جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 18.10.2018, 21:44


روزنامه «نیویورک‌تایمز» روز پنج‌شنبه به نقل از منابع آگاه تایید کرد که مقام‌های سعودی قصد دارند به زودی یک ژنرال بلندپایه را به عنوان مقصر قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی معرفی کنند تا از این طریق فشار از روی دوش «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی برداشته شود.

به گزارش  خبرگزاری فارس، این روزنامه به نقل از سه فرد مطلع از طرح سعودی‌ها، نوشته حکام عربستان سعودی قصد دارند ژنرال «احمد العسیری» از مشاوران رده بالای بن‌سلمان مقصر مرگ خاشقچی اعلام کنند. افراد نزدیک به کاخ سفید در گفت‌وگوهای خود با مقام‌های سعودی در جریان این مسئله قرار گرفته و نام عسیری را نیز شنیده‌اند.

در بیش از دو هفته‌ای که از مفقود شدن خاشقچی پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول می‌گذرد، لحن مقام‌های آمریکایی در قبال این حادثه به مرور نرم شده  است. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که پیشتر از احتمال «مجازات سخت» برای سعودی‌ها سخن گفته بود، در آخرین اظهار نظرش در مورد این حادثه، گفت احتمال دارد «قاتل‌های خودسر» خاشقچی را کشته باشند.

یک فرد نزدیک به کاخ سفید و یک مقام سابق مطلع از بحث‌های داخلی دولت آمریکا به نیویورک‌تایمز گفته‌اند: «جرد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ به رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرده از بن‌سلمان حمایت کند. به گفته این افراد، کوشنر معتقد است که مانند آنچه در مورد ربایش نخست‌وزیر لبنان و حمله سعودی‌ها به یک اتوبوس حامل کودکان یمنی رخ داد، این بار هم خشم عمومی از مفقود شدن و احتمالا قتل خاشقچی به مرور از بین می‌رود.

به نوشته نیویورک‌تایمز، عسیری که زمانی سخنگوی ائتلاف سعودی-اماراتی در یمن بود و بعدا به جایگاه بالاتر ارتقا یافت، آنقدر به بن‌سلمان نزدیک بوده و اختیارات داشته که بتواند مقام‌های سطح پایین را به مأموریتی بفرستد. به گفته منابع مطلع که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، انتظار می‌رود که سعودی‌ها اعلام کنند که عسیری به صورت شفاهی مجوز ربودن خاشقچی را از بن‌سلمان دریافت کرده، اما یا دستور را درست متوجه نشده و یا از اختیاراتش فراتر رفته و در نتیجه خاشقچی را به قتل رسانده است. درجه بالای عسیری موجب می‌شود تا دستکم روی کاغذ بتوان این ادعا را مطرح کرد که او بدون اطلاع بن‌سلمان این اقدام را انجام داده و مقام‌های سطح پایین هم به تصور اینکه فرمان از سوی ولی‌عهد است، دستورات او را عملی کرده‌اند.

این در حالی است که روزنامه نیویورک‌تایمز و رسانه‌های ترکیه روز پنج‌شنبه به نقل از منابع امنیتی گزارش دادند که اغلب اعضای تیم ۱۵ نفره مرتبط با مفقود شدن خاشقچی، از مقام‌های نظامی، اطلاعاتی یا سیاسی عربستان سعودی بوده‌اند و برخی از آن‌ها با بن‌سلمان روابط نزدیکی داشته‌اند.

نیویورک‌تایمز می‌افزاید: «حتی در این سناریو هم، شاهزاده محمد همچنان فرمان ربودن یک فرد ساکن ایالات متحده را صادر کرده، آن هم به ظاهر صرفا به دلیل انتقادات علنی او از سران سعودی.»

علاوه بر این، این شخص بن‌سلمان بوده که عسیری را ارتقا درجه داده و اکنون هم هرگاه که او با مقام‌های آمریکایی دیدار دارد، عسیری نیز در نشست حاضر است. برخی منتقدان سعودی همین حالا هم می‌گویند سناریوی یافتن قربانی، چیزی جز تلاش برای منحرف کردن افکار عمومی نیست.

«مداوی الرشید» استاد دانشکده اقتصاد لندن و از منتقدان بن‌سلمان، می‌گوید: «مسئولیت، بر عهده فردی است که اکنون عملا حکومت را در اختیار دارد، یعنی ولی‌عهد.»

عسیری تا پارسال سخنگوی ائتلاف سعودی بود و پس از آن به فرماندهی یکی از واحدهای اطلاعاتی عربستان منصوب شد. به گفته افراد مطلع، سعودی‌ها قصد دارند ادعا کنند که او برای مطرح کردن و ثابت کردن خود، عملیات قتل خاشقچی را ترتیب داده است. مشخص نیست در صورت طرح این اتهام، چه مجازاتی برای عسیری در نظر گرفته شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024