شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 11.11.2018, 11:19


گزارش «ایران» از حضور زنان تماشاگر در کنار ۸۰ هزار مرد در استادیوم آزادی

يكشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷
روزنامه ایران

روایت یک خبرنگار زن از روزی که یک درصد از جایگاه‌های استادیوم آزادی با حدود ۸۵۰ صندلی به زنان اختصاص داده شد. دیروز اگرچه خبرها از اختصاص ۸۵۰ صندلی به زنان اختصاص داشت و تنها کسانی می‌توانستند وارد شوند که اسمشان در لیست نهایی درج شده بود، اما همه دختران جوان و نوجوانی که در خارج از ورزشگاه ایستاده بودند و برای ورود به داخل استادیوم اشک شوق می‌ریختند هم توانستند مجوز ورود بگیرند و داخل شوند. دخترها که اغلب‌شان نوجوان‌های ۱۴-۱۵ ساله هستند، به قدری از این اتفاق خوشحال بودند که سراز پا نمی‌شناختند و منتظر بودند که برای نخستین بار جو استادیوم آزادی را از نزدیک در یک بازی حساس و هیجان انگیز ببینند.

ذوق و شوق زنان برای دیدن بازی به مراتب بیشتر از مردان است. آنها تلاش می‌کنند تا هر طور شده وارد استادیوم بشوند و حتی یک لحظه‌ای بازی را هم از دست ندهند. در این میان مردها هم تلاش می‌کنند تا زن‌ها بدون کوچکترین مزاحمت و اذیت و آزاری راه ورودشان را به داخل پیدا کنند. جالب اینجاست که آنها هم شوق زیادی دارند و دلشان می‌خواهد زنان بتوانند در بازی‌های بعدی هم مثل همین روز بدون نگرانی و دغدغه، روی صندلی‌های آزادی بنشینند و تیم مورد علاقه‌شان را از نزدیک تشویق کنند.

«نگین» که برای اولین بار پایش به آزادی باز می‌شود، حرف‌های جالبی برای شنیدن دارد: «من یکی از زن‌هایی هستم که توانستم دیروز حس ناب بودن در ورزشگاه را تجربه کنم». حس کردم در کنار او دو آتیشه‌های فوتبالی ایستاده‌اند که چندین بار با گریم‌های پسرانه و لباس‌های مردانه، خودشان را به داخل آزادی رسانده‌اند. گاهی موفق شده‌اند و گاهی هم لو رفته‌اند وحسرت دیدن یک بازی به دلشان مانده، سحر و سپیده و مبینا حالا خوشحالند که می‌توانند بدون ترس و اضطراب یک بازی اسطوره‌ای را در آزادی تماشا کنند.

استادیوم یک فضای تعمیم یافته از خانه است
محمد زینالی، جامعه شناس در گفت‌و‌گو با «ایران» در این باره می‌گوید: حضور زنان در استادیوم و باشگاه‌ها به میزان چشم‌گیری می‌تواند در کاهش میزان خشونت و افزایش آرامش در جامعه مؤثر واقع شود.

وی می افزاید: علاقه‌مندی به ورزش در کشور ما در دهه‌های قبل نشان از تولد ورزش در دنیای مردانه داشت، اما در ۱۰ سال اخیر تحول فرهنگی شگرفی در خانواده‌ها رخ داده که این مرزبندی‌ها را در هم شکسته است و از فرهنگ اوقات فراغت مردانه وارد فرهنگ فراغت خانواده شده‌ایم و اکثر افرادی که وارد باشگاه و استادیوم می‌شوند فقط پسرها نیستند بلکه عضوی از یک خانواده محسوب می‌شوند و همراهی خانواده با فرزندان را نشان می‌دهد و دخترها هم اخیراً بخشی از این فرهنگ فراغتی شده‌اند. در قدیم دختران به‌دلیل جمعیت زیاد خانواده‌ها فقط در امور خانه و خانواده کمک می‌کردند و وارد حیطه ورزشی نمی‌شدند.

زینالی با تأکید برحضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌افزاید: درخواست زنان و دختران برای حضور در ورزشگاه‌ها و استادیوم‌ها یک نیاز فرهنگی است و باید خانواده‌ها در فرهنگ فراغت ادغام شوند، در دنیای جدید به‌دلیل تک فرزند یا دو فرزند بودن خانواده‌ها والدین تعامل و همراهی با جوانان را پذیرفته‌اند و با این قشر همراه شده‌اند. درواقع توده مردم از ساماندهی و تقویت بنیان خانواده استقبال می‌کنند، بنابراین لازم است در جهت تقویت فرهنگ فراغت خانواده قدم برداشته شود و باید بستر حضور زنان در استادیوم‌ها و ورزشگاه‌ها به‌دلیل شبیه‌سازی فضای خانه فراهم شود.

زینالی می‌افزاید: با وجود باورهای هراس انگیزی که نسبت به حضور زنان در کنار مردان وجود دارد، اما اگر زنان و دختران در این محافل حضور یابند، کاهش خشونت و افزایش آرامش و امنیت خاطر را در جامعه خواهیم داشت زیرا استادیوم یک فضای تعمیم یافته از خانه است که امنیت خاطر را افزایش می‌دهد. در بازی دیروز ۸۵۰ زن شانس ورود به استادیوم را پیدا کرده‌اند، اما هر چقدر توازن حضور زن و مرد در ورزشگاه‌ها بیشتر باشد احساس امنیت و آرامش و تعمیم یافتگی به فضای خانه بیشتر می‌شود. وی خاطرنشان می‌کند: با برنامه‌ریزی درست و ایجاد بستری مناسب می‌توان آمار متوازن تری را روانه ورزشگاه‌ها کرد چراکه یک طرف زندگی زنان هستند که در ایجاد آرامش در جامعه نقش بسزایی را ایفا می‌کنند.

تماشای بازی پرسپولیس-کاشیما در ۷ بوستان بزرگ تهران
۷ بوستان بزرگ تهران دیروز در یک اقدام کم سابقه، همزمان با برگزاری مسابقه برگشت فینال جام باشگاه‌های آسیا، به استقبال هزاران هوادار فوتبالی رفتند که علاقه داشتند یک بازی حساس و هیجان انگیز را در فضاهای عمومی به تماشا بنشینند. این اقدام البته دو روز پیش با نصب تلویزیون‌های ال سی‌دی بزرگ برای نخستین بار در پهنه‌های جغرافیایی مختلف تهران انجام شد. خیلی‌ها که شوق دیدن مسابقه پرسپولیس و کاشیمای ژاپن را در فضای عمومی داشتند و البته آنها که نمی‌تواستند خودشان را به استادیوم بزرگ آزادی برسانند و شاید هم مجالی برای رفتن به سینماها و کافی شاپ‌ها نداشتند، بوستان‌های بزرگ تهران را انتخاب کردند. نیاوران، پلیس، میعاد، لاله، آزادگان، بعثت و زمزم، ۷ بوستان و پارکی بودند که دیروز یک عصر خاطره انگیز پاییزی را برای تهران نشین‌ها رقم زدند.

آن‌طور که حجت نظری، عضو شورای شهر تهران به «ایران» می‌گوید: هیچ محدودیتی برای حضور خانواده‌ها و جوانترها در آمفی تئاترهای روباز وجود نداشت و همه علاقه‌مندان توانستند در کنار هم بدون هیچ گونه مشکلی بازی را به تماشا بنشینند و از دیدن این مسابقه گرم وهیجان انگیز در سرمای پاییزی تهران، لذت ببرند.

این ۷ بوستان که از نظر موقعیت جغرافیایی برای دسترسی عموم تهران‌نشین‌ها در نقاط مختلف شهر، درهای خود را به روی فوتبال دوستان باز کرده بودند، خوشبختانه با استقبال بی‌نظیر خانواده‌ها علی رغم سردی هوا روبه‌رو شدند و مدیریت شهری را راغب کردند تا در رخدادهای ورزشی و فرهنگی دیگر هم از این ابتکار عمل، استفاده کنند. صدای جیغ و شادی مردم و فریادهای تشویق ایران- ایران، دیروز فضای پارک‌های تهران را به یک فضای بی‌نظیر تبدیل کرده بود.

استقبال بی‌نظیر مردم برای تماشای فوتبال پرسپولیس در سینماهای کشور
دیروز۴۰ سینما میزبان خانواده‌ها در سراسر کشور بود تا پای هزاران طرفدار پروپا قرص فوتبالی را برای چندمین بار به سالن‌های سینما باز کند. استقبال از سانس‌های اختصاص یافته به فوتبال در سینما آنقدر قابل توجه بود که سینماهای آزادی، کوروش، زندگی و مگامال در کمتر از چند ساعت بلیت‌های خود را فروختند و ظرفیت‌هایشان پر شد.

«علی سرتیپی» سخنگوی شورای عالی اکران هم در گفت‌و‌گو با «ایران» به استقبال بی‌نظیر مردم از تماشای این بازی در سالن‌های سینما تأکید می‌کند و می‌گوید: با پخش فوتبال در سالن‌های سینما تلاش کردیم تا شرایط حضور زنان و خانواده‌ها را برای تماشای فوتبال فراهم کنیم. بر همین اساس، نزدیک به ۴۰ هزار ظرفیت از سالن‌های سینما را به تماشای این بازی اختصاص دادیم.

وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه تعداد زیادی از مردم دیروز ترجیح دادند به جای تماشای بازی فوتبال در خانه‌هایشان به سینماها بروند و حتی می‌توان گفت که استقبال مردم بهتر از بازی‌های جام جهانی بود. بنابراین، این موضوع نشان می‌دهد فرهنگ تماشای فوتبال در سالن‌های سینما در حال جا افتادن در جامعه است.

سخنگوی شورای عالی اکران می افزاید: سینماهای آزادی، کوروش، زندگی و مگامال با استقبال بیشتری از سوی خانواده‌ها برای تماشای این بازی مواجه شدند. سرتیپی در مورد جلب رضایت تهیه کنندگانی که سانس فیلم‌شان همزمان با این مسابقه بود نیز می‌گوید: قرار بر این شد که به آنها مبلغی از فروش بازی فوتبال را پرداخت کنیم و یک سانس فوق‌العاده نیز علاوه بر میزان فروش برایشان در نظر بگیریم.

حاشیه دیدار پرسپولیس- کاشیما

پرسپولیس در حالی به مصاف کاشیما رفت که این دیدار با حواشی مختلفی همراه بود که در زیر می‌خوانید:

● شب قبل از بازی حمیدرضا گرشاسبی مدیرعامل پرسپولیس و مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در هتل محل اقامت سرخ‌پوشان حاضر شدند و دقایقی با برانکو و بازیکنان صحبت کردند.

● دیروز فقط هوادارانی به ورزشگاه آزادی راه داده می‌شدند که اصل کارت ملی خود را به همراه داشتند و با ارائه کد ملی درج شده روی کارت ملی خود می‌توانستند وارد استادیوم آزادی شوند.

● اورژانس تهران تمهیدات ویژه‌ای را برای این بازی اندیشیده بود و ۱۰ دستگاه آمبولانس در ورزشگاه آزادی مستقر شدند و با توجه به حضور بانوان هم، ۲ دستگاه آمبولانس با تکنیسین‌های خانم ویژه بانوان حاضر در ورزشگاه در قالب ۵۰ نیروی ستادی و عملیاتی در ورزشگاه آزادی مستقر شدند.

● در حالی که قرار بود درهای ورزشگاه آزادی از ساعت ۱۲ باز شود اما به دلیل ازدحام جمعیت درهای استادیوم  ۲ ساعت زودتر باز شد و خبرنگاران ایرانی و خارجی از بیرون از ورزشگاه و داخل ورزشگاه در حال گزارش و مصاحبه با هواداران پرسپولیس بودند.

● برخی از خبرنگاران ژاپنی با حضور مقابل ورزشگاه آزادی از جمعیت هواداران مشغول تهیه گزارش شدند. ضمن اینکه فروش پرچم و لباس‌های قرمز رنگ در بیرون از ورزشگاه حسابی داغ بود.

● بیش از ۲۰۰ نفر از هواداران کاشیما برای حمایت از این تیم در بازی مقابل پرسپولیس روز گذشته وارد فرودگاه امام خمینی(ره) شدند. این هواداران با پرداخت ۲ هزار دلار و با ثبت نام در تور هواداری که برای سفر به تهران به راه افتاده بود، راهی تهران شدند.

● این بازی در حالی برگزار شد که حدود ۷۰۰ هوادار خانم این بازی را از نزدیک نظاره کردند. دختر برانکو ایوانکوویچ با تشریفات وارد ورزشگاه آزادی شد اما دختر علی پروین نتوانست به صورت جداگانه به ورزشگاه برود و همراه با سایر بانوان راهی استادیوم آزادی شد. دختران محمود خوردبین سرپرست سابق پرسپولیس هم از دیگر بانوان حاضر در استادیوم بودند. هواداران خانم ایرانی هنگام ورود هواداران ژاپنی به ورزشگاه به تشویق و کری‌خوانی پرداختند. این اتفاق نظر ژاپنی‌ها را جلب کرد و برای هواداران ایران دست تکان دادند و برخی از آنها به فیلمبرداری مشغول شدند.

● شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا که برای تماشای این دیدار به تهران آمده بود، با مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال و علیرضا فغانی داور بین‌المللی کشورمان دیدار کرد.

● پلیس از تماشاگرانی که بدون بلیت وارد مجموعه شده‌اند، درخواست ترک ورزشگاه را داشت و می‌گفت بدون بلیت هیچ تماشاگری به ورزشگاه راه داده نمی‌شود ولی برخی از تماشاگران بدون توجه به اعلام هشدارهای پلیس همچنان وارد مجموعه آزادی می‌شدند و روی چمن‌ها مشغول خوردن ناهار و خواندن نماز بودند.

●  یک دختر که با پوشش پسرانه قصد ورود به ورزشگاه آزادی را داشت، توسط نیروی انتظامی شناسایی شد واجازه ورود به او داده نشد. البته خبرنگاران خانم ورزشگاه آزادی با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند به طوری که چند در برای ورود به روی آنها بسته بود.

●  بسیاری از هواداران که نتوانستند بلیت تهیه کنند، هنگام ورود به ورزشگاه با گرشاسبی مدیرعامل باشگاه پرسپولیس برخورد کردند و از او خواهش کردند تا بدون بلیت راهی برای ورود به استادیوم پیدا کنند.

● اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در ورزشگاه آزادی حضور داشت و دیدار پرسپولیس و کاشیما را از نزدیک تماشا کردند.

●  توئیتر کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتشار تصویری از ورزشگاه آزادی، از حضور پرشور هواداران پرسپولیس پیش از ۴ ساعت مانده به آغاز بازی ابراز تعجب کرد.

● جیوانی اینفانتینو، رئیس فیفا برای تماشای دیدار فینال لیگ قهرمانان  فوتبال باشگاه‌های آسیا که بین تیم‌های پرسپولیس ایران و کاشیمای ژاپن برگزار شد با جت شخصی خود از چین به تهران ‌آمد و در  بدو ورود مورد استقبال تاج رئیس و ساکت دبیرکل فدرسیون فوتبال قرار گرفت.

● علی پروین و محمود خوردبین، دو پیشکسوت پرسپولیس از جمله  کسانی بودند که دیروز وارد ورزشگاه شدند و در جایگاه ویژه ورزشگاه آزادی مستقر شدند. این در حالی است که تلاش‌هایی انجام شد تا آنها را به جایگاه VIP بیاورند اما این تلاش‌ها ثمر نداد. در این میان، گرشاسبی هم در جایگاه ویژه کنار پروین نشست.

● به دلیل هماهنگی برای حضور برخی از شخصیت‌های سیاسی و وزرای جمهوری اسلامی ایران در استادیوم آزادی، تدابیر امنیتی شدیدی در ورزشگاه آزادی برقرار شده بود.

● به دلیل هجوم هواداران سکوهایی که برای خانم‌ها در نظر گرفته شده بود، به تماشاگران مرد داده شد تا آنها بتوانند روی سکوها مستقر شوند.

● اتوبوس اعضای کاشیما کاملاً اسکورت شده به سمت ورزشگاه آزادی رفتند که با واکنش هواداران پرسپولیس همراه بود. در این حین هواداران پرسپولیس به حمایت تیم محبوب خود پرداختند.

● البته یکی از هواداران پرسپولیس بلیت خود را گم کرد و باعث شد تا با چشمانی اشکبار ورزشگاه را ترک کند.

●  بسیاری از هواداران پرسپولیس هم در محوطه آزادی نشسته‌ بودند تا از طریق اسکوربرد بازی را تماشا کنند.

● اکبری‌نوری، دستیار ویژه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات‌ در بازدید از مرکز تماس شرکت فن آوا کارت از تلاش‌های این شرکت برای رفع مشکلات به وجود آمده در بلیت فروشی الکترونیکی بازی برگشت فینال جام باشگاه‌های آسیا تقدیر کرد.

● زمانی که خانم‌ها به داخل ورزشگاه آزادی آمدند، بشدت از سوی هواداران پرسپولیس حاضر در ورزشگاه مورد تشویق قرار گرفتند.

● هواداران پرسپولیس به صورت زیبایی تشویق ایسلندی انجام دادند که این مسأله با واکنش خبرنگاران ژاپنی همراه بود.

● میهمانان خارجی حاضر در تهران به ورزشگاه آزادی آمدند تا به تماشای بازی بنشینند.

● سفیر ژاپن در تهران به همراه برخی از مقامات باشگاه کاشیما به ورزشگاه آزادی آمدند.

● هواداران ژاپنی در طبقه دوم ورزشگاه قرار داشتند. آنها همچنین پارچه‌ نوشته‌هایی به زبان ژاپنی در ورزشگاه و در جایگاه اختصاصی خود قرار داده‌ بودند. برخی از تماشاگران ژاپنی پرچم برزیل را هم داشتند، زیکو، مدیر فنی کاشیما و همچنین دو ستاره کاشیما برزیلی هستند.

● با وجود تأکید کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر اینکه جمعیت اضافه به ورزشگاه نیاید اما باز هم شاهد حضور جمعیتی بیش از ظرفیت تعیین شده در ورزشگاه هستیم. حتی در راه‌پله‌ها نیز تماشاگران نشسته‌اند.

● از اسکوربرد ورزشگاه صحنه‌هایی از لیگ قهرمانان آسیا در دوره‌های گذشته به نمایش درمی‌آمد.

● چند خانم با لباس‌های محلی به ورزشگاه آمده بودند . قرار بود این افراد جوایز تیم قهرمان را اهدا کنند.

●  با وجود بسته بودن درهای ورزشگاه، برخی هواداران بیرون در حضور داشتند و به دنبال فرصتی بودند تا به ورزشگاه بیایند.

● اتوبوس کاشیما زودتر از پرسپولیس وارد ورزشگاه آزادی شد.

● برانکو طبق عادت همیشگی پس از حضور در استادیوم آزادی به کنار زمین چمن آمد و مورد استقبال هواداران پرسپولیس قرار گرفت. برانکو در اقدامی جالب با هواداران پرسپولیس تشویق ایسلندی انجام داد.

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024