جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 26.08.2018, 17:52


الیاس حضرتی در نشست علنی روز یکشنبه، ۴ شهریور، مجلس در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی، اظهار داشت: امروز، روز سختی برای مجلس است زیرا قوه مقننه می‌خواهد تصمیم مهم، سرنوشت ساز و اساسی را اتخاذ کند. امروز برای من نیز روز سختی است و سخت ترین تصمیم من امروز بود، سخت از این جهت که من طراح استیضاح وزیر اقتصاد نبودم ولی آن را امضا کردم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس بیان کرد: مدت دوستی من با وزیر اقتصاد حدود ۳۰ سال سابقه دارد، استیضاح کردن یک دوست فوق العاده برای من سخت بود، علاوه بر این بخاطر قدرت لابی قوی که آقای وزیر دارد که جای تبریک دارد، باید کرباسیان را به جای ظریف معرفی کنیم تا وزیر امورخارجه شود، زیرا حدود ۱۰۰ نفر از بهترین دوستان من از داخل و خارج مجلس، اصلاح طلب و غیراصلاح طلب به من رجوع کردند و بعضی خواهش کردند تا امضای خود را پس بگیرم که پاسخ منفی دادن به آن‌ها برای من سخت بود. برخی گفتند اگر امضای خود را پس نگیرم، تا ابد رابطه دوستی خود با من را قطع می‌کنند.

وی افزود: موضوع استیضاح، ماموریت وزیر اقتصاد، تیم اقتصادی دولت و برنامه اقتصادی دولت روحانی به گونه‌ای چرخیده و ادامه پیدا کرده که امروز با مردم مواجه هستیم. با مردمی مواجه هستیم که جزء اقشار پایین هستند که نابود و بیچاره شدند. من جزء نمایندگانی هستم که در زمان نمایندگی شهرستان یا تهران با مردم ملاقات عمومی و مردمی دارم. با علم به اینکه هیچ کاری برای مردم نمی‌توانم انجام دهم، به صرف اینکه مستقیم مشکلات مردم را حس کنم این ملاقات‌های عمومی را برگزار کرده‌ام. هفته پیش با ۲۵۰ نفر ملاقات داشتم که همه نالان و گریان بودند که من نیز جوابی نداشتم.

حضرتی ادامه داد: تورم برای مردم قابل لمس است و به همین دلیل نتوانستم از استیضاح چشم پوشی کنم، حقوق ملت ایران و مشکلات مردم قابل معامله نیست. از صبح تعداد زیادی از همکاران به من مراجعه کردند که لااقل صحبت نکن، ولی من گفتم نمی‌توانم صحبت نکنم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در سال ۹۲ به وظیفه خود بر حمایت از آقای روحانی عمل کردیم و منتی بر کسی نیست، برای اینکه دست آقای روحانی باز باشد، در سال ۹۴ ملت ایران مجلسی را انتخاب کردند که مجلس معتدلی است و افسار مجلس مانند مجلس قبلی در دست تندروها نیست. آقای روحانی در دور اول خوب کار کرد و در حوزه روابط بین‌الملل، برجام، ارتباط با کشورهای منطقه، اروپا و... برقرار شد تا فضا برای کار اقتصادی فراهم شود و با تصمیمات درست اقتصادی، کشور در مسیر درستی قرار گرفت و در سال ۹۶ مردم به دولت روحانی رای بالاتری داد تا مشکلات اقتصادی کشور حل شود.

حضرتی اظهار داشت: متاسفانه دولت دوم آقای روحانی نتوانست برای حل مشکلات کشور گامی بر دارد، دولت روحانی عقب نشینی کرد و مردم مایوس شدند. دولت در یکسال گذشته با مسائل مختلفی مواجه شده است، تورمی که تک رقمی شده بود اکنون افزایش یافته است.

نماینده مردم تهران در مجلس  بیان کرد: من از آقای کرباسیان پرسیدم، آیا می‌دانید نرخ جهانی تورم چند درصد است؟ این نرخ در دنیا ۱٫۷ درصد است، در خاورمیانه ۲٫۴ درصد و در افغانستان نرخ تورم ۴٫۳ درصد است. اکنون در شهریورماه نرخ تورم بیش از ۱۹ درصد است و پیش بینی می‌شود که به نزدیک ۴۰ درصد برسد.

وی افزود: ملت چه کاری باید می‌کرد که نکرده است؟ ما برای آن ها چه کار کردیم؟ مردم شهید دادند و انقلاب کردند باید به تصمیمات اقتصادی کشور نگاه کنیم. فرد دیوانه‌ای به نام ترامپ گفت برجام را پاره می‌‎کنم ولی ما هیچ کاری نکردیم. کدام ستاد فرماندهی جنگ اقتصادی را تشکیل دادیم؟

حضرتی ادامه داد: تورم افزایش یافت، فقرا بدبخت شدند، قشر متوسط هم به سمت فقر و فلاکت می‌رود. نمی‌توانیم نسبت به تورم و مردم بی‌تفاوت باشیم. وزیر اقتصاد، معمار اقتصادی کشور است، وزیر اقتصاد ترکیه با برنامه‌ای خوب، توانست اقتصاد کشور را نجات دهد. برنامه خود را به ملت بگویید زیرا مردم احساس بی‌پناهی می‌کنند.

عضو کمیسیون  اقتصادی مجلس  گفت: آمریکا با برنامه‌ریزی، تحریم‌های خود علیه ایران را احیا کرد. رئیس جمهور مگر در شرایط فعلی ساعت کاری خود را افزایش داد تا اکنون به آن افتخار کنیم. اگر در جنگ اقتصادی هستیم، ارز مسافرتی به افراد می‌دهیم و ۲۰۰ هزار تومان عوارض خروج می‌گیریم. کدام کشور چنین تدبیری می‌کند، ما با سوء تدبیرها بدبخت شده‌ایم این در حالی است که آمریکا تحریم های خود را شروع نکرده است. هنوز کاری نکرده که داریم به خود می‌لرزیم زیرا آماده نبودیم. رفتار دولت، مجلس و قوه قضاییه نشان دهنده آمادگی برای حضور در جنگ تمام عیار نیست.

وی افزود: وزیر اقتصاد تنها فردی بود که دستمان به او می‌رسید. حق این بود که رئیس جمهور، جهانگیری، نوبخت، نیلی و سیف استیضاح می‌شدند اما فقط وزیر اقتصاد به مجلس پاسخگو بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: همه ما دو بار نامه امضا کردیم که یک بار با ۱۸۵ امضا به رئیس جمهور نامه دادیم که باید تیم اقتصادی دولت تغییر کند بار دوم با ۲۲۰ امضا به رئیس جمهور نامه نوشتیم که تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند. رئیس جمهور رئیس بانک مرکزی را تغییر داد و حرفش این است که مجلس باید در خصوص وزیر اقتصاد تصمیم بگیرد. نمایندگان باید متوجه باشند، مردم نیاز دارند از مجلس صدای همدردی بشنوند، امیدواریم به دور از ملاحظات سیاسی و فراکسیونی تصمیم درست بگیریم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024