی را به آنها آموزش دهند.

به ادعای فیلم پخش‌شده در صدا و سیما، ایجاد پیوند میان اعتراضات کارگران فولاد اهواز با کارگران هفت‌تپه یکی دیگر از اهداف این گروه‌ها و افراد بوده است. همچنین پیوند دادن اعتراضات اصناف گوناگون از جمله کارگران، معلمان و دانشجویان در دستور کار آنان بوده است.

در این فیلم از نشریه «گام» با عنوان «گروه برانداز گام» یاد می‌شود و جلسات تحریریه این نشریه به عنوان جلسات مخفی معرفی می‌شود. همچنین عکس‌هایی از یک مهمانی در خانه یکی از اعضای تحریریه گام با عنوان جلسه خانه تیمی معرفی می‌شود.

این فیلم که از سوی فردی با نام «آمنه‌سادات ذبیح‌پور» در خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی تهیه شده، انعکاس اخبار اعتراضات کارگری در رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور را «کلید خوردن پروژه بزرگ‌نمایی اعتراضات صنفی» نامیده است.

پس از پخش این فیلم، خانم قلیان در توییتر خود نوشت که تصاویر پخش شده از او گواه دیگری بر شکنجه‌اش در طول بازداشت است و اعلام کرد که حالا که اعتراف‌های‌اش پخش‌شده، می‌خواهد که دادگاه‌اش هم علنی باشد.

سپیده قلیان و اسماعیل بخشی که آبان ماه گذشته در اهواز توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند و بعد از خروج از زندان گفتند که در زمان بازداشت  شکنجه شده‌اند.

اسماعیل بخشی نماینده کارگران هفت‌تپه پس از آزادی از زندان در نامه‌ای موضوع شکنجه‌های خود در هنگام دستگیری و در طول بازداشت را شرح داد. پس از آن سپیده قلیان نیز ادعاهای بخشی را تایید کرد. عسل محمدی یک فعال مدنی دیگر نیز نوشت که شاهد شکنجه اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در زندان اهواز بوده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024