جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 04.09.2018, 6:59


ماموران امنیتی روز دهم شهریور هدی عمید و نجمه واحدی را دستگیر و بدون اطلاع وکیل و خانواده، به بازداشتگاه نامعلومی منتقل کردند. این دو فعال حقوق زنان در زمینه آموزش فعالیت می‌کنند و قرار بود روز سیزدهم شهریور در تهران کارگاهی آموزشی، با عنوان شروط ضمن عقد ازدواج برگزار کنند.

یک منبع مطلع به کمپین حقوق بشر در ایران گفت، هدی عمید وکیل دادگستری و نجمه واحدی دانش آموخته جامعه شناسی روز دهم شهریور به طور جداگانه در منازل شخصی بازداشت شدند، نهاد بازداشت کننده آنان اطلاعات سپاه پاسداران اعلام شده اما از اتهامات و محل نگهداری آنان اطلاعی در دست نیست.

وبسایت برابری که درباره لایحه ای به نام تامین امنیت زنان اطلاع رسانی می‌کند، روز دهم شهریور در حساب توییتری اش اعلام کرد کارگاه آموزشی شروط ضمن عقد ازدواج به دلیل بازداشت برگزار کنندگان، لغو شده است: « پس از بازداشت نجمه واحدی و هدی عمید ، کارگاه آموزشی شروط ضمن عقد که بنابود روز سه‌شنبه ۱۳شهریور برگزار شود لغو شد.

قوانین جمهوری اسلامی بسیاری از حقوق زنان چون حق طلاق، حق حضانت فرزند و حق سفر را به مردان یا اجازه آنان واگذار کرده است اما زنان هنگام ازدواج میتوانند با استفاده از شرایط ضمن عقد، به بخشی از حقوق خود دست پیدا کنند.

یکی از فعالان حقوق زنان روز یازدهم شهریور به کمپین گفت کارگاه های آموزشی مورد اشاره قانونی و با مجوز بوده و دلیل بازداشت این دو فعال حقوق زنان از سوی سپاه مشخص نیست: «خانم عمید و واحدی به جز کارگاه آموزشی برای زنان، فعالیت مشترک دیگری نداشتند که بهانه بازداشت آنان باشد، کارگاه های آموزشی هم با مجوز و قانونی بوده و قبلا هم مشابه آن برگزار شده و می شود، هنوز به خانواده ها چیزی اعلام نشده و اتهام دقیقی به کسی گفته نشده است.»

هدی عمید، نسرین ستوده، قاسم شعله سعدی، آرش کیخسروی، پیام درفشان و فرخ فروزان، شش تن از وکلای دادگستری اند که در زندان های مختلف استان تهران محبوس اند. نسرین ستوده در اعتراض به نقض حقوق و بازداشت ناعادلانه در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده و شرایط جسمی مناسبی ندارد.

بازداشت گسترده فعالان سیاسی و مدنی همزمان با اوج گیری نارضایتی ها بین مردم افزایش یافته است، توییتر برای با اشاره به بازداشت فعالان حقوق زنان از فراکسیون زنان مجلس خواست از حقوق فعالان بازداشت شده دفاع کند: «آیا فراکسیون زنان میبیند که فعالین حقوق زنان را بازداشت میکنند و اقدامی در دفاع از آنان نمیکند؟ آنها هیچ کار غیرقانونی نکرده‌اند  آنها برای تامین امنیت زنان و در راستای منع خشونت علیه زنان تلاش کرده‌اند.»

کاربری به نام نگار نیز با اظهار تاسف از بازداشت فعالان حقوق زنان و خطاب به نجمه واحدی نوشت: «نجمه جانم شما تاوان «انسان دشواری وظیفه است» را میدهید وگرنه نه مخل امنیت و آسایش کشور شده اید و نه از قانون عدول کردید. تنها هدف شما این بود که زنان با آگاهی و برابری زندگی مشترکشان را آغاز کنند و افسوس که چنین سرمایه هایی رو در اینجا اینطور بازداشت میکنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024