سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 29.09.2018, 6:51


رضا خندان همسر نسرین ستوده در نامه‌ای در تاریخ ششم مهرماه ۹۷ از زندان اوین که نسخه‌ای از آن در اختیار کمپین حقوق بشر در ایران قرار گرفته خبر از وضعیت وخیم فرهاد میثمی و ادامه اعتصاب غذای او علیرغم حضور در بهداری اوین داده است. براساس این نامه آقای میثمی سه روز پس از انتقالش به بهداری همچنان «از خوردن آب، دارو و تزریق سرم خودداری» می‌کند. همچنین مسوولان زندان اجازه ملاقات او را با فرهاد برای متقاعد کردنش برای خوردن آب و دارو نداده‌اند.

رضا خندان که از ۱۳ شهریور ماه در بازداشت به سر می‌برد در این نامه خطاب به «دوستان و هموطنان عزیز» نوشته است: «عصر روز چهارشنبه چهارم مهر، نمایندگان دادستانی و زندان، با سو استفاده از زندانیان غیرسیاسی علیرغم میل دوست عزیزمان فرهاد میثمی، او را به زور به اتاقی در بهداری زندان اوین منتقل کردند.»

خندان در ادامه با تاکید انتقال آقای میثمی با زور و خشونت به بهداری اوین نوشته است: «او با گرفتن میله‌های تخت در مقابل آنان، که با توسل به زور می‌خواستند او را جابجا کنند؛ مقاومت کرد اما سر انجام به دلیل ضعف جسمانی توانستند او را از اتاق خارج و به بهداری اوین منتقل کنند. این در حالی بود که بقیه زندانیان را در اتاق‌ها و هواخوری بند محبوس کرده بودند.»

رضا خندان در ادامه نوشته فرهاد میثمی پیش از انتقالش به آنها گفته در صورت جابجایی «داروهایش» را هم قطع خواهد کرد. «او پیش از انتقالش گفت که در صورت جابجایی داروهایم را هم قطع خواهم کرد. اکنون سه روز است که در آنجاست و از خوردن آب، دارو و تزریق سرم خودداری کرده است. پس از مستقر کردن او در اتاقی انفرادی برایش آب می‌برند که پس می‌زند. سپس درب اتاق را بسته و تخت و دیگر وسایل را پشت درب گذاشته و به عنوان اعتراض خود را محبوس می‌کند. ماموران مستقر در بهداری مجبور می‌شوند درب را شکسته وارد اتاق شوند. تا کنون مسوولان زندان با مراجعه من به بهداری برای متقاعد کردن او به استفاده از آب و دارو جلوگیری کرده‌اند.»

او افزوده است: «از این که در هفته‌ای اخیر خواستش برای پایان دادن به اعتصاب غذا، آزادی و منع تعقیب قضایی من شده است به شدت دچار عذاب وجدان هستم. می‌توانستم وثیقه‌ای را که ظالمانه صادر کرده‌اند به دادگاه سپرده، موقتاً بیرون بروم اما فرهاد عزیز اکیدا گفته است؛ چنانچه با وثیقه آزادت کنند اعتصابم را نخواهم شکست چرا که خواستم منع تعقیب است نه وثیقه.»

او در پایان نامه‌اش درباره وخامت حال آقای میثمی، نسرین ستوده و زندانیان دراویشی که در اعتصاب غذا هستند نوشته است: «برای او، نسرین که شنیده‌ام چند روز پیش به دلیل وخامت حالش چند روز پیش به بهداری اوین منتقلش کرده‌اند و هفده تن از دراویش زندانی که هم اکنون در اعتصاب غذا به سر می‌برند سلامتی آرزو می‌کنم و امیدوارم مقاومت و پایداری‌هایشان در مقابل بی‌عدالتی و زورگویی‌های دستگاههای امنیتی و قضایی درسی باشد برای همه فعالان و مدافعان حقوق بشر.»

فرهاد میثمی فعال حقوق مدنی زندانی از دهم مرداد ماه یک روز پس از بازداشتش دست به اعتصاب غذا (تر) زد. او اما از روز ۱۷ شهریور ماه اعتصاب خود را به «خشک» تبدیل کرد و در پیامی که از زندان اوین فرستاد، اعلام کرد اعتصاب غذایش را تا «آزادی بی‌قید و شرط رضا خندان عزیز و رفع احضار، بازجویی و بازپرسی از خواهر گرامی‌شان و نیز خانم ژیلا مکوندی و آقای داوود فرهادپور» ادامه خواهد داد.

مسوولان بند جهارم زندان اوین، آقای میثمی را روز چهارم مهرماه با «خشونت و برخلاف میلش» به بهداری زندان اوین منتقل کردند اما تاکنون این فعال مدنی حاضر به شکستن اعتصاب غذا، نوشیدن آب و تزریق سرم نشده است.

او پیش از این اعلام کرده بود آماده است تا بدون دستبند و پابند و لباس زندانی به بیمارستان منتقل شود. اما مسوولان زندان روز ۲۷ شهریور ماه پس از وخامت حال او می‌خواستند او را با دستبند و پابند و لباس زندان به بیرون منتقل کنند که او با انتقالش به این شکل مخالفت کرد.

صدیقه پیش‌نماز مادر این زندانی در گفت‌وگویی با کمپین گفته بود: «آخر فرهاد که زندانی خطرناکی نیست که بخواهد فرار کند او یک فعال مدنی است چرا باید به این شکل به بیمارستان منتقل شود؟»

آقای میثمی، ۴۸ ساله، فعال مدنی و پزشک است. او در دهه ۷۰ و ۸۰ کتاب‌های درسی و آموزشی کنکور را در انتشارات آینده‌سازان منتشر کرد. او روز ۹ مرداد ماه از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. ماموران وزارت اطلاعات در زمان تفتیتش خانه‌اش تعدادی نشان سینه با مضمون مخالفت با حجاب اجباری را پیدا کرده و به عنوان مدرک جرم با خود ضبط کردند.  میثمی در حال حاضر در شعبه هفتم دادسرای زندان اوین متهم به سه اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور با تحریک زنان به حضور خیابانی با سر لخت»، «تبلیغ بر علیه نظام» و «توهین به حجاب به عنوان یکی از مقدسات ضرروی اسلام» شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024