پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 19.09.2018, 20:47


دویچه وله فارسی

آمریکا خود را برای انتخابات‌ میان‌دوره‌ای آماده می‌کند. یک کارشناس ثابت کرده که هک کردن و دست‌کاری نتایج آرای دستگاه‌های اخذ رای، کار چندان دشواری نیست. رویکردی دوباره به مداخله روسیه در انتخابات آمریکا.

دونالد ترامپ پیروزی خود را در انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا وام‌دار ۱۰۷ هزار رأی از مردم سه شهر آمریکا بود. اکنون یکی از کارشناسان علوم کامپیوتری با انجام یک نمایش زنده نشان داده است که هک کردن و دست‌کاری نتایج رای‌گیری توسط این ماشین‌ها کار دشوار و ناممکنی نبوده است.

این کارشناس، جی. الکس هالدرمن نام دارد. او پروفسور علوم کامپیوتر در دانشگاه میشیگان است. سایت «ام‌آی‌تی، تکنولوژی ریویو» مقاله‌ای منتشر کرده است با عنوان «چگونه می‌توان نتایج انتخابات را هک کرد و دولت‌ها برای جلوگیری از آرای تقلبی چه باید بکنند؟»

این مقاله‌ی روشنگر بازتابی وسیع در رسانه‌های دیگر و از جمله در هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» داشته است. نویسنده مقاله‌ی اشپیگل موضوع پدیده هک و دست‌کاری ماشین‌های رای‌گیری در آمریکا را با عنوان «اینگونه می‌توان بی‌سر و صدا دموکراسی را سربه نیست کرد» منتشر کرده است.

یک نمایش تکان‌دهنده

هالدرمن در کنفرانس «ام‌تک» یک ماشین اخذ رای را به نمایش گذاشت. ماشینی واقعی که تا چند روز پیش از آن عملا در انتخابات اوهایو از آن استفاده شده بود. در این نمایش زنده او دو گزینه برای انتخاب در نظر گرفته بود: جورج واشنگتن و ژنرال بندیکت آرنولد.

ژنرال آرنولد از نظر آمریکایی‌ها فردی خائن به میهن به حساب می‌آید. او کسی بوده که در جریان جنگ استقلال در آمریکا به بریتانیایی‌ها پیوسته بود.

هالدرمن در کنفرانس «ام‌تک» از شرکت کنندگان در این کنفرانس درخواست کرد که به وسیله این ماشین اخذ رأی بین این دو گزینه یکی را انتخاب کنند. سه نفر در این انتخابات شرکت کردند و هر سه به جورج واشنگتن رای دادند. پس از پایان رای‌گیری، هالدرمن نتیجه انتخابات را نشان داد. نتیجه‌ای باور ناکردنی.

ماشین اخذ رای نتیجه انتخابات را دو بر یک به سود ژنرال آرنولد ثبت کرده بود.

هک کردن ماشین اخذ رای

هالدرمن گفت که او با افزودن یک بدافزار ماشین را هک کرده است. نکته مهم در این بین این است که پس از پایان رای‌گیری هیچ نشانه و اثری از هک شدن ماشین به جای نمی‌ماند و کسی متوجه دست‌کاری در نتایج انتخابات نمی‌شود.

هالدرمن در عین حال افزود که سیستم این ماشین‌های اخذ رای حفره‌های امنیتی بسیاری دارند و او تنها با بهره گرفتن از یکی از حفره امنیتی موفق به هک کردن نتایج ماشین شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024