جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 27.09.2018, 18:52


دویچه وله فارسی

وزارت امور خارجه آمریکا گزارش جامع «گروه اقدام ایران» درباره فعالیت‌ «مخرب» جمهوری اسلامی در منطقه و جهان را منتشر کرده است. این گزارش به «فعالیت‌های خرابکارانه و تروریستی و همچنین برنامه موشکی ایران» پرداخته است.

وزارت امور خارجه آمریکا متن کامل گزارش «گروه اقدام ایران» را درباره فعالیت‌های «مخرب» جمهوری اسلامی منتشر کرده است. این گزارش ۴۸ صفحه دارد و در هفت فصل مختلف به عرصه‌های متفاوت «تلاش‌های مخرب ایران» پرداخته است.

مقدمه این گزارش را مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، نوشته است. این نخستین تلاش آشکار «گروه اقدام ایران» در وزارت امور خارجه آمریکا به شمار می‌آید. هدف از انتشار این گزارش نشان دادن تهدیدها و مخاطراتی اعلام شده است که از سوی حکومت ایران متوجه منطقه و جهان است. در دو فصل پایانی این گزارش نیز به موارد نقض حقوق بشر در ایران و همچنین سیاست‌های این کشور در عرصه محیط ‌زیست اشاره شده است.

سایت فارسی دویچه وله برای اطلاع‌رسانی درباره مضمون این گزارش ۴۸ صفحه‌ای رئوس و محورهای مهم آن را منتشر می‌کند. لازم به یادآوری است که این گزارش ۴۸ صفحه‌ای اساس سیاست‌های راهبردی آمریکا در قبال ایران را تشکیل می‌دهد.

مقدمه‌ای به قلم مایک پومپئو

وزیر امور خارجه آمریکا مقدمه این گزارش جامع را با این جمله شروع کرده است: «من مفتخرم که در آستانه ۴۰مین سالگرد انقلاب اسلامی ایران گزارش جدید وزارت امور خارجه ناظر بر رفتار مخرب رژیم ایران را منتشر کنم.»

مایک پومپئو به ناکارآمدی توافق هسته‌ای اشاره کرده و گفته است که علت تصمیم دونالد ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای آن بوده که این توافق نمی‌توانسته امنیت مردم آمریکا و متحدان این کشور را تضمین کند و راه تسلیح ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌‌ای را به طور قطعی ببندد.

وزیر امور خارجه آمریکا گزارش «گروه اقدام ایران» را گزارشی مبسوط و ناظر بر رفتارهای خصمانه حکومت ایران در خارج و همچنین سرکوب معترضان در داخل کشور معرفی کرده و  گفته است که تهدیدهای ناشی از برنامه هسته‌ای ایران هم‌چنان موضوعیت دارد.

پومپئو گفته است که انتشار این گزارش «برای اطلاع‌رسانی به جهان درباره اقدامات مخرب ایران و تلاش‌های این کشور برای ایجاد بی‌ثباتی در منطقه است».

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: «این مهم است که جهان بداند که ایران مبارزان شیعه از کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان را آموزش می‌دهد و از آن‌ها برای کمک به بشار اسد و در سرکوب شهروندان بی‌گناه سوریه استفاده می‌کند. این مهم است که جهان بداند که رئیس بانک مرکزی ایران امکان انتقال میلیون‌ها دلار را از طریق بانک‌ها برای پشتیبانی از سپاه قدس و حزب‌الله فراهم کرده است.»

پومپئو ضمن اشاره به فعالیت‌های موشکی و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از تروریسم به فعالیت‌های سایبری ایران نیز اشاره کرده است. وزیر امور خارجه آمریکا در گزارش خود اعلام کرده است که صدها دانشگاه در جهان از سوی جریان‌های وابسته به سپاه پاسداران مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند.

اعدام در ملاء عام، اعدام کودکان و همچنین محاکمات ناعادلانه و شکنجه در زندان‌های ایران نیز از دیگر مواردی است که وزیر امور خارجه آمریکا در مقدمه این گزارش جامع به آن‌ها اشاره کرده است.

فصل اول: پشتیبانی از تروریسم

بخش اصلی گزارش جامع «گروه  اقدام ایران» درباره «فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی» مربوط به «فعالیت‌های تروریستی ایران» در منطقه و جهان می‌شود. این بخش با موضعی شروع می‌شود که وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پومپئو در ماه مه سال جاری (۲۰۱۸) درباره ثبات در خاورمیانه مطرح کرده است.

پومپئو گفته است که تصور اینکه توافق هسته‌ای باعث افزایش ثبات در خاورمیانه می‌شود، تصوری خطا و زیان‌بار برای آمریکا، برای اروپا، برای خاورمیانه و در واقع برای کل جهان بوده است.

در این گزارش ادعا شده است که حمایت جمهوری اسلامی ایران و حمایت سپاه پاسداران از تروریسم تاریخی طولانی دارد و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی شروع شده است.

در این گزارش تصریح شده است که دولت ایران از طریق نیروهای نظامی و همچنین اطلاعاتی خود عملا در پشتیبانی از تروریسم فعالیت دارد. به باور تحلیل‌گران «گروه اقدام ایران»، سپاه قدس و همچنین وزارت اطلاعات و امنیت ایران به‌طور مشخص در فعالیت‌های تروریستی نقش دارند.

در این گزارش آمده است که جمهوری اسلامی در پنج قاره جهان به طور مستقیم یا غیر مستقیم فعالیت تروریستی دارد.

در این گزارش می‌خوانیم: «در همه نقاطی که رژیم ایران قادر یا مایل نباشد مستقیما دست به اقدامات تروریستی بزند، از نیروهای تروریستی زیرمجموعه خود از جمله حزب‌الله لبنان، جهاد اسلامی فلسطین، گردان الاشتر در بحرین و کتائب حزب‌الله در عراق برای حملات تروریستی بهره می‌گیرد.»

افزون بر آن به «حمایت ایران  از گروه‌های تروریستی در منطقه» نیز اشاره شده است. حمایت از حماس، شورشیان حوثی، طالبان در افغانستان و حتی پناه دادن به نیروهای القاعده در خاک ایران از جمله مسائل طرح شده در فصل مربوط به حمایت‌ایران از تروریسم مطرح شده‌اند.

در گزارش «گروه اقدام ایران» آمده است که جمهوری اسلامی ایران سالانه با تخصیص ۷۰۰ میلیون دلار از حزب‌الله در لبنان حمایت مالی می‌کند. به ادعای این گزارش، حزب‌الله پس از انجام عملیات تروریستی در بلغارستان در سال ۲۰۱۲ تا کنون از جمله در آذربایجان، بولیوی، قبرس، گینه، کویت، نیجریه، پاناما، پرو، تایلند، انگستان و آمریکا عملیات تروریستی داشته است.

این گزارش اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۲ تا کنون بیش از ۱۶ میلیارد دلار برای پشتیبانی از رژیم اسد و حمایت از نیروهای وابسته به خود در سوریه، عراق و یمن هزینه کرده ‌است.

گزارش در مقابل به نقش ناچیز حمایت‌های مالی ایران برای کمک به مردم فلسطین اشاره می‌کند و می‌نویسد که جمهوری اسلامی برای حمایت از اونروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاورمیانه) ظرف ۱۰ سال گذشته تنها ۲۰ هزار دلار پول پرداخته است. این در حالی است که آمریکا ظرف همین مدت سه میلیارد دلار، اتحادیه اروپا ۲ میلیارد دلار و عربستان ۶۰۰ میلیون دلار در این زمینه هزینه کرده‌اند.

افزون بر آن، به کارگیری نیروهای مهاجر افغان در گردان فاطمیون نیز از دیگر محورهای گزارش یاد شده است. در این گزارش آمده است که جمهوری اسلامی مهاجران افغان و حتی کودکان افغان زیر ۱۴ سال را برای جنگ به سوریه اعزام می‌کند.

بر اساس این گزارش تا کنون حدود دوهزار نیروی نظامی وابسته به فاطمیون در سوریه کشته شده‌اند.

در این گزارش در عین حال لیستی از فعالیت‌های تروریستی ایران در قاره‌های اروپا، آفریقا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و آسیا در چند صفحه عرضه شده است.

فصل دوم: برنامه موشکی جمهوری اسلامی

این فصل با جمله‌ای از برایان هوک، رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت امور خارجه آمریکا، شروع شده است. هوک در ماه سپتامبر سال جاری گفته است که توافق هسته‌ای نتوانسته مانع از توسعه برنامه موشکی ایران شود و حتی این توافق زمینه‌های گسترش برنامه‌های موشکی این کشور را فراهم کرده است.

به باور تهیه کنندگان این گزارش جامع، برنامه موشکی ایران برای مدت ۱۰ سال یکی از چالش‌های شورای امنیت سازمان ملل بوده است؛ حال آنکه نه تنها توافق هسته‌ای مانع از گسترش و توسعه برنامه موشکی ایران نشده، بلکه حتی از حساسیت کشورهای عضو شورای امنیت نسبت به فعالیت‌های موشکی ایران کاسته است.

این گزارش در ادامه نوشته است که جمهوری اسلامی ایران بزرگترین زرادخانه موشکی خاورمیانه را در اختیار دارد و در حال حاضر بیش از ۱۰ سامانه موشک‌های بالستیکی را به طور فعال یا در حال توسعه در اختیار دارد.

در این گزارش به موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد ایران اشاره شده و آمده است که فعالیت‌های موشکی ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

گزارش «گروه اقدام ایران» به پایگاه موشکی خرمشهر اشاره کرده و مدعی شده است که جمهوری اسلامی با موشک‌های مستقر در این پایگاه که بردی معادل دوهزار کیلومتر دارند، می‌تواند نقاطی در اروپا را نیز هدف حمله قرار دهد.

حمایت نظامی از گروه‌های زیرمجموعه و از جمله ارسال موشک برای نیروهای حزب‌الله و همچنین شورشیان حوثی نیز از دیگر موارد ذکر شده در این گزارش است. در این گزارش آمده است که موشک‌های بالستیکی که از سوی شورشیان حوثی به سوی عربستان شلیک شده، از جمله موشک‌های ساخت ایران بوده است.

وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است که هر گونه توافقی با ایران می‌بایست برنامه موشکی این کشور را نیز دربرگیرد.

فصل سوم: فعالیت‌های غیرقانونی مالی

بخش سوم این گزارش با نقل قولی از سوی استیون منوچین، رئیس خزانه‌دار ی آمریکا، شروع شده است. منوچین در ماه مه سال جاری گفته بود:

«آمریکا دسترسی سپاه پاسداران به پول را قطع خواهد کرد؛ پولی که صرف حمایت از فعالیت‌های مخرب ایران و از جمله عملکرد دولت ایران به‌مثابه بزرگترین حامی تروریسم در جهان می‌شود، زمینه‌های بهره‌گیری از موشک‌های بالستیک علیه متحدان ما را فراهم می‌سازد، از رژیم سفاک اسد در سوریه حمایت می‌کند، زمینه‌های نقض حقوق بشر در ایران را فراهم می‌سازد و به این کشور امکان می‌دهد  از سیستم مالی جهانی سوء‌استفاده کند.»

در این گزارش آمده است که جمهوری اسلامی برای به مخاطره افکندن امنیت سیستم مالی بین‌المللی دست به تلاش‌های مخربی می‌زند، مانند پول‌شویی و استفاده از شرکت‌های صوری و پنهان کردن رد داد و ستدهای مالی.

این گزارش می‌گوید که «جمهوری اسلامی برای تامین مالی نیروهای تروریستی و از جمله برای تامین مالی سپاه قدس اقدام به ایجاد شبکه‌ای از شرکت‌ها در امارات متحده عربی کرده و به این وسیله بر آن است تا به بازار مبادلات ارزی بین‌المللی دسترسی یابد».

فصل چهارم: امنیت کشتیرانی در خلیج فارس

این فصل با نقل قولی از مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، شروع شده است. پومپئو در اوت سال ۲۰۱۸ در ارتباط با تامین امنیت کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس گفته بود:

«کنترل تنگه هرمز در اختیار جمهوری اسلامی نیست. این یک آب‌راه بین‌المللی است. آمریکا در همراهی با متحدان خود در منطقه، آزادی کشتیرانی و امنیت جریان تجارت در این آب‌راه بین‌المللی را تضمین می‌کند.»

در این گزارش به تهدید امنیت کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس و دریای سرخ از سوی جمهوری اسلامی ایران اشاره شده است.

در فصل چهارم گزارش «گروه اقدام ایران» آمده است که نیروی دریایی سپاه پاسداران تهدیدی مستقیم برای امنیت اقتصادی و ثبات منطقه است.

در این گزارش گفته شده که ۲۰ درصد نفت جهان از این آب‌راه می‌گذرد. تحلیلگران وزارت امور خارجه آمریکا نوشته‌اند که جمهوری اسلامی با کمک متحدان و نیروهای زیر مجموعه خود، از جمله شورشیان حوثی، امنیت کشتیرانی در این آب‌راه بین‌المللی را تهدید کرده است.

از جمله به حمله موشکی شورشیان حوثی به یکی از تانکرهای عربستان در سال جاری اشاره شده است. حتی گفته شده که در اکتبر سال ۲۰۱۶ نیروهای حوثی با شلیک چند موشک ضد کشتی به یکی از کشتی‌های جنگی آمریکا در آب‌های بین‌المللی واقع در شمال باب المندب حمله کرده‌اند.

افزون بر آن، گزارش به گروگان‌گیری ملوانان آمریکایی در ژانویه ۲۰۱۶ و همچنین به بازداشت ملوانان ارتش بریتانیا در مارس سال ۲۰۰۷ نیز اشاره کرده است.

فصل پنجم: حمله سایبری

فصل پنجم با نقل قولی از سوی سیگال مندلکر، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا، شروع شده است. او در مارس سال ۲۰۱۸ گفته بود که آمریکا تعرض سایبری به اطلاعات و نتایج پژوهش‌های موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی را تحمل نخواهد کرد.

این گزارش مدعی شده است که جمهوری اسلامی ایران تبدیل به یکی از بزرگترین فعالان عرصه سایبری شده و از توانایی سایبری خود در حوزه‌های جاسوسی سایبری، تبلیغات، حمله سایبری و تاثیرگذاری بر اذهان مردم در خارج از کشور بهره ‌می‌گیرد و با فعالیت‌های خود موازین و مصالح امنیتی بین‌المللی را نقض می‌کند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این گزارش جمهوری اسلامی ایران ظرف ده سال گذشته اقدام به حمله به نهادهای مدنی و تجاری و همچنین موسسات دولتی در کشورهای آمریکا، اسرائیل، عربستان و قطر کرده است.

به باور تحلیلگران فعال در این گزارش، حملات سایبری ایران در منطقه عمدتا متوجه عربستان و همچنین دیگر کشورهای خلیج فارس است. به عنوان نمونه به حمله به ده‌ها هزار کامپیوتر در شرکت سعودی آماکو در سال ۲۰۱۲ و همچنین به کامپیوترهای شرکت قطری «راس‌گاز» اشاره شده است. در این گزارش آمده است که این حملات میلیون‌ها دلار هزینه و خسارت به بار آورده است.

همین گزارش نوشته است که ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ اقدام به خرابکاری در پایگاه‌های اطلاعاتی برخی از نهادهای دولتی و خصوصی عربستان، از جمله بانک مرکزی این کشور و همچنین پایگاه اطلاعاتی مربوط به هوانوردی غیرنظامی عربستان، نموده است.

حمله سایبری واحدهای وابسته به سپاه پاسداران به برخی از موسسات آمریکا و کشورهای غربی با هدف جاسوسی و خرابکاری نیز از جمله محورهای این گزارش است.

افزون بر آن، گفته شده که جمهوری اسلامی از طریق «موسسه مبنا» که وابسته به سپاه است اقدام به حمله به ۱۴۴ دانشگاه در آمریکا و حداقل ۱۷۶ دانشگاه در ۲۱ کشور دیگر کرده و درمجموع ۳۱ ترابایت اطلاعات به سرقت برده است.

در این گزارش آمده است که جمهوری اسلامی با استفاده از توانایی سایبری خود اقدام به شناسایی و سرکوب نیروهای مخالف در ایران می‌کند.

نویسندگان این گزارش نوشته‌اند در حالیکه دسترسی به شبکه‌های اجتماعی در ایران مسدود شده است، خامنه‌ای، ظریف و خبرنگاران وفادار به نظام از این شبکه‌ها برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند.

گزارش حاکی از آن است که در اوت سال ۲۰۱۸ فیس‌بوک، توییتر و شرکت‌های آمریکایی دیگر گفته‌اند که بیش از یک‌هزار صفحه، گروه و حساب کاربری که در خدمت حکومت ایران بوده و اقدام به نشر اکاذیب می‌کردند، از دسترس خارج شده‌اند.

فصل ششم: نقض حقوق بشر

این بخش با نقل قولی از نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، شروع شده است. هیلی در ژانویه سال جاری گفته بود: «مردم ایران امروز با حکومت این کشور سخن می‌گویند و پیام‌شان غیرقابل انکار است: آن‌ها می‌گویند به حمایت از تروریسم خاتمه دهید. از کمک میلیاردها دلار به آدم‌کشان و دیکتاتورها دست بردارید. به ما فکر کنید و از دادن پول و دارایی‌های ایران به مبارزان خارجی و تامین هزینه جنگ‌های نیابتی خودداری کنید.»

در این بخش به برخورد خشن حکومت با مردم ایران اشاره شده است و از سرکوب فعالیت‌های صلح‌آمیز مردم و محدود کردن حق آزادی بیان در ایران انتقاد شده است.

در این بخش آمده است که در حال حاضر بیش از ۸۰۰ زندانی عقیدتی در ایران وجود دارد و بسیاری از خبرنگاران و وبلاگ‌نویسان در ایران مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند.

این گزارش به نقل از «گزارشگران بدون مرز» نوشته است که در حال حاضر حدود ۲۰ خبرنگار و فعال اینترنتی در زندان‌های ایران به‌سر می‌برند.

موضوع حصر خانگی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از سال ۲۰۱۱ به این سو نیز از دیگر مسائل مطرح شده در این گزارش است.

افزون بر آن، دستگیری دراویش گنابادی  و همچنین سرکوب اقلیت‌های دینی و قومی در ایران در گزارش «گروه اقدام ایران» مطرح شده است. در این گزارش به دستگیری و حبس وکیلانی چون نسرین ستوده و زینب طاهری نیز اشاره شده است.

موضوع مرگ‌های مشکوک که مسئولان زندان‌های ایران از آن‌ها تحت عنوان «خودکشی» یاد می‌کنند نیز در این گزارش از قلم نیافتاده است. از جمله به مرگ کاووس سید امامی، فعال محیط زیست، اشاره شده است.

سرنوشت شهروندان آمریکایی که در ایران در حبس به‌سر می‌برند و از جمله موضوع پرونده سیامک نمازی و ژیو وانگ نیز در این گزارش آمده است.

فصل هفتم: آلودگی محیط زیست

در این فصل به مشکلات کمبود آب و تخریب محیط زیست در اثر مدیریت غلط اشاره شده است. در این گزارش به نقل از نیک‌آهنگ کوثر آمده است: «وقتی مردم زمین‌های خود را از دست می‌دهند، همه چیز خود را از دست می‌دهند و از این رو از هیچ چیز نمی‌هراسند. بحران آب در ایران یک بحران واقعی است و باعث هلاکت کشور می‌شود. سیاست‌های غلط کشاورزی و مدیریت بد آب باعث این بحران شده است. این مثل یک بمب ساعتی است.»

به موازات کمبود آب، به پدیده سدسازی بی‌رویه در ایران اشاره شده است. در این گزارش آمده است که جمهوری اسلامی ایران از بدو پیدایش خود تا کنون اقدام به ایجاد ۶۰۰ سد نموده است. این در حالی است که تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران فقط هفت سد سنتی و ۱۴ سد مدرن وجود داشت.

این گزارش می‌افزاید که کمبود و بحران آب سرنوشت۵۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران را تهدید می‌کند و پیش بینی می‌شود که این بخش بزرگ از جامعه ظرف ۲۵ سال آینده ناگزیر به مهاجرت بشوند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024