پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 12.12.2018, 11:38


ایرنا - نشریه معتبر تایم که هر سال یک فرد برجسته را به عنوان «شخصیت سال» خود معرفی می‌کند، امسال برای چندمین بار برخلاف رویه همیشگی‌اش، گروهی را به عنوان شخصیت سال معرفی کرد که این گروه شامل روزنامه‌نگارانی همچون جمال خاشقچی است که کشته شده‌اند یا هدف خشونت قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایرنا، نشریه تایم سال گذشته، گروهی از زنان و مردانی را انتخاب کرد که سکوتشان را درباره آزار جنسی شکستند و چهره سال ۲۰۱۷ خود را «شکنندگان سکوت» خوانده بود. تایم در سالهای گذشته گروه «مبارزان علیه بیماری ابولا» و همچنین گروه «معترضان بهار عربی» را به صورت گروهی به عنوان شخصیت سال خود برگزیده بود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی در این رابطه عنوان کرد: نشریه تایم گروهی از روزنامه نگاران (خبرنگاران) از جمله جمال خاشقچی روزنامه‌نگار عربستانی کشته شده و دو خبرنگار رویترز را که توسط دولت میانماز زندانی شده‌اند، به عنوان شخصت سال خود معرفی کرد. این نشریه هشدار داد «حقیقت» که به عنوان امری سرنوشت‌ساز و حیاتی برای دمکراسی محسوب می‌شود، مورد حمله قرار گرفته است.

نشریه تایم، چهار جلد متفاوت از شخصیت سال خود منتشر کرد که علاوه بر تصویر جمال خاشقچی و دو روزنامه نگار رویترز زندانی در میانمار، تصاویری از « ماریا رسا» بنیانگذار وب سایت «راپلر» منتقد دولت فیلیپین و عوامل روزنامه «کاپیتال گازت» در مریلند آمریکا که تابستان گذشته به دنبال تیراندازی فردی کشته شدند، بر روی جلد تایم منتشر شد.

شخصیت سال ۲۰۱۸ تایم در حالی انتخاب شد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اواخر ماه گذشته در اظهار نظری گفته بود که نمی‌تواند فرد دیگری را به غیر از خودش به عنوان «شخصیت سال مجله تایم» متصور شود. ماه گذشته خبرنگاری از ترامپ در مورد شخصیت سال مجله تایم پرسید که هر ساله در ماه دسامبر (آذر) توسط این مجله اعلام می‌شود؛ تنها پاسخ برای اینکه چه فردی باید این عنوان را کسب کند، چیزی جز ترامپ نبود.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه در سال ۲۰۱۶ میلادی به این عنوان دست یافت، گفت: نمی‌دانم این بستگی به مجله تایم دارد. من نمی‌توانم به غیر از ترامپ کسی را متصور شوم، شما می‌توانید کسی را به غیر از ترامپ متصور شوید؟

تارنمای شبکه سی ان ان نیز در گزارشی عنوان کرد: نشریه تایم «نگهبانان» (گروهی از روزنامه نگاران و خبرنگارانی که به خاطر فعالیت خبری شان هدف حمله قرار گرفتند و یا کشته شدند) را به عنوان شخصیت سال خود معرفی کرد.

این نشریه چهار جلد در انتخاب شخصیت سال خود منتشر کرد و عنوان «جنگ علیه حقیقت» را بر روی این جلدها قرار داد. این اولین بار است که در شخصیت سال نشریه تایم فردی یا افراد کشته شده قرار داده می‌شود.

پیش از این ترامپ و رابرت مولر در فهرست نامزدهای احتمالی شخصیت سال تایم قرار داشتند.

همچنین روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشت: نشریه تایم نام چهار روزنامه نگار( خبرنگار) و یک روزنامه را که به دلیل فعالیت شان مورد هدف قرار گرفتند، به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۸ معرفی کرد.

ادوارد فلسنتال سردبیر نشریه تایم از این خبرنگاران به خاطر خطر کردن در مسیر مشخص شدن حقایق بزرگتر مورد تمجید کرد. وی به این مساله نیز اشاره کرد که تا ۱۰ دسامبر دست کم ۵۲ خبرنگار(روزنامه نگار) در سال ۲۰۱۸ در جهان کشته شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی در مورد شخصیت سال تایم تصریح کرد: مجله تایم «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی و چند روزنامه نگار دیگر را به عنوان «شخصیت سال» خود انتخاب کرد.

علاوه بر خاشقچی، «ماریا رسا» روزنامه نگار فیلیپینی، «وا لون» و «کیاو سه او» خبرنگاران خبرگزاری رویترز و کارمندان روزنامه آمریکایی «کاپیتال گزت» از جمله پنج نفری که در جریان تیراندازی چندماه پیش به دفتر این روزنامه کشته شدند، به کسب این عنوان مفتخر شدند.

خاشقچی دهم مهرماه وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد، اما هرگز از آنجا بیرون نیامد. تحقیقات مستقل ترکیه نشان داد که وی ظرف هفت دقیقه از زمان ورود به کنسولگری، به قتل رسید و جسدش مثله شد.

دادگاهی در ترکیه چندی پیش حکم بازداشت «سعود القحطانی» مشاور ارشد ولیعهد عربستان و «احمد العسیری» معاون سابق سرویس امنیتی و اطلاعات خارجی عربستان را به ظن دست داشتن در قتل خاشقچی صادر کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024