جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.11.2018, 18:07


دویچه وله فارسی / ایرنا

نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی که یکشنبه ۲۰ آبان (۱۱ نوامبر) منتشر کرد، از طرح گروهی از فعالان اقتصادی برای خرابکاری در اقتصاد ایران خبر داده است. این گروه از قرار بهار سال گذشته به عربستان پیشنهاد کرده با دریافت دو میلیارد دلار و با کمک شرکت‌های خصوصی به اقتصاد ایران ضربه زند.

جورج نادر، تاجر  لبنانی-آمریکایی و جول زامل، تاجر اسرائیلی- استرالیایی واسط این گروه و مقامات سعودی بودند. نیویورک تایمز نوشته است فعالان اقتصادی امیدوار بودند خرابکاری در اقتصاد ایران برای تجارت آنها سودآور شود و ‌آنها تصمیم داشتند با کمک مقامات امنیتی  و اطلاعاتی عربستان طرح خود را اجرا کنند. ‌

این طرح برای نخستین بار در دیداری در بلژیک با ژنرال احمد عسیری، مشاور محمد بن سلمان مطرح شده است. سپس در بهار سال ۲۰۱۷ میلادی گروهی کوچک از فعالان اقتصادی با شماری از مقامات بلندپایه سعودی در ریاض دیدار کردند.

نیویورک تایمز نوشته است ژنرال احمد عسیری در این جلسه پرسیده است که آیا آنها توانایی ترور هم دارند یا خیر. طرف معامله اما تعلل کرده و گفته که باید با وکلای خود مشورت کنند. نیویورک تایمز نوشته است برای عربستان قاسم سلیمانی دشمن بزرگ است.

اما در نهایت طرف معامله به مقامات عربستان گفته است که آنها نمی‌توانند دست به ترور بزنند اما جورج نادر پیشنهاد کرده که شاید بتواند کسی را پیدا کند که ترور هم بکند و یک شرکت مستقر در لندن را پیشنهاد کرده که توسط مأموران سابق سازمان امنیت بریتانیا اداره می‌شود. مشخص نیست که او از چه شرکتی نام برده است.

ژنرال عسیری که گفته می‌شود طرف مذاکره سعودی با این فعالان اقتصادی بوده پس از ماجرای قتل جمال خاشقجی برکنار شد. روشن نیست که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از این جلسات خبر داشته یا نه. نیویورک تایمز اما به رابطه نزدیک او با تعدادی از فعالان اقتصادی از جمله جورج نادر اشاره کرده است.

نیورک تایمز نوشته است که برخی از این فعالان اقتصادی که با مقمامات سعودی دیدار کردند، مانند مول زامل سوابق امنیتی دارند. زامل رابطه نزدیکی با سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل دارد.

زامل و نادر پیش از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی بر این باور بودند که هیلاری کلینتون در این انتخابات پیروز می‌شود و کلینتون سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را با در نظر گرفتن توافق اتمی با ایران ادامه خواهد داد.

نادر که از مشاوران نزدیک ولیعهد امارات به شمار می‌رود، پیشتر ایران را تهدید نخست برای ثبات خاورمیانه معرفی کرده بود. او تصمیم داشت با کمک عربستان و امارات ایران را تضعیف کند.

جورج نادر و مول زامل که پس از پیروزی دونالد ترامپ رابطه نزدیکی با کاخ سفید دارند، در سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران تأثیرگذارند. البته نام هر دو آنها در پرونده نقش روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا هم آمده و به نوشته نیویورک تایمز زامل و نادر هر دو توسط رابرت مولر، بازپرس ویژه این پرونده بازجویی شده‌اند.

یک مقام نزدیک به بن سلمان به نیویورک تایمز گفت که علاقه ژنرال العسیری به نقشه ترور چیز عجیبی نبوده اما نمایانگر سیاست رسمی عربستان نیست. به گفته این مقام سعودی، تحقیقات عربستان نشان داده که العسیری به عنوان یک فرد تردشده قصد داشته است با انجام عملیات خودسرانه، بن سلمان را تحت تاثیر قرار داده و به او نزدیک شود.

اما به نوشته نیویورک تایمز، نزدیکی العسیری به بن سلمان به شکلی که در همه نشست هایی که وی در ریاض داشته در کنار او بوده است، باورپذیری این ادعاها را که برای تطهیر بن سلمان مطرح می‌شود، دشوار می کند. این همان استدلالی است که آژانس های اطلاعاتی غربی را به این نتیجه رسانده که بن سلمان در جریان قتل خاشقچی توسط العسیری بوده است.

افزون بر این، همانگونه که مقام های سعودی تایید کرده اند، ژنرال العسیری در همان زمانی با نادر دیدار کرده که نادر با بن سلمان ملاقات کرده بود. در ایمیلی متعلق به نادر که به دست نیویورک تایمز رسیده، این تاجر لبنانی-آمریکایی به مکالمه هایی با بن سلمان اشاره کرده که درباره پروژه های مطرح شده با العسیری بوده است.

ژنرال عسیری که نام او در این جلسات مطرح شده یکی از نزدیک‌ترین مشاوران محمد بن سلمان بود و در جریان حمله عربستان و متحدانش به یمن، به چهره‌ اصلی نیروهای ائتلاف تبدیل شد.

نام این ژنرال عسیری اخیرا در ارتباط با قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول مطرح شد. او ظاهرا برکنار شده است، اما روشن نیست او در فهرست بازداشت شده‌ها است یا نه.

دولت عربستان پس از اعتراف به قتلعمدی و برنامه‌ریزی شده قاشقچی، ادعا کرده کرد که ۱۸ را در این ارتباط بازداشت کرده است. گویا ۱۵ نفر از این ۱۸ نفر افرادی هستند که در روز قتل قاشقچی با دو هواپیمای اختصاصی به استانبول آمده و پس از قتل قاشقچی همان روز نیز استانبول را ترک کرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024