پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 03.09.2018, 16:54


مادر فرهاد میثمی فعال مدنی که از تاریخ ۹ مرداد ماه در بازداشت به سر می‌برد به کمپین حقوق بشر در ایران گفت روز سه‌شنبه ششم شهریور ماه برای اولین بار با فرزندش ملاقات کابینی داشته است. خانم صدیقه پیش‌نماز با اظهار نگرانی شدید از وضعیت فرزندش گفت او را بسیار رنگ پریده و لاغر دیده و نگران ادامه اعتصاب غذا و وضعیت فرزندش است.

خانم پیش‌نماز با اظهار اینکه به مدت خیلی کوتاهی به صورت ملاقاتی با فرزندش ملاقات داشته است گفت: «بچه‌ام حالش خوب نبود. چندین بار در این مدت به بهداری منتقل شده و به دلیل اعتراض به اتهاماتش نمی‌خواهد اعتصاب خود را بشکند. من واقعا نگران هستم و نمی‌دانم چه بگویم.»

از سوی دیگر ژیلا بنی یعقوب روزنامه‌نگار سرشناس ایرانی نیز در توییتر خود با اشاره به اینکه با فرهاد میثمی تلفنی صحبت کرده نوشته است: «#فرهاد_میثمی از بند چهار اوین تماس گفت، صدایش بدون انرژی و کم توان بود، اظهار نگرانی که کردم گفت: ؟ الان بهترم، چون از بهداری برمی گردم، سرم به من تزریق کردند و فشارم به هفت و نیم افزایش پیدا کرده.گفتم اعتصابت رو نمی شکنی گفت:نه،»

فرهاد میثمی یک روز پس از بازداشتش از تاریخ دهم مرداد ماه در اعتراض به بازداشت و اتهاماتی که به او تفهیم شده دست به اعتصاب غذا( تر) زده است که تاکنون ادامه دارد. او ۲۰ روز در سلول انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین بوده و پس از آن به بند چهار (عمومی) زندان منتقل شده است.

سه اتهام به این فعال مدنی در شعبه هفتم دادسرای زندان اوین تفهیم شده است. او متهم به «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور با تحریک زنان به حضور خیابانی با سر لخت»، «تبلیغ بر علیه نظام» و «توهین به حجاب به عنوان یکی از مقدسات ضرروی اسلام» شده است. اما مصادیق این سه اتهام مشخص نیست.

طبق گفته‌ها تنها مدرکی که علیه او وجود دارد چندین نشان سینه با عنوان «من به حجاب اجباری اعتراض دارم» و «من با حجاب اجباری موافق نیستم» است که در خانه‌اش در زمان بازداشتش به عنوان مدرک جرم ضبط شده است.

فرهاد میثمی، ۴۸ ساله، فعال مدنی و پزشک است. او در دهه ۷۰ و ۸۰ کتاب‌های درسی و آموزشی کنکور را در انتشارات آینده‌سازان منتشر کرد و در سال‌های اخیر به عنوان فعال مدنی در بسیاری از تحصن‌ها و تجمعات اعتراضی علیه حقوق زندانیان و حجاب اجباری شرکت کرد. آقای میثمی روز ۹ مرداد ماه از سوی ماموران با حکم بازداشت که از سوی شعبه دوم دادسرای زندان اوین صادر شده در محل کارش بازداشت شد. پس از آن ماموران وزارت اطلاعات همراه با او به خانه‌اش برای تفتیش مراجعه کردند و تعدادی از نشان سینه با مضمون مخالفت با حجاب اجباری را در خانه‌اش پیدا کرده و به عنوان مدرک جرم با خود ضبط کردند. فرهاد میثمی چند ساعت پس از بازداشت طی تماس تلفنی به مادرش خبر از دستگیری خود داد. اما از زمان بازداشت تا الان فقط یک تماس تلفنی و یک ملاقات کابینی با مادرش داشته است.

همچنین در تاریخ ۲۷ مرداد ماه به خانه رضا خندان و نسرین ستوده، خواهر رضا خندان و محدرضا فرهاد‌پور و ژیلا مکوندی فعال مدنی حمله کرده، خانه‌های آنها را تفتیش کرده و مقداری نشان سینه مخالفت با حجاب اجباری را از خانه آنها جمع‌آوری کردند و در خانه فاطمه خندان خواهر رضا خندان چیزی نیافته‌اند و فقط «ریسور ماهواره» را ضبط کرده‌اند.

آقای میثمی به دلیل بازداشت و تفهیم این سه اتهام ناعادلانه  دست به اعتصاب غذا زده است. رضا خندان در یادداشتی در صفحه فیسبوک خود در تاریخ دوم شهریور ماه ۹۷ پیام فرهاد میثمی در ارتباط با اعتصاب غذایش را منتشر کرد:‌ «دلیل اعتصاب‌ام برای حفظ شان و کرامت انسانی خودم و تمام کسانی است که بدون دلیل موجه بازداشت و با اتهامات ناروا، بدون دسترسی به وکلای منتخب مورد بازجویی قرار ‌می‌گیرند و من حاضر نیستم تحت هر شرایطی خودم را به راحتی در اختیار چنین سیر ناعادلانه‌ای قرار دهم.»

اعتصاب غذا تر به این معناست که زندانی آب و مایعات استفاده می‌کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024