پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 08.11.2018, 12:34


عناصر تیم‌های تحقیقات جنایی ترکیه در جریان تفتیش خانه کنسول عربستان به اطلاعات جدیدی دست یافتند من جمله اینکه جسد خاشقجی در اسید حل شده است.

به گزارش ایسنا، یک منبع در دادستانی کل ترکیه اظهار داشت، تحقیقات نشان می‌دهند که جسد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که بیش از یک ماه پیش در کنسولگری عربستان به قتل رسید به طور کامل در مواد شیمیایی اسیدی حل شده است.

این منبع به شبکه الجزیره گفت: مردان سعودی که خاشقجی را در داخل کنسولگری به قتل رساندند جسد این قربانی را در یکی از اتاق‌های منزل محمد العتیبی، کنسول عربستان در اسید حل کرده‌اند.

این منبع افزود: بعد از بررسی‌ها و نمونه ‌برداری‌ها از چاه موجود در منزل کنسول عربستان و کانال‌های فاضلاب منطقه بقایای موادی نظیر اسید هیدروفلوئوریک و مواد شیمیایی خاص یافت شده است.

درباره تحولات جدید در این پرونده خبرنگار الجزیره گفت، مقامات سعودی تاکنون به ترکیه‌ای‌ها اجازه بررسی چاه واقع در منزل کنسول را نداده‌ اما نمونه‌هایی را از داخل چاه تقدیم مقامات ترکیه کرده‌اند.

به گفته این خبرنگار، تیم ترور همان طرفی است که جسد را معدوم کرده و جسد اصلا به همدست محلی همانطور که ریاض ادعا می‌کند، داده نشده است.

همزمان با این اطلاعات فاش شده نومان کورتولموش، معاون رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه گفت: به هیچ کس اجازه نخواهیم داد بر این جنایت کثیف و معادی با انسانیت سرپوش بگذارد.

کورتولموش افزود: جنایت ترور خاشقجی قابل اغماض همانند هیچ مساله سیاسی گذرایی نیست.

مسؤولان ترکیه‌ای اخیرا احتمال داده بودند خاشقجی جسدش در داخل کنسولگری تکه تکه شده و در منزل کنسول عربستان معدوم شده است.

فواد اوکتای، معاون رئیس‌جمهوری ترکیه نیز به تازگی گفته است، تحقیقات روی فرضیه حل کردن جسد در اسید انجام می‌گیرد.

 
انتقاد سران احزاب مخالف ترکیه از  سهل انگاری دولت

ایرنا: قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول همچنان یکی از موضوعات داغ مورد بحث در محافل سیاسی و محور اظهارات فعالان سیاسی ترکیه است و رهبران احزاب مخالف ترک این روزها، به انتقاد از عملکرد دولت در این خصوص می پردازند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، با گذشت ۱۹ روز از اعتراف آل سعود به قتل خاشقچی در ساختمان کنسولگری، هنوز عاملان و آمران این جنایت هولناک به طور رسمی معرفی نشده اند و در این راستا نحوه رفتار دولت ترکیه در پیگیری امنیتی ـ قضایی این جنایت و برخورد با عوامل دخیل در این ماجرا از سوی احزاب مخالف مورد انتقاد شدید قرار دارد.

«کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در نشست هفتگی نمایندگان این تشکیلات سیاسی در مجلس به موضوع قتل خاشقچی پرداخت و اظهار کرد: عملیات قتل خاشقچی و قطعه قطعه کردن جنازه وی از پیش برنامه‌ریزی شده بود که برای انجام آن، گروهی متشکل از کارشناسان امنیتی ـ پزشکی آل سعود به استانبول آمدند.

وی بیان کرد: در این جنایت، بار دیگر سایه سیاسی‌بازی‌ها جلوه کرد و سوالی که اینجا می توان مطرح کرد این است که چرا دولت ترکیه از خروج قاتلان و عوامل اجرای جنایت ممانعت نکرد؟

این مقام حزبی ترکیه در پاسخ به این سوال افزود: همان طوری که کشیش برونسون آمریکایی از حبس خانگی آزاد و به کشورش بازگشت، قاتلان خاشقچی نیز بدون هیچ مزاحمتی از استانبول به ریاض بازگشتند.

وی دستگیر نشدن و ممانعت نکردن از خروج قاتلان، به معنای مشارکت در قتل خاشقچی و بازی کردن با حیثیت جمهوری ترکیه دانست.
وی تصریح کرد: حکومت ریاض، شهر استانبول ترکیه را مکانی مناسب برای به قتل رساندن خاشقچی انتخاب کرد چرا که آنها می دانند که هر خواسته ای را می توانند در دوران زمامداری اردوغان انجام دهند.

وی ماه گذشته میلادی نیز در نشست هفتگی نمایندگان این تشکل سیاسی در مجلس به انتقاد از رفتار دولت در خصوص قتل خاشقچی پرداخت و گفت: بازرسی فنی ساختمان کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول عربستان پس از گذشت ۱۰ روز از زمان حادثه انجام شده و باید سوال کرد که چرا و با چه دلیلی این تعلل و تاخیر صورت گرفته است؟

وی خروج محمد العتیبی سرکنسول عربستان از ترکیه را در این شرایط و بدون هیچ مزاحمتی سوال برانگیز خواند و با اشاره به این که وی مطلع و حاضر در صحنه قتل خاشقچی بوده و آشکارا این جنایت را انکار کرده است، گفت: مقامات دولتی ترکیه مدعی هستند که سرکنسول مصونیت دیپلماتیک دارد، این در حالی است که در وضعیتی این چنین، این مصونیت موضوعیت ندارد.

قلیچدار اوغلو تاکید کرد: ماموران آل سعود به ترکیه آمده و با ورود به ساختمال کنسولگری، خاشقچی را کشته و این قاتلان در ادامه به راحتی از کشور خارج شده اند چرا که پول نقش مهمی در این میان بازی کرد و حیثیت افتخار آمیز ترکیه را با پول به بازی گرفتند.
وی تصریح کرد: زمانی که موضوع پول در میان باشد، خروج قاتلان نیز به راحتی از کشور رخ می دهد و این یعنی بازی کردن با آبرو و حیثیت دولت ترکیه.

«مرال آکشنر» رهبر حزب نیک ترکیه طی نشست گروهی این تشکیلات سیاسی در مجلس ترکیه به این موضوع پرداخت و اظهار کرد: ماموران آل سعود با حمایت عواملی از واشنگتن مرتکب جنایت خاشقچی شدند و امروز بن سلمان و ترامپ دست در دست هم در کاخ می‌رقصند و به ترکیه می‌خندند.

وی افزود: آمران و عاملان جنایت با آگاهی کامل، ترکیه را برای کشتن خاشقچی انتخاب کردند چرا که آنها می دانستند که اگر چنین جنایتی را در کشور دیگری مرتکب شوند، همه عوامل درگیر اعم از سرکنسول و سایرین توسط ماموران امنیت آن کشور دستگیر و در کمتر از یک ساعت همه اسرار پشت پرده را از زبان آنها بیرون می کشند.

وی با خطاب قرار دادن رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد: اردوغان به هیچ عنوان از انتخاب ترکیه به عنوان مکان برای ارتکاب جنایت و تحقیر ترکیه در افکار عمومی جهان ناراحت نیست چرا که ابعاد توهین ها به کشور را درک نمی کند.

وی اواخر ماه گذشته میلادی نیز طی نشست گروهی با نمایندگان به همین موضوع اشاره کرد و گفت: دیکتاتور کشوری علیه ترکیه رجز خوانده و به حقوق حاکمیتی ترکیه حمله می کند اما دولت کشور ما به راحتی اجازه خروج سرکنسول سعودی را که دستش به خون جنایت خاشقچی آلوده است، می دهد.

وی افزود: حقایق به دست آمده توسط ماموران قضایی ـ امنیتی ترکیه از جنایت خاشقچی، در رسانه های آمریکایی و یا از توییتر ترامپ منتشر شد و این نشان می دهد که دولت، پاسخ گویی درباره تعرض به حریم و حق حاکمیت کشور ترکیه را به غربی ها واگذار کرده است و حال ادعای اقتدار می کند.

آکشنر به سخنان اردوغان مبنی بر همکاری با پادشاه عربستان در ماجرای کشف حقایق قتل خاشقچی اشاره کرد و گفت: چرا باید به پادشاه عربستان کمک کنید و آیا این رفتار حاکی از بهره مندی شما از پول های نفتی عربستان به منظور دریافت حق سکوت نیست؟

«تمل کاراملا اوغلو» رهبر حزب اسلامگرای سعادت ترکیه نیز هفته گذشته طی مصاحبه با خبرنگاران بیان کرد: خروج عوامل جنایت خاشقچی از ترکیه بدون هیچ ممانعتی، تردیدهایی را در نگاه افکار عمومی جهان به ترکیه در راستای پیگیری این جنایت ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: این جنایت و افشای برخی از زوایای شرم آور آن دیگر قابل سرپوشی نیست و حکومت آل سعود باید تاوان آن را بپردازد.

وی سه هفته پیش نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت: وقوع چنین جنایتی در جهان اسلام و آن هم توسط یک حکومت اسلامی زمینه ساز تولد تفکری به غایت منحرف از اصل اسلام را فراهم می کند.

«آیهان بیلگن» رییس فراکسیون حزب دموکراتیک خلق‌ها در پارلمان ترکیه نیز با انتشار پیامی توییتری نوشت: دستگیر نشدن عوامل جنایت خاشقچی و عدم ممانعت از خروج آنها از کشور نمی‌تواند راهکار مناسبی در برخورد با عوامل این قتل وحشتناک باشد و بی‌گمان نحوه عملکرد دولت در این خصوص نمی‌تواند افکار جامعه ترکیه را در این باره نمایندگی کند.

وی افزود: تلاش برای خریدن زمان از سوی هر کسی، به آشکار شدن حقایق پشت پرده و زوایای پنهان این جنایت کمکی نمی کند.

به گزارش ایرنا، دولت ترکیه بررسی پرونده قتل خاشقچی را همچنان دنبال می کند ولی در چند روز اخیر ابعاد جدیدی از این رویداد را اعلام نکرده است و به گفته وزیر خارجه این کشور، هنوز اسنادی منتشر نشده ای درباره قتل خاشقچی در اختیار دولت ترکیه است.

خاشقچی ۵۹ ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت. وی روز ۲ اکتبر (۱۰ مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.

نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.

حکومت عربستان پس از ۱۸ روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، ۱۸ نفر از جمله ۱۵ مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده‌اند.

همه مدارک و شواهد نشان می دهد که ۱۵ مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی رد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024