چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.11.2018, 18:09


به گزارش روزنامه نیویورک تایمز شواهدی قوی در رابطه با قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی، در کنسولگری عربستان در استانبول موجود است که حکایت از دست داشتن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در این ماجرا دارد.

نیویورک تایمز در شماره روز ۱۳ نوامبر خود (۲۲ آبان) ‌نوشت، یک مامور امنیتی عربستان، اجرای کامل ‌ماموریت قتل جمال خاشقجی را به محمد بن‌سلمان ولیهد عربستان اطلاع داده است.

بنابر گزارش نیویورک تایمز، ‌یک عضو تیمی که برای کشتن جمال خاشقجی از عربستان به استانبول اعزام شده بود، اندکی پس از انجام ماموریت خود در تماسی تلفنی با مافوق خود در ریاض گفته که دوست دارد که این موضوع (انجام کامل ماموریت قتل) به رئیس‌اش اطلاع داده شود.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند که منظور از «رئیس» در این گفت‌وگوی تلفنی محمد بن‌سلمان بوده، حتی اگر نامی از بن‌سلمان در مکالمه تلفنی برده نشده است. بروس ریدل، یکی  از  افسران سابق سازمان سیا، به نیویورک تایمز گفت: «یک صحبت تلفنی مانند این، مدرکی کاملا جدی به حساب می‌آید.»

نیویورک تایمز پیش‌بینی می‌کند که با این مدرک  فشار بر کاخ سفید افزایش خواهد یافت تا به اقدامی علیه عربستان دست بزند.

دستور قتل خاشقچی از مقامات عالی عربستان صادر شده است

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد که فایل صوتی قتل روزنامه نگار منتقد سیاست‌های عربستان وحشتناک بوده و برای همه مسئولان کشورهای مختلف که خواهان شنیدن آن بودند نیز پخش شده است.

«رجب طیب اردوغان»، صبح روز سه‌شنبه ضمن تاکید بر این که قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار سرشناس منتقد سیاست‌های نظام حاکم در عربستان در کنسولگری کشورش در شهر استانبول در اوایل ماه گذشته میلادی از پیش برنامه‌ریزی شده بود، خاطر نشان ساخت که بدون شک دستور انجام این کار از سوی عالی‌ترین مقامات سعودی صادر شده است.

اردوغان در گفت و گو با خبرنگاران پس از بازگشت به ترکیه از سفر خود به شهر پاریس، پایتخت فرانسه جایی که به همراه ده‌ها تن دیگر از سران کشورهای مختلف جهان در مراسم بزرگداشت صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول شرکت کرد، اعلام کرد که برای ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان احترام زیادی قائل است و به هیچ وجه گمان نمی‌کند که وی در این مسئله دست داشته باشد با این حال بر لزوم افشای هویت کسی که دستور قتل خاشقجی را صادر کرده، اصرار می‌ورزد.

رئیس جمهوری ترکیه ضمن طرح پرسش‌هایی در رابطه با سرنوشت جسد این روزنامه نگار منتقد سعودی، مکان احتمالی دفن آن و یا این که تکه تکه شده و به صورت قاچاق به خارج از کشورش انتقال یافته باشد، تاکید کرد که به پیگیری این پرونده در سطح بین‌المللی ادامه خواهند داد.

اردوغان ضمن تاکید بر این که فایل صوتی جنایت قتل خاشقجی وحشتناک است و برای مسئولان سعودی، آمریکایی، فرانسوی، بریتانیایی، آلمانی، کانادایی و هر کشور دیگری که خواستار شنیدن آن بودند نیز پخش شده جایی که سازمان اطلاعات ترکیه چیزی را در این باره پنهان نکرده، فاش کرد که مسئول اطلاعات عربستان هنگام شنیدن این فایل شوکه شده و گفته که عامل این جنایت باید «هروئین» مصرف کرده باشد چرا که تنها مصرف کننده این ماده می‌تواند چنین کاری انجام دهد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین اعلام کرد که در جریان سفر به پاریس، جنایت قتل این روزنامه‌نگار سرشناس را با همتای آمریکایی خود «دونالد ترامپ» مورد بحث و بررسی قرار داده و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان را نیز در صحبت‌های خود شرکت دادند جایی که دیدگاه خود در رابطه با این حادثه را برای آنها شرح داده و تاکید کرده که قتل وی از پیش برنامه‌ریزی شده بوده دستور آن نیز از سوی مقامات عالی در عربستان سعودی صادر شده است.

اردوغان در این باره تاکید کرد که افراد دستگیر شده در عربستان در رابطه با جنایت قتل خاشقجی باید صحبت کنند و بگویند چه کسی برای آنها دستور انجام ان کار را صادر کرده چرا که به غیر از این ۱۸ نفر، شخص دیگری وجود دارد که دستور قتل را داده و باید هویت وی فاش شود.

رئیس جمهوری ترکیه با بیان این که دادستان کل عربستان در جریان سفر خود به ترکیه باعث ایجاد این احساس شده که برای مانع تراشی در پرونده قتل روزنامه‌نگار فقید چنین سفری را انجام داده، اعلام کرد که دادستان مذکور با وجود تمامی اطلاعات و اسنادی که دریافت کرده همچنان نتوانسته در این زمینه تصمیم گیری کند.

به گفته اردوغان، دادستان کل عربستان درخواست دیدار با وی را داشته با این حال دادستان کل ترکیه تاکید کرده که حق دیدار با کسی جز خودش را ندارد و از مقامات سعودی نیز خواسته افراد مظنون پرونده قتل خاشقجی در استانبول محاکمه شوند.

رئیس جمهوری ترکیه ضمن اعلام این که شاهزاده «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان به نمایندگان اعزامی کشورش به ریاض اطلاع داده که مسئله قتل خاشقجی را فاش خواهد کرد و در این زمینه هر آن چه لازم باشد را انجام خواهد داد، خاطر نشان ساخت که منتظر انجام چنین کاری هستند.

خاشقچی ۵۹ ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت. وی روز ۲ اکتبر (۱۰ مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه‌ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.

نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام‌های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام‌های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.

حکومت عربستان پس از ۱۸ روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه‌ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، ۱۸ نفر از جمله ۱۵ مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده‌اند.

همه مدارک و شواهد نشان می‌دهد که ۱۵ مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی رد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024