پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 12.12.2018, 10:18


ایرنا - «شوکت میرضیایف» رئیس جمهوری ازبکستان در کمتر از دو سال اصلاحات کلانی در روابط خارجی و بهبود اقتصاد این کشور که ۲۵ سال از آن به عنوان یک کشور مستبد یاد می‌شد، ایجاد کرده است و از همین رو برخی کارشناسان در آسیای میانه از وی به‌ عنوان بهار ازبکستان یاد می کنند.

به گزارش ایرنا میرضیایف توانسته طی دو سال که از حکومتش می‌گذرد تحولات گسترده‌ای در این کشور داشته باشد. میرضیایف بعد از مرگ اسلام کریموف رئیس جمهوری سابق ازبکستان در تاریخ دوم سپتامبر سال ۲۰۱۶ قدرت سیاسی و اقتصادی کشور را در دست گرفت.

اسلام کریموف به مدت ۲۵ سال ریاست جمهوری ازبکستان بعد از استقلال را بر عهده داشت و میرضیایف نیز به مدت ۱۳ سال به‌عنوان نخست وزیر در دولت کریموف مشغول به خدمت بوده است. در مدت ۲۵ سال حکومت کریم اف در داخل، منطقه و جهان از وی به عنوان یک دیکتاتور یاد می شد.

مجله دیپلمات در تحلیلی می‌نویسد: بعد از به قدرت رسیدن میرضیایف انتظارات فراوانی از وی برای به وجود آوردن تغییرات گسترده در جامعه و خارج کردن اقتصاد بیمار از کشور نبود اما میرضیایف تنها در دو سال اول ریاست جمهوری خود اصلاحات کلانی در کشور انجام داده است. در همین زمینه برخی از کارشناسان میرضیایف را به بهار ازبکستان معرفی کرده‌اند.

زمانیکه میرضیایف رهبری کشور ازبکستان را بر عهده گرفت، میراثی از رفتارهای ضد بشری، زورگویی‌های منطقه‌ای و شرکای غیرقابل اعتماد بین‌المللی را به ارث برد.

در دهه آخر ریاست جمهوری کریموف ازبکستان دارای یک اقتصاد رو به زوال و به همراه کاهش شدید در بخش تولید بود. برغم آنکه کشور دارای ذخایر کافی نفت و گاز طبیعی بوده است اما ازبکستان در سال‌های آخر با مشکلات عدیده انرژی بویژه برق و پتروشیمی مواجه بود.

ازبکستان با داشتن ۳۲ میلیون جمعیت بزرگترین کشور منطقه آسیای مرکزی از نظر شمار جمعیت است. کسب شغل در این کشور برای بسیاری از مردم دشوار بوده و در نتیجه تعدادی زیادی از شهروندان این کشور در جستجوی کار مجبور به مهاجرت به دیگر کشورهای منطقه شدند.

بر اساس آمار رسمی دولت تاشکند، در حدود دو میلیون شهروند ازبکستانی به‌عنوان کارگر در کشور روسیه مشغول به فعالیت هستند و برآور می‌شود که این تعداد در سال‌های آتی نیز دو برابر شود.

با به قدرت رسیدن میرضیایف در دوم سپتامبر سال ۲۰۱۶، وی طی سخنانی اولویت دولت خود را بهبود روابط با کشورهای همسایه و بیرون آوردن اقتصاد ازبکستان از انزوای کامل معرفی کرد.

میرضیایف در سفر خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت، اولویت دولت من برقراری همکاری با کشورهای آسیای مرکزی در حوزه سیاست خارجی است و آمادگی خود برای هرگونه مصالحه را اعلام می کنم. وی همچنین به دستاوردهای خود در این دو سال از جمله آزادی زندانیان سیاسی، قابلیت تبدیل کامل ارز، بهترین روابط با کشورهای همسایه و بازسازی زندانیان مذهبی اشاره کرد.

میرضیایف علاوه بر تقویت روابط تاشکند با کشورهای همسایه آسیای مرکزی با سفر به کشورهای غربی به دنبال بهبود روابط خارجی ازبکستان با اروپا در سال جاری بوده است.

رئیس جمهور ازبکستان روزهای ۸ و ۹ اکتبر برابر با ۱۶ و ۱۷ مهر ماه سال ۱۳۹۷ بنا به دعوت رئیس جمهور فرانسه به پاریس سفر کرد. در این سفر رئیس جمهور ازبکستان با رئیس جمهور فرانسه، مقامات مجلس، نمایندگان شرکت‌های بزرگ و نهادهای مالی فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

همچنین در راستای این سفر بیش از ۱۰ سند بین دولتی و بین اداری از جمله قراردادهای همکاری در زمینه‌های اقتصادی و مالی، حمل و نقلی، گردشگری، محیط زیستی، فرهنگی و هنری، برنامه همکاری بین سازمان‌های امور خارجه به امضا رسید.

فرانسه یکی از مهم‌ترین همکاران بازرگانی ازبکستان در اروپا است. این دو کشور درزمینهٔ آموزش کارکنان برای حوزه اقتصاد کلان، مالی، کشاورزی، اداره بخش کوچک و کارآفرینی خصوصی از نزدیک همکاری می‌کنند. مبادلات ازبکستان و فرانسه در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۲۵۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار رسیده است.

ازبکستان از تیرماه سال جاری به شهروندان ۱۰۱ کشور جهان حق سفر بدون ویزا به مدت پنج روز را ارائه کرد. این اقدام ازبکستان باعث می‌شود گردشگرانی که می‌خواهند در یک سفر، چند کشور آسیای مرکزی را ببینند، از ازبکستان نیز بازدید کنند و یا از طریق فرودگاه‌های این کشور سفر کنند.

این اقدام بخشی دیگر از سیاست تاشکند برای جلب گردشگران بیشتر است. سفر بدون ویزا به ازبکستان تقریباً شهروندان همه کشورهای اروپا، آمریکا، کانادا، مکزیک، کشورهای عربی از عمان تا مراکش، ویتنام، کشورهای آمریکای لاتین، هندوستان، سریلانکا، مغولستان و از همسایه‌های این کشور؛ ترکمنستان را در بر می‌گیرد.

میرضیایف همچنین توانست باسیاست خارجی خود جهان را برای آغاز مجدد سرمایه‌گذاری در این کشور متقاعد و تغییرات چشمگیری در اقتصادی داخلی ایجاد کند.

میرضیایف در تیر ماه سال جاری اظهار داشت، دولت ازبکستان با سرمایه‌گذاران خارجی در مورد اجرای ۱۸۲ طرح به ارزش کلی ۱۷ میلیارد دلار به توافق رسید. شوکت میرضیایف تأکید کرد: توافقات در مورد اجرای ۱۸۲ طرح فقط اول کار است و در حقیقت برای هزینه این سرمایه گذاری‌ها باید برنامه‌های بازرگانی، اسناد فنی و اقتصادی تدوین شود.

همچنین تأکید شد که در سال ۲۰۱۸ میلادی در ازبکستان ۷۷۶ واحد شرکت و کارخانجات خارجی ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۹۶ شرکت بیشتر است. همچنین برنامه ریزی می‌شود در سال ۲۰۱۸ میلادی با جذب سرمایه گذاری‌های خارجی مستقیم ۳۷۷ طرح مناطقی و ۱۴۸ طرح رشته‌ای اجرا شود.

بر اساس گزارش بانک جهانی دولت ازبکستان تا سال ۲۰۲۲ میلادی باید برای فعالیت کارآفرینان و جذب سرمایه گذاری‌های خارجی بهترین شرایط را ایجاد کند.

این موضوع در فرمان شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان به نام بهبود عملکرد ازبکستان در گزارش سالانه بانک جهانی و سازمان بین‌المللی تجارت جهانی ارائه شده است.

همچنین ازبکستان از لحاظ شاخص ثبت کارخانجات در مقام ۱۱ قرار گرفت و در این مسیر از کشورهای پیشرفته مانند آمریکا، ژاپن، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و دانمارک پیشی گرفته است.

میرضیایف همچنین برای برقرارص صلح در افغانستان همسایه پا پیش گذاشته است و یکسالی است که در این مورد حضور پرررنگی دارد. ازبکستان چند نوبت میزبان کنفرانس جهانی صلح در افغانستان هم بوده است.

با روی کار آمدن میرضیایف مناسبات ازبکستان با تاجیکستان نیز اکنون عادی شده است. شهروندان دو کشور پس از گذشت ۱۷سال می‌توانند به مدت یک ماه بدون روادید به کشورهای همدیگر سفر کنند.

ازبکستان با بیش از ۳۱ میلیون نفر پرجمیت ترین کشور در آسیای میانه است. این کشور با تاجیکستان ، قزاقستان ، ترکمنستان ، قرقیزستان و افغانستان مرکز مشترک دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024