پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 18.09.2018, 10:29


ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه مقارت ظهر سه شنبه ۲۷ شهریور(۱۸ سپتامبر ۲۰۱۸) طی اظهارتی در جمع خبرنگاران در مسکو، اعلام کرد: دلیل سقوط هواپیمای نظامی RU-Il-20 روسیه به همراه ۱۵ نظامی روز گذشته در دریای مدیترانه، اصابت موشک های زمین به هوای سامانه دفاعی اس-۲۰۰ رژیم اسد در هنگام مقابله با حملات هوایی اسرائیل بوده است.

وی ادامه داد: به دلیل اقدامات غیرمسئولانه اسرائیل ۱۵ نظامی روس جان باختند. این وضعیت با روحیه شراکت روسیه و اسرائیل، مطابقت ندارد.

کناشنکوف با بیان این که جنگنده‌های F-16 اسرائیل از هواپیمای نظامی روسیه به عنوان سپر استفاده کرده‌اند.سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود: اسرائیل اطلاعی به فرماندهی نیروی هوایی روسیه درباره عملیاتش نداد و تنها یک دقیقه قبل از حمله، ما را در جریان حملات موشکی خود به لاذقیه قرار داد. خلبان‌های اسرائیلی از هواپیمای روسی به عنوان سپر و پوششی برای خود استفاده کرده و آن را در معرض حملات موشک‌های سامانه‌های دفاع هوایی سوریه از نوع «اس ۲۰۰» قرار دادند.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه، لاشه هواپیمای ایل ۲۰ و تکه‌های بدن اعضای کادر پرواز این هواپیما را از آب بیرون آوردند. براساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، هشت کشتی به همراه کشتی‌های پشتیبانی عملیات جستجو و نجات را در منطقه سقوط هواپیما انجام دادند. حادثه در ۲۷ کیلومتری غرب شهر بانیاس در حومه لاذقیه رخ داده بود.

حمله شب گذشته جنگنده‌های اسرائیل به لاذقیه

خبرگزاری رژیم اسد «سانا» روز گذشته اعلام کرد مجتمع «صنایع فنی» لاذقیه از سوی عامل ناشناسی مورد حملات موشکی گرفته و برخی از این موشک‌ها توسط پدافند هوایی خنثی شده است.

به گزارش رسانه‌های بین‌المللی در حمله سنگین موشکی دوشنبه شب به تاسیساتی در لاذقیه، به این تاسیسات خسارت گسترده وارد آمد و دست کم ده نظامی هم زخمی شدند. وضع بعضی از زخمی‌های این حمله وخیم گزارش شده است. منابع خبری احتمال دادند که حملات توسط نیروی هوایی اسرائیل صورت گرفته باشد.

وزارت دفاع روسیه در نخستین ساعات روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور (۱۸ سپتامبر ۲۰۱۸) اعلام کرده بود که شب گذشته، یک هواپیمای گشتی از نوع ایلوشین-٢٠ متعلق به این کشور با چهارده سرنشین هنگام پرواز بر فراز دریای مدیترانه در فاصله ٣٥ کیلومتری سواحل سوریه از صفحه رادار محو شد.  این هواپیما از یک ماموریت گشت‌زنی به پایگاه هوایی روسیه در سوریه باز می‌گشت.

وزارت دفاع روسیه هم‌چنین گفته بود که هواپیما هنگامی ناپدید شد که چهار فروند جنگنده اف-١٦ اسرائیلی در عملیاتی علیه تاسیساتی در لاذقیه در سوریه شرکت داشتند. در حمله هواپیماهای اسرائیلی به اهدافی در لاذقیه، دفاع ضد هوایی سوریه نیز با شلیک موشک و تیراندازی ضدهوایی فعال بود.

منابع نظامی آمریکا نیز صبح سه شنبه گفتند که به احتمال زیاد، هواپیمای روسی به اشتباه هدف آتش دفاع ضدهوایی سوریه قرار گرفته و سرنگون شده است.

واکنش پوتین و احضار سفیر اسرائیل در مسکو

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طی نشست خبری درباره سقوط یک فروند هواپیمای این در روسیه گفت: ظاهرا این رخداد، حلقه‌ای از حوادث زنجیره‌ای تراژیک و است.

وی افزود: «باید حادثه مذکور را به‌صورت جدی ارزیابی کرد. واکنش روسیه (به این حادثه) افزایش سطح امنیتی نیروهای‌مان در سوریه خواهد بود.»

وزرات امور خارجه روسیه نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که به دنبال ساقط شدن جنگنده این کشور در سوریه، گری کوهن سفیر اسرائیل در مسکو به این وزارتخانه احضار شده است.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد: جنگنده نظامی روسیه که روز گذشته در نزدیکی لاذقیه از مدار خارج شده بود در پی حملات گسترده جنگده های اسرائیل به اشتباه توسط رژیم بشار اسد هدف قرار گرفته و سرنگون شده است.

اسرائیل مسئولیت سقوط هواپیمای روسیه را رد کرد

از سوی دیگر افیخای ادرعی سخنگوی ارتش اسرائیل طی بیانیه‌ای اعلام کرد: اسرائیل مسئولیت سقوط هواپیمای روسیه در سوریه را رد کرده و از کشته شدن سرنشنیان آن اظهار تاسف می‌کند.

وی افزود: رژیم اسد مسئول سقوط این هواپیما است زیرا پدافند این رژیم هواپیمای مذکور را هدف قرار داده است. علاوه بر رژیم اسد، ایران و حزب الله لبنان نیز مسئولان این حادثه هستند.

او ادامه داد: جنگنده‌های اسرائیل شب گذشته مواضع ارتش سوریه را هدف قرار داد که از آنجا به حزب‌الله اسلحه انتقال می‌یافت و در اثنای حمله پدافند سوریه به هواپیمای روسیه، جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان اسرائیل قرار داشت.

ادرعی همچنین گفت: تمام اطلاعات لازمه برای بررسی این حادثه را به روسیه منتقل خواهیم کرد.


منابع گزارش: آناتولی، ایسنا، بی بی سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024