چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 17.09.2018, 16:42


خبرگزاری آناتولی

با گذشت کمتر از دو سال از دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، وی ده تصمیم خطرناک برای نابودی مساله فلسطین اتخاذ کرده که آخرین آن لغو اجازه اقامت حسام زملط نماینده ساف و خانواده وی در ایالات متحده و بستن حساب‌های بانکی آن است.

تصمیمات دونالد رئیس جمهور ترامپ علیه قضیه فلسطین به شرح زیر است:

۱- به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان «پایتخت اسرائیل»

ترامپ در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۱۷ گفت آمریکا قدس اشغالی را پایتخت اسرائیل می‌داند و دستور سفارت انتقال کشورش از تل‌آویو به آن شهر را صادر کرد. این اقدام با واکنش شدید جامعه جهانی مواجه و فلسطینیان بسیاری در تظاهرات علیه این تصمیم شهید و مجروح شدند.

۲- کاهش کمک مالی به آژانس امداد «اونروا»

آمریکا در تاریخ ۱۶ ژانویه امسال کمک ۳۰۰ میلیون دلاری خود (از مجموع ۳۶۵ میلیون دلار) به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی «اونروا» را قطع کرد. این آژانس به حدود ۵.۹ میلیون پناهنده و آواره در کرانه باختری، نوار غزه، اردن، لبنان و سوریه کمک می‌‌کرد.

۳ - انتقال سفارت ایالات متحده آمریکا به بیت‌المقدس

آمریکا در تاریخ ۱۴ ماه مه گذشته، سفارت خود را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کرد. این اقدام باعث واکنش شدید کشورهای عربی و اسلامی و غیره شد. مردم این کشورها علیه این اقدام آمریکا تظاهرات کردند.

نظامیان اسرائیل در مرز نوار غزه دست به قتل‌عام زده و ۶۲ فلسطینی را در یک روز به شهادت رساندند. دونالد ترامپ پس از این اقدام اظهار داشت قدس از میز مذاکره فلسطینی-اسرائیلی خارج خواهد شد.

۴ - قطع کامل کمک‌های مالی آمریکا به اونروا

آمریکا در اواخر اوت گذشته حمایت مالی از اونروا را کاملا متوقف کرد. مقامات وزارت امور خارجه آمریکا گفتند که حمایت از «اونروا» کاملا قطع کرده و پس از کمک ۶۰ میلیون دلاری ماه ژانویه دیگر بخش اعظم این بار را نمی‌پذیرند.

فلسطینیان این تصمیم را خشونت خطرناک آمریکا علیه کشورشان به منظور لغو حق بازگشت هموطنان‌شان و مقابله با مسئله پناهندگان دانستند.

۵- قطع کامل کمک مالی به دولت فلسطین

رامی حمدالله در تاریخ ۲ اوت گذشته گفت که واشنگتن تمام کمک‌های خود به فلسطین را متوقف کرده است. این کمک‌ها در ۱۰ سال اخیر سالانه بین ۶۰۰ میلیون دلار تا ۸۰۰ هزار دلار بوده که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا و اونروا میان نهادهای غیردولتی توزیع شده است.

۶- توقف کمک به بیمارستان‌های قدس

آمریکا در تاریخ ۷ ماه جاری ۲۵ میلیون دلار از کمک مقرر خود به ۶ بیمارستان در قدس را قطع کرد. اهالی قدس، کرانه باختری و نوار غزه در این بیمارستان ها درمان می شدند. مسئولان پزشکی فلسطین پیامد این اقدام را فاجعه بار ارزیابی کرده‌اند.

۷- تعطیلی دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن

صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین چند روز پیش اعلام کرد: «آمریکا دفتر ما در واشنگتن را تعطیل می‌کند. این تصمیم دور جدید مجازات جمعی فلسطینیان توسط دولت ترامپ و ضربه‌ به صلح و عدالت است. این اقدام مجازات فلسطین بابت همکاری با دادگاه کیفری بین‌المللی علیه جنایات جنگی اسرائیل است.»

۸- انسداد حساب‌های بانکی سازمان آزادی بخش فلسطین در آمریکا

احمد مجدلانی عضو هیات اجرایی ساف در این زمینه گفته است: «تصمیم به بستن دفتر ما در واشنگتن همزمان با انسداد حساب‌های بانکی آن اتخاذ شده است. این اقدام مغایر اصول انسانی و عرف دیپلماتیک است و آن را محکوم می‌کنیم.»

۹- توقف کمک مالی به پروژه اسرائیلی- فلسطینی

جیسون گرینبلات معاون رئیس جمهور آمریکا در تاریخ ۱۵ ماه جاری اعلام کرد: «کمک ۱۰ میلیون دلاری واشنگتن برای ایجاد رابطه میان جوانان فلسطینی و اسرائیلی متوقف شده است. این اقدام برای فشار بر فلسطینیان است.»

۱۰- اخراج سفیر فلسطین از آمریکا

مقامات واشنگتن در تاریخ ۱۵ ماه جاری اجازه اقامت حسام زملط نماینده سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) و خانواده وی در ایالات متحده آمریکا را لغو و حساب‌های بانکی آن را مسدود کردند.

مجدلانی همچنین اظهار داشته است: «گناه فرزندان زملط چیست؟ آنها در آنجا تحصیل می‌کنند، ولی اجازه اقامت‌شان لغو می شود».

ساف این اقدام را روندی خطرناک در روابط فلسطین و آمریکا و نقض آشکار اصول دیپلماتیک دانسته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024