جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 28.07.2018, 14:40


حسین کروبی فرزند  مهدی کروبی درباره‌ی گفته‌های اخیر جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، مبنی بر تلاش برای در کنار هم قرار گرفتن شخصیت‌های برجسته‌ی نمادین و شکل‌گیری وحدت در کشور طی روزهای آتی، گفت: «یک منبع موثق به من گفته است که رفع حصر در شورایعالی امنیت ملی تصویب شده است.»

الیاس حضرتی قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی، روز شنبه ۶ مرداد به خبرنگاران گفت تلاش آقای جهانگیری رفع محدودیت‌های آقای خاتمی است تا در جلسه‌ای با حضور بزرگان نظام ایشان نیز حضور داشته باشند.

حسین کروبی با اشاره به اینکه جلسه شورای عالی امنیت ملی به‌طور کلی راجع به برداشتن محدودیت‌ها و حصرها بوده است، به انصاف نیوز گفت: من از یک منبع موثقی پرسیدم که صحبت‌های اخیر آقای جهانگیری به چه علت بوده است، گفتند که در آخرین جلسه‌ی شورایعالی امنیت، مصوب شده است که رفع حصر انجام شود و آن را تمام کنند. این مصوبه تصویب و خدمت رهبری هم فرستاده شده است.

وی در آخر توضیح داد: درحال حاضر منتظر هستند که رهبری نظرشان را راجع به این مصوبه‌ی شورای امنیت بگویند؛ این‌طور که می‌گویند اگر رهبری تا ده روز نظرشان را اعلام نکنند، این مصوبه لازم‌الاجرا است.


صفایی‌فراهانی: رفع‌حصر مشکل مردم را حل نمی‌کند

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: فرض کنید که آقای مهندس موسوی یا آقای کروبی از حصر خارج شوند، خب، خیلی خوب است اما مشکل مردم را حل نمی‌کند. به عنوان مثال مردم از این موضوع خوشحال می‌شوند. مانند برد تیم ملی است که وقتی به آن طرف دنیا می‌روند و پیروز می‌شوند مردم خوشحال می‌شوند اما مشکل مردم که حل نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، اعتمادآنلاین نوشت: محسن صفایی‌فراهانی درباره شکل‌گیری هسته سخت در میان اصلاح‌طلبان گفت: جریان اصلاحات البته می‌تواند رنگین‌کمان نباشد، اما من با هر اقدام غیردموکراتیکی مخالف هستم؛ یعنی اگر قرار است هر اتفاقی رخ دهد، باید نهادهای اصلاح‌طلبی در آن مشارکت داشته باشند و هر هسته‌ای بخواهد به‌وجود آید، باید جمیع نظرات در آن دخیل باشد، چون کار دیگری انجام شود باز هم انتصابی می‌شود. هر نهاد انتصابی امروز جواب نمی‌دهد؛ یعنی امروز تنها نهادی که انتخابی باشد و براساس یک مکانیسم جمعی و با خرد جمعی انتخاب شده باشد، می‌تواند جواب دهد. بدیهی است که اگر هسته سالمی به ‌وجود آید و تلاشش در جهت اعتلای اصلاح‌طلبی در کشور باشد، می‌تواند به مردم در شرایط کنونی امید بیشتری دهد. بنابراین اگر قرار است هسته‌ای هم شکل بگیرد، باید براساس یک مکانیسم انتخاباتی باشد. نمی‌شود که عده‌ای را شما خودتان بچینید؛ حالا چه این چهره‌ها جوان یا شاخص باشند. امروز جامعه به قدری از طریق فضای مجازی اطلاعات دارد که به راحتی افراد شناخته می‌شوند و مردم شناخت کافی نسبت به آنها دارند، بنابراین می‌توان با یک انتخابات منطقی یک هسته متشکل را به وجود آورد که بیاید و روی جریان اصلاح‌طلبی کار مؤثر انجام دهد.

اصلاح اصلاحات میان‌مدت است
صفایی‌فراهانی درباره موضوع اصلاح اصلاحات هم گفت: به نظر من راه‌حل رفع انتقادات مردم این موضوعات نیست. مردم که همه سیاسی نیستند، مردم می‌خواهند زندگی خود را بکنند. مردم اگر امروز ناراضی هستند، از نتایجی است که عامل می‌شود زندگی راحت‌تری نداشته باشند و ناراضی هستند. آنها با همه مسائل سیاسی درگیر نیستند و مانند شما مدام مسائل سیاسی را مورد تجزیه و تحلیل قرار نمی‌دهند. آنها می‌خواهند زندگی عادی خود را داشته باشند، می‌خواهند صبح سر کار بروند و شب برگردند و می‌خواهند زندگی‌شان بچرخد. بدیهی است که یک حرکت سیاسی امروز نتیجه آن فورا به مردم برنمی‌گردد. نتایج طرح‌هایی مانند اصلاح اصلاحات معمولا میان‌مدت است؛ یعنی در میان‌مدت نتیجه می‌گیرید اما در کوتاه‌مدت این نتیجه را نمی‌گیرید.

او درباره ائتلاف بین اعتدالی‌ها و اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ هم گفت: بستگی به این دارد که ائتلاف را به چه معنی نگاه کنیم و چه ائتلافی می‌تواند شکست‌خورده باشد یا شکست‌خورده نباشد. از این بعد می‌تواند شکست‌خورده باشد که نتایج مطلوبی نداشته است. از این بعد که قول‌های بیخودی به مردم داده شده و نباید این قول‌ها داده می‌شد. همان‌طور که گفتم مردم سیاسی نیستند، زمانی که به عنوان نمونه فردا می‌گویید که حقوق‌ها را اضافه می‌کنیم، کاری به این ندارند که شما این قدرت را دارید یا نه، روی این قول حساب باز می‌کنند. پس شمایی که دارید این قول را می‌دهید، باید ببینید که ابزار این قول‌دادن را دارید یا نه، بعد باید آن قول را بدهید. اگر ابزار اجرائی‌شدن آن قول‌ها را ندارید، باید بدانید که دارید در ذهن مردم نهال منفی می‌کارید. این باعث شده که مردم امروز مشکل داشته باشند.

او درباره نقد به دولت روحانی هم گفت: ببینید، وعده‌های محقق‌نشده دولت آقای روحانی عمدتا سیاسی است؛ یعنی باز هم به شرایط مردم بازنمی‌گردد. به عنوان مثال فرض کنید که آقای مهندس موسوی یا آقای کروبی از حصر خارج شوند، خب، خیلی خوب است اما مشکل مردم را حل نمی‌کند. به عنوان مثال مردم از این موضوع خوشحال می‌شوند. مانند برد تیم ملی است که وقتی به آن طرف دنیا می‌روند و پیروز می‌شوند مردم خوشحال می‌شوند اما مشکل مردم که حل نمی‌شود. شاید به مردم یک انرژی جدید و روحیه بدهد اما این نمی‌تواند بلندمدت باشد. چون بحران‌هایی که در زندگی‌شان به وجود آمده آن‌قدر روی آنها تأثیر منفی می‌گذارد که این شادی به‌زودی پاک می‌شود و بار دیگر به معضلات و مشکلاتی که از قبل داشته‌اند بازمی‌گردند... انتقاد به دولت روحانی به معنی تخریب آن نیست بلکه به آن معناست که آقا توجه کن و سیستمت را اصلاح کن.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024