پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 19.10.2018, 21:53

رئیس سابق اطلاعات خارجی بریتانیا:


بی بی سی / آناتولی: جان ساورز، رئیس سابق اطلاعات خارجی بریتانیا، می‌گوید همه شواهد حاکی از مسئولیت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در پرونده ناپدید شدن جمال خاشقجی است.

آقای ساورز در مصاحبه‌ای به بی‌بی‌سی گفت: «همه شواهد حاکی از دستور و انجام (قتل خاشقجی) توسط افراد نزدیک به محمد بن سلمان است.»

رئیس سابق «ام.آی.۶» نسبت دادن قتل خاشقجی به «عوامل خودسر» را «داستان سرایی آشکار» خواند و اضافه کرد: «قبول این مساله به معنای از دست رفتن بیشتر وجهه سیاسی آمریکا خواهد بود.»

وی همچنین با بیان اینکه به باور او بن‌سلمان با اطمینان از روابط ویژه خود با آمریکا دستور قتل را صادر کرده گفت: «معتقد هستم که ولعیهد عربستان سعودی بدون اطمینان از این موضوع دست به چنین کاری نمی‌زد.»

جان ساورز با بیان اینکه برای دستگاه اطلاعاتی ترکیه «احترام» قائل است و آنها را «حرفه‌ای» می‌داند، گفت ادعاهای منابع ترکیه درباره چگونگی قتل آقای خاشقجی را باور می‌کند.

او گفت: «میزان جزئیاتی که منابع اطلاعاتی ترکیه منتشر می‌کنند به حدی است که باید به ترتیبی نواری وجود داشته باشد.»

آقای ساورز گفت به واسطه تنشی که میان عربستان و ترکیه وجود داشته، احتمال دارد که دستگاه امنیتی ترکیه در دفاتر سعودی شنود کار گذاشته است و یا آن که وسایل الکترونیک گروه قاتلان ادعایی را شنود می‌کرده است.

رئیس سابق ام‌آی ۶ گفت در صورت اثبات نقش محمد بن سلمان، «که بسیار محتمل است»، آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا باید واکنش جدی نشان دهند.

او گفت مقام‌های آمریکایی دارند به خود می‌آیند و متوجه می‌شوند که مصونیت کامل دادن به یک شخص یا کشور چه تبعاتی خواهد داشت.

آقای ساورز گفت عربستان سعودی کشوری مهم و متحدی استراتژیک برای قدرت‌های غربی است و باید میان روابط با کشور عربستان با موضع نسبت به شخص محمد بن سلمان تفاوت قائل شد.

او گفت پیش از این عربستان سعودی بر مبنای اجماع خاندان سلطنتی حاکم اداره می‌شد، اما این شیوه در سال‌های اخیر و با قدرت گرفتن محمد بن سلمان تغییر جدی کرده است، و حال ممکن است که با پرونده خاشقجی تغییراتی ایجاد شود.


***

ولیعهد عربستان متهم ردیف اول ربایش و قتل خاشقچی است

رسانه‌های ترکیه با درج اخباری مبنی بر قتل و یا ربایش جمال خاشقچی روزنامه نگار مشهور عربستانی، به نقل از منابع امنیتی غیر رسمی و مطبوعات آمریکایی، نوک پیکان حملات و اتهامات را به طرف محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نشانه گرفته و او را مسئول سرنوشت خاشقچی اعلام می کنند.

به گزارش «ایرنا»، روزنامه کارار با انتشار گزارشی برگرفته از واشنگتن پست تحت عنوان «ولیعهد عربستان، صداهای مخالف را خفه می کند» نوشت: حاکمیت ریاض در دوران ولیعهدی بن سلمان به روش اداره امنیتی و پلیسی این کشور روی آورده و عربستان به سوی آینده ای تاریک و بغرنج در حرکت است.

این رسانه با استناد به نوشته‌های روزنامه واشنگتن پست افزود: کشور عربستان امروز به زندانی بزرگ تبدیل شده به طوری که بن سلمان برای تثبیت قدرت خود، بسیاری از منتقدین را وادار به سکوت و بعضی دیگر را سرکوب کرده و تاریکی مطلق بر این کشور حاکم شده است.

به نوشته روزنامه کارار، محمد بن سلمان پس از رسیدن به مقام ولیعهدی عربستان، تاکنون بیش از ۴۰۰ نفر از علمای دینی، فعال حقوق بشری و کارفرمایان را دستگیر و زندانی کرده و از سرنوشت شماری دیگر به مانند خاشقچی خبری در دست نیست.

روزنامه ینی شفق ترکیه نیز صبح روز جمعه با استناد به اخبار منتشره در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: مقامات آل سعود تحت فشار سنگین بین المللی ناگزیر از پذیرش قتل و یا ربایش خاشقچی هستند و در این اثنا تصمیم به انتساب این جنایت به ژنرال احمد الاسیری از مسئولان بلند پایه اطلاعاتی و نزدیک به ولیعهد را گرفته‌اند.

این رسانه نزدیک به دولت ترکیه در ادامه با استنادی دیگر به اطلاعات مندرج در روزنامه نیویورک تایمز افزود: مقامات عربستانی برای مختومه شدن هر چه زودتر این پرونده، همه تلاش خود را به کار بسته‌اند و در این راستا دست به دامن آمریکا و ترکیه شده و نام این مقام بلندپایه اطلاعاتی را به عنوان عامل جنایت به مقامات واشنگتن اعلام کرده و خواهان حمایت کاخ سفید از طرح مختومه شدن این پرونده و خاتمه بحران هستند.

این رسانه همچنین افزود: جرد کوشنر داماد ترامپ نیز که رابطه حسنه‌ای با حکومت ریاض به ویژه با بن سلمان دارد، به رییس جمهوری آمریکا بر تداوم حمایت از ولیعهد تاکید کرده است.

روزنامه استار از دیگر رسانه‌های نزدیک به حزب حاکم ترکیه نیز با انتشار گزارشی تحت عنوان «شاهزاده بن سلمان چگونه مخالفان را حذف کرد؟ اسناد صوتی افشا و به میان آمد» نوشت: حادثه ناپدید شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول به عنوان مخالف اقدامات بن سلمان، توجه افکار عمومی و بسیاری از صاحب نظران سیاسی را بیش از گذشته به نحوه اداره کشور عربستان، حذف منتقدان حکومت ریاض با نظارت محمد بن سلمان ولیعهد این کشور و اجرای این پروژه توسط سعود القحطانی مشاور رسانه ای ولیعهد جلب کرد.

به نوشته این رسانه، روزنامه واشنگتن پست چهارشنبه گذشته مصاحبه‌ای را با یکی از دوستان نزدیک خاشقچی به نام عمر عبدالعزیز منتشر کرد که وی در این مصاحبه مدعی شد که نزدیکان بن سلمان در کافه‌ای در کانادا سعی داشتند تا وی را برای بازگشت به عربستان اقناع کنند که در این راستا، از ابزار تهدید و خشونت نیز استفاده کرده اند.

استار به نقل از واشنگتن پست نوشت: این روزنامه نگار و فعال حقوق بشری عربستانی اسناد صوتی تهدید وی توسط ماموران بن سلمان و تحت فرمان سعود القحطانی را نیز تحویل مسئولان واشنگتن پست داده است.

روزنامه استار همچنین با انتشار تصاویری از ورود تیم ۱۵ نفره عربستانی به ترکیه در روز ناپدید شدن خاشقچی و با کشیدن دایره ای اطراف دو نفر از حاضرین در این تصاویر، احتمال ارتکاب به جنایت را متوجه انها دانست.

روزنامه صباح از دیگر رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه نیز با انتشار خبری منتسب به شبکه الجزیره قطر عنوان کرد که قتل خاشقچی در ساختمان کنیسولگری عربستان در استانبول در حین شکنجه تثبیت شده است و مقامات ترکیه در چند روز آینده گزارشی رسمی و دقیق اعلام خواهند کرد.

به نوشته این رسانه با استناد به گزارش منتشره در تلویزیون الجزیره، قاتلان خاشقچی تحت امر و هدایت بن سلمان مرتکب این جنایت شده اند و مقامات امنیتی ترکیه با حساسیت ویژه ای پیگیر این ماجرا بوده و هستند.

روزنامه‌های کارار و ینی آکیت ترکیه نیز با درج تیتر «مکان قتل مشخص شد» به نقل از شبکه الجزیره به انتشار این خبر اقدام کردند.

***

شاه سعودی مسئولیت بررسی پرونده خاشقچی را برعهده گرفت

پس از شکست دیپلماتیک «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی درباره پرونده ناپدید شدن «جمال خاشقچی»، «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان، شخصا در این پرونده ورود کرده است.

به گزارش ایرنا، پنج مقام نزدیک به هیات حاکمه سعودی که خواستند نامشان فاش نشود، روز جمعه به رویترز گفته‌اند، ورود شخصی شاه عربستان به این پرونده، نگرانی برخی افراد هیات حاکمه در مورد صلاحیت ولیعهد برای حکومت داری را دربرداشته است.

این منابع همچنین اعلام کردند، دخالت شخصی سلمان در موضوع ناپدید شدن خاشقچی، ناشی از واکنش آمریکا به عنوان مهم‌ترین هم پیمان عربستان در طول دهه های گذشته است.

رویترز در این گزارش اعلام کرد سلمان ۱۱ اکتبر (۹ روز پس از ربوده شدن خاشقچی)، «خالد الفیصل» امیر منطقه مکه و یکی از نزدیک ترین مشاورانش را به ترکیه فرستاد تا بحران به وجود آمده ناشی از ناپدید شدن این روزنامه نگار را حل و فصل کند، دیداری که منجر به تشکیل یک گروه حقیقت یاب مشترک میان ریاض و آنکارا در این خصوص شد.

پس از آن سلمان به دادستان عربستان دستور داد که تحقیقات داخلی را بر پایه اطلاعات تیم مشترک تحقیقاتی را آغاز کند.

یک تن از این افراد نزدیک به هیات حاکمه عربستان به رویترز گفت: انتخاب خالد به عنوان عضو برجسته خانواده سلطنتی و دارای جایگاه ویژه نشان می دهد، وی مشاور شخصی پادشاه و دست راست وی است که روابط حسنه‌ای نیز با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه دارد.

یک تاجر سعودی مقیم خارج از عربستان اما نزدیک به هیات حاکمه به رویترز گفت: شاه سعودی پس از دیدار شاهزاده خالد و رئیس جمهوری ترکیه، قدرت خود را به رخ کشید و مدیریت این موضوع را برعهده گرفت.

در این راستا، دو منبع دیگر آگاه و نزدیک به کاخ سلطنتی به رویترز اعلام کردند که سلمان که به صورت عملی زمام بسیاری از امور را به ولیعهد سپرده بود، درپی ناپدید شدن خاشقچی، از وسعت این بحران اطلاع نداشت.

این دو منبع آگاه به خاندان سلطنتی فاش کردند: دستیاران بن سلمان، خبرهای جزیی اما مثبت که شبکه های تلویزیونی رسمی سعودی آن را منتشر می کردند، در اختیار شاه قرار می دادند.

یک فرد دیگر از این منابع پنج گانه در گفت و گو با رویترز، گفت: بن سلمان اگر هم می‌خواست، این موضوع را از پدرش مخفی نگه دارد، قادر نبود داستان ناپدید شدن خاشقچی را پنهان کند، چرا که تمامی شبکه‌های عربی و عربستانی که شاه آن را می‌دید، موضوع این روزنامه‌نگار را دنبال می‌کردند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: سلمان از دستیاران و پسرش، در مورد موضوع مربوط به خاشقچی، پرس و جو می کرد و ولیعهد مجبور شد، وی را در جریان حوادث جاری در خصوص پرونده خاشقچی قرار دهد و زمانی که این موضوع به بحرانی بین المللی تبدیل شد، از سلمان خواست، رسما ورود کند.

رویترز اعلام کرد هنوز مشخص نیست که حاکم عربستان واقعا به دنبال مجازات عاملان ناپدید شدن خاشقچی است یا نمی تواند این اقدام را انجام دهد، اما براساس گزارش این منابع آگاه، نزدیکان سلمان از او به خاطر رفتارهای ولیعهد کاملا سرخورده شده‌اند.

یکی از این منابع پنج گانه به این خبرگزاری گفت که سلمان در ماه های اخیر در حبابی غیرواقعی به سر برده است، تا این که مشاورانش اندک اندک، او را از خطرات ناشی از سپردن قدرت بی‌ضابطه به ولیعهد آگاه کردند.

این مسئول که خواست نامش فاش نشود در پایان به رویترز گفت: افراد نزدیک به سلمان از وی می‌خواهند که در مقابله با حوادث جاری، از خواب غفلت بیدار شود.

خاشقچی از دوم اکتبر (۱۰ مهر) پس از مراجعه به ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شده است. برخی منابع غیر رسمی خبری اعلام کرده اند که این روزنامه نگار منتقد توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.

این روزنامه نگار ۵۹ ساله، منتقد هیات حاکمه سعودی، پس از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد، عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در مقالاتی که در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان سعود انتقاد کرده بود.


***

مشاور اردوغان: عاملان و آمران قتل خاشقچی خودسر نبودند

یاسین آکتای مشاور اردوغان و معاون حقوق بشر حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه گفت: اشخاصی که مرتکب ربایش و قتل خاشقچی شده اند، بی گمان خودسر نبوده و با دستور عالی ترین مقامات سیاسی ـ امنیتی ریاض دست به چنین اقدامی زده اند

به گزارش روز جمعه ایرنا، آکتای در گفت و گو با شبکه تلویزیونی بی.بی.سی ترکی به ابعاد مختلف موضوع ناپدید شدن خاشقچی پرداخت و ضمن تشریح نحوه آگاهی مقامات عالی ترکیه از این واقعه، ورود 15 نفر از ماموران احتمالی ارتکاب جرم عربستان به ترکیه پیش از مراجعه خاشقچی به کنسولگری و خروج آنها از ترکیه با هواپیمای دولتی عربستان انجام شده است، دلیل این ادعا دانست.

وی تاکید کرد: البته که ترکیه در چارچوب تحقیقات قضایی ـ امنیتی بی تردید درباره دلیل حضور ماموران دولتی عربستان در ترکیه همزمان مراجعه خاشقچی به کنسولگری و عامل اعزام آنها بررسی‌های دقیق و مواخذه‌های موثر انجام خواهد داد و شک نکنید که افکار عمومی جهان امروز خواهان پاسخگویی مقامات ریاض به این شبهات است.

این مقام ترکیه گفت: ناپدید شدن جمال خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول یک حادثه انسانی تلخ بین المللی است و ترکیه با تداوم تحقیقات قضایی ـ جنایی، بی تردید در معرفی آمران و عاملان این واقعه دریغ نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در آخرین دیداری که با خاشقچی داشتم، وی نگران ترور و یا قتل خود توسط ماموران سعودی نبود بلکه فقط احتمال دستگیری خود را در صورت ورود به خاک عربستان بیان کرد. «خاشقچی معتقد بود که حکومت آل سعود نمی خواهد با کشتن روزنامه نگاران مخالف و منتقدین سرسخت مشهور، با هزینه‌های سنگین بین المللی مواجه شود.»

به گفته این مقام نزدیک به رییس جمهوری ترکیه، از سخنان خاشقچی به واقع مشخص بود که وی به هیچ وجه تصور ربایش و یا قتل خود در ساختمان کنسولگری عربستان را نمی‌کرد و به همین دلیل برای دریافت تاییدیه طلاق به این مرکز دیپلماتیک مراجعه کرد.

آکتای در ادامه گفت و گوی خود با این شبکه تلویزیونی افزود: اگر ربایش و یا قتل خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اثبات شود، دیگر این حادثه فقط موضوعی در بین روابط آنکارا و ریاض باقی نخواهد ماند و به بحرانی بین المللی تبدیل خواهد شد و طبیعی است که دولت ترکیه در ابتدا تعرض به حق حاکمیت کشور خود و ارتکاب جرم در قلمرو ترکیه توسط یک دولت خارجی را مطرح خواهد کرد و وظیفه خود در پیگیری این حادثه تلخ تا روشن شدن حقیقت و مجازات عاملان و آمران را به جا خواهد آورد.

وی تصریح کرد: بی‌تردید در این مرحله از تحقیقات، معرفی نکردن فرد و یا افراد مشخصی در جریان این حادثه به عنوان متهم، دلیلی بر بی گناهی آنها نیست.

وی در پایان سخنان خود گفت: ماموران امنیتی عربستان با هواپیمای دولتی این کشور به ترکیه آمده و با هدایت حادثه ناپدید شدن خاشقچی، با همان هواپیما به کشور خود بازگشته‌اند که با اثبات این ماجرا، مقامات امنیتی و قضایی ترکیه در هر نقطه از جهان برای محاکمه و مجازات عاملان و آمران این جنایت در هر محکمه‌ای حاضر خواهند شد و از هیچ اقدامی برای روشن شدن حقیقت دریغ نخواهند کرد.

یاسین آکتای چندی پیش نیز در گفت و گو با تلویزیون خبر تورک به ابعاد گوناگون حادثه ناپدید شدن خاشقچی پرداخت و اظهار کرد: اگر چه بسیاری از دوستان عرب مشترک من و خاشقچی، بارها عدم مراجعه به مراکز دیپلماتیک عربستان را به این روزنامه نگار مشهور گوشزد کرده بودند، ولی خاشقچی به هیچ عنوان احتمال ربودن و یا سرنوشتی بدتر را باور نداشت چرا که در مراجعه اول به کنسولگری، با رفتار گرم مسئولان مواجه شده و حتی پس از خروج، همراه با بغض با نامزد خود در تمجید رفتار صمیمانه آنها صحبت کرده بود.

***

نیویورک تایمز فاش کرد:
کوشنر از ترامپ خواست، بن سلمان را تنها نگذارد

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» روز جمعه به نقل از یک منبع نزدیک به کاخ سفید فاش کرد که «جرد کوشنر» داماد ترامپ از وی خواسته است، از «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در موضوع پرونده ناپدیدشدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد هیات حاکمه ریاض حمایت کند.

به گزارش ایرنا، این نشریه به نقل از منبعی که آگاه خوانده شده است، افزود: او از ترامپ خواسته است که در کنار بن سلمان بایستد و حمایت وی را رها نکند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: کوشنر گفته است که همان گونه که ولیعهد سعودی پیشتر توانست از انتقادات به سلامت عبور کند، این بار نیز این توانایی را خواهد داشت.

کاخ سفید بدون ذکر جزئیات، روز چهارشنبه اعلام کرد که کوشنر درباره پرونده خاشقچی با بن سلمان تلفنی صحبت کرده است.

همچنین یک منبع آگاه به شبکه آمریکایی سی ان ان گفت: بن سلمان به صورت خصوصی با کوشنر که روابط گسترده‌ای با کاخ سفید دارد، تماس گرفته تا اتهامات درخصوص دست داشتن سعودی در پرونده خاشقچی را منکر شود.

سی ان ان افزود: پس از کوشنر، جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ و پس از وی «مایک پومپئو» وزیر امورخارجه ایالات متحد با بن سلمان در خصوص پرونده خاشقچی بحث و تبادل نظر کردند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد که تماس‌ها به صورت کاملا شفاف و صریح صورت گرفته است و آمریکا اعلام کرد که همچنان این پرونده را زیر نظر دارد.


***

آخرین اخبار درباره پرونده جمال خاشقچی

آنکارا- ایرنا- سرنوشت مبهم جمال خاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده در ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول همچنان در راس خبرهای مهم ترکیه قرار دارد.

به گزارش شامگاه روز جمعه ایرنا، در آخرین خبر مربوط به این موضوع، رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که ۱۵ نفر از کارکنان محلی کنسولگری سعودی در استانبول برای شهادت درباره ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد آل سعود در دفتر دادستانی ترکیه حاضر شده اند.

شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه اعلام کرد که این افراد همگی از اتباع ترکیه و کارمند کنسولگری ریاض در استانبول هستند.

رسانه‌های ترکیه پیش از این اعلام کرده بودند که تعدادی از کارکنان محلی کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در روز و ساعت حضور خاشقچی در ساختمان کنسولگری به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند.

همچنین امروز روزنامه صباح ترکیه، تصاویر جدیدی از تیم ۱۵ نفره اعزامی سعودی که از آنها به عنوان «تیم ترور جمال خاشقچی» نام برده می شود، در حال خروج از فرودگاه استانبول منتشر کرد.

برخی رسانه‌ها پیش از این مدعی شده بودند که جمال خاشقچی توسط این تیم ۱۵ نفره پس از شکنجه در ساختمان کنسولگری به قتل رسیده و جسد مثله و قطعه قطعه شده او توسط آنها با سوء استفاده از مصونیت دیپلماتیک در داخل چمدان‌هایی از فرودگاه به عربستان منتقل شده است.

روزنامه صباح ترکیه در خبر خود اعلام کرد که نیروهای امنیتی ترکیه اعضای این تیم را در مناطق مختلف شهر استانبول نیز ردیابی کرده اند و دو نفر از آنها به اسامی منصور ابوحسین و نایف العریفی در اول اکتبر(روز قبل از ناپدید شدن خاشقچی) با هواپیمای ویژه وارد فرودگاه آتاتورک استانبول شده اند.

روزنامه صباح دیروز پنجشنبه نیز تصاویری از افسر سعودی به نام‌ «ماهر عبدالعزیز مطرب» که روزنامه‌های ترکیه‌ای و آمریکایی وی را «طراح عملیات قتل خاشقچی» می‌دانند، منتشر کرد.

به رغم این که مقامات دولت آمریکا اعلام کرده بودند که در جریان سفر روز چهارشنبه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به آنکارا، مقامات ترکیه فایل صوتی مربوط به شکنجه، بازجویی و قتل خاشقچی را به آنها تحویل داده‌اند، اما مولود چاووش اوغلو امروز طی مصاحبه ای تحویل فایل صوتی خاشقچی به آمریکا را تکذیب کرد.

چاووش اوغلو بیان کرد: نتایج مربوط به تحقیقات درباره خاشقچی به کشور خاصی ارائه نخواهد شد و نتایج تمامی تحقیقات در این باره به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

تکذیب تحویل فایل صوتی شکنجه و بازجویی خاشقچی در حالی انجام می شود که دولت ترکیه هنوز در خصوص وجود چنین فایلی اظهار نظر رسمی نکرده ولی برخی رسانه‌ها مدعی وجود چنین فایلی از طریق دستیابی به گوشی تلفن همراه خاشقچی شده و برخی دیگر نیز وجود چنین فایل صوتی را نتیجه استخراج فایل شنود ساختمان کنسولگری عربستان سعودی عنوان کرده اند.

این در حالی است که امروز رسانه‌های ترکیه از جمله شبکه ان.تی.وی اعلام کردند که فایل صوتی احتمالی منتقل شده از طریق ساعت مچی اپل خاشقچی را که با تلفن همراه وی همراه بوده است، غیرقابل دسترسی عنوان کرده و مدعی شدند کارشناسان به علت فعال بودن رمز اثر انگشت خاشقچی روی گوشی وی، هنوز نتوانسته اند به محتویات گوشی تلفن همراه او که در دست نامزدش بوده است، دست پیدا کنند.

به گزارش ایرنا، هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر(۱۰ مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده و ناپدید شده، خبر دقیقی در دست نیست.

با انتشار خبر ناپدید شدن خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان، موجی از خشم و واکنش‌های تند علیه حکومت آل سعود در سراسر جهان به راه افتاد تا جایی که سران بسیاری از کشورهای غربی خواهان پاسخی شفاف از سوی ریاض شدند.

دولت ترکیه که بررسی وضعیت خاشقچی را در اولویت کاری قرار داده، نتیجه آخرین بررسی‌های خود را به شکل رسمی اعلام نکرده است و مقامات این کشور روش محتاطانه ای را در اظهار نظر درباره وضعیت وی در پیش گرفته اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024