پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 23.08.2018, 7:05


یورونیوز: دیده‌بان حقوق بشر و دیگر گروه‌های حقوق بشری اعلام کردند مدعی‌العموم دادگاهی در عربستان سعودی در پی مجازات اعدام برای پنج فعال حقوق بشر است. این افراد که اهل استان شرقی این کشورند به تروریسم متهم شده‌اند.

أسرا الغُمغام، فعال شیعه حقوق زنان نیز یکی از این متهمان است. به گفته فعالان حقوق بشر عربستان، وی نخستین زنی است که برای فعالیت در راستای حقوق بشر بناست به اعدام محکوم ‌شود. اتهامات وی شامل تحریک مردم به تظاهرات و حمایت معنوی از معترضان است.

سارا ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هرگونه اعدامی هولناک است اما خواستِ حکم اعدام برای فعالی نظیر أسرا الغُمغام که حتی به رفتار خشنوت بار نیز متهم نشده اهریمنی است.»

همچنین بنیاد «القسط» که در لندن قرار دارد و برای احیای حقوق بشر در عربستان فعالیت می‌کند اوائل هفته جاری ضمن رد خبر اعدام شدن أسرا الغُمغام اعلام کرد دادگاه وی در جریان است.

طی روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی خبر اعدام أسرا الغُمغام به همراه تصاویری از اعدام یک زن در عربستان سعودی از سوی رسانه‌ها و کاربران ایرانی منتشر و به اشتراک گذاشته شده بود.

خانم الغمغام یک عضو برجسته از اقلیت شیعه عربستان سعودی است که تصاویر تظاهرات گسترده در استان شرقی این کشور در سال ۲۰۱۱ ضبط و منتشر کرد وی در همان سال در خانه و به همراه همسرش دستگیر و زندانی شد.

عربستان سعودی پیش از این نیز فعالان شیعه را اعدام کرده است و گروه‌های مدافع حقوق بشر این اعدام‌ها را دارای انگیزه‌های سیاسی می‌دانند و معتقدند این اقدامات در راستای مقابله با نفوذ رقیب منطقه‌ای عربستان یعنی ایران صورت گرفته است.

جمعیت شیعه عربستان که عموما در استان شرقی این کشور سکونت دارند و شماری از آنان معترض اند که حاکمان سنی مذهب اجازه برگزاری مراسم دینی‌شان را به آنان نمی‌دهند.

تظاهرات عمومی و فعالیت احزاب سیاسی در عربستان سعودی به کل ممنوع است و اصلاحات بنیادین محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور با سرکوب مخالفان و دستگیری‌‌های گسترده روشن‌فکران، روحانیان و نیز فعالان حقوق زنان همراه بوده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024