پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 28.08.2018, 7:01


یورونیوز: سازمان ملل متحد از نقش فیس‌بوک در کشتار اقلیت روهینگیا در میانمار پرده برداشت.

گزارش دفتر سازمان ملل در ژنو در مورد کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار که روز دوشنبه ۵ شهریور به مناسبت سالگرد آغاز بحران در این کشور منتشر شد، حاکی است دولت آنک سان سوچی و برخی ژنرال‌های ارتش میانمار در کشتار «به قصد نسل‌کشی» و «تجاوز گروهی» در مناطق سکونت مسلمانان روهینگیا در استان راخین، از برخی شبکه‌های اجتماعی معروف همچون فیس‌بوک بهره برده‌اند.

بر اساس این گزارش، آنها در واقع از فیس‌بوک به عنوان «کاتالیزور» استفاده کرده به نحوی که گفتمان مبتنی بر «نفرت» از اقلیت روهینگیا را در آن رواج می‌دادند. این در حالی است که به رغم محدودیت دسترسی مستقیم به رسانه‌های اجتماعی بزرگ در میانمار، این شبکه‌ها از محبوبیت و تأثیر بسیار زیادی در این کشور برخوردارند.

فیس‌بوک در میانمار دفتر و نماینده‌ای ندارد. با این حال کارشناسان سازمان ملل از فیس‌بوک به دلیل آن که اجازه داده است از امکاناتش برای «نفرت‌پراکنی» و «ترویج خشونت» علیه گروهی از مردم در این کشور مورد استفاده قرار گیرد، به شدت انتقاد کرده‌اند.

در گزارش سازمان ملل همچنین آمده است: «با آن که وضعیت در ماه‌های اخیر بهتر شده اما واکنش فیس‌بوک «بسیار کند» بوده است. این که چگونه پست‌ها و پیام‌های هم‌رسان شده در فیس‌بوک به تبعیض و خشونت در دنیای واقعی انجامیده باید مورد یک تحقیق مستقل و عمیق قرار گیرد.»

واکنش فیس‌بوک
فیس‌بوک در واکنش به این گزارش روز دوشنبه اعلام کرد دسترسی ۲۰ تن از مقام‌ها و سازمان‌های رسمی میانمار به این سایت را مسدود کرده است. به گفته مسئولان فیس‌بوک این افراد، کسانی بوده‌اند که نامشان در سیاهه سازمان ملل به عنوان «ناقض حقوق بشر» یا «کسانی که اجازه نقض حقوق بشر را داده‌اند»، ثبت شده بود.

در ماه جاری میلادی نیز به فیس‌بوک اخطار داده شده بود که در واکنش به تحریک خشونت و رواج گفتار نفرت‌انگیز مبنی بر فراخوان به کشتن همه روهینگیایی‌ها، «بسیار ضعیف» عمل کرده است. خبرگزاری رویترز نیز پیش از این در گزارشی این واکنش ضعیف فیس‌بوک را خاطر نشان کرده بود.

خشونت علیه مسلمانان روهینگیا و کشتار آنان سبب آوارگی ۷۰۰ هزار تن از این اقلیت بزرگ شد. بیشتر این افراد به بنگلادش در همسایگی استان راخین میانمار پناهنده شدند.

***

سازمان ملل: رهبران نظامی میانمار بایدبه اتهام نسل کشی محاکمه شوند

بی ب سی: بنا به گزارش سازمان ملل متحد رهبران نظامی میانمار باید به اتهام نسل کشی محاکمه شوند.

این گزارش که براساس صدها مصاحبه و شواهد دیگر تهیه شده است خشونت علیه مسلمانان روهینگیا را به شدت محکوم کرده و از شش رهبرنظامی ارشد میانمار نام برده است که باید به اتهام نسل‌کشی تحت محاکمه قرار گیرند.

سازمان ملل متحد در گزارش خود بشدت از آنگ سان سوچی که درعمل رهبری میانمار را بعهد دارد، انتقاد کرده است.

به گفته سازمان ملل متحد خانم سوچی برای پایان دادن به خشونت علیه مسلمانان روهینگیا دخالتی نکرده است.

سازمان ملل متحد همچنین در این گزارش خواستارارجاع پرونده رهبران نظامی به دادگاه بین المللی کیفری شده است.

دولت میانماربارها گفته است که علیه شورشیان و شبه نظامیان در منطقه دست به اقدامات نظامی می‌زند اما دراین گزارش نوشته شده است: “اقدام نظامی الزاما در برگیرنده کشتاربدون استثنای مردم ،تجاوز جمعی به زنان،آزار کودکان و آتش زدن دهکده ها نیست.”

جاناتان هد خبرنگار بی بی سی در آسیا می گوید که اتهام نسل کشی علیه یک دولت اتهامی بسیارجدی است که بندرت از سوی سازمان ملل متحد توصیه می شود ولی درخواست محاکمه رهبران نظامی میانمار نشان دهنده جدی بودن شواهدی است که علیه آنها یافت شده است.

اما ارجاع پرونده میانمار به دادگاه کیفری بین المللی امکان پذیر نخواهد بود زیرا این کشور اساسنامه رم برای تشکیل این دادگاه را به امضا نرسانده است و به همین دلیل ارجاع پرونده رهبران نظامی میانمار به دادگاه کیفری بین المللی لازمه حمایت پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد از طرح آن در این دادگاه است اما چین که حامی دولت میانمار است آن را وتو خواهد کرد.

روهینگیا کیستند؟

روهینگیا یکی از اقلیت های قومی متعدد میانمار است و بزرگترین درصد مسلمانان را در این کشور تشکیل می دهد.

اما دولت میانمار آنها را مهاجران غیرقانونی از بنگلادش می داند و حق تابعیت برای آنها قائل نیست. آنها به طور گسترده ای از سوی مردم میانمار مورد تحقیر قرار می گیرند.

پیش از بحران، حدود یک میلیون روهینگیا در میانمار زندگی می کردند که مکان زندگی آنها در ایالت راخین بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024