جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 16.07.2018, 21:27


وکیل خانواده محروم کاووس سیدامامی استاد دانشگاه و فعال محیط زیست که در زندان اوین به دلایل نامشخص فوت کرد روز ۲۴ تیرماه به خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد موکلانش (دو فرزند سیدامامی) از  رییس صداوسیما و برخی از مدیران آن به دلیل پخش مستند «منطقه ممنوعه» شکایت کرده‌اند.

چند روز پس از اعلام فوت کاووس سیدامامی مبادرت به پخش مستندی کرد که در آن او را جاسوس و عوامل سرویس‌های بیگانه خواند.

پیام درفشان اعلام کرد رامین و مهران سیدامامی دو فرزند کاووس سیدامامی به طور مشخص از رییس، معاون سیاسی و مدیر شبکه دوم صداوسیما و همچنین تهیه‌کننده برنامه خبری ۲۰:۳۰ و عوامل تولید مستند «منطقه ممنوعه» در شعبه نهم دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کرده‌اند و منتظر بررسی آن هستند.

آنها اتهامات نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، افترا، توهین و اقدام علیه امنیت ملی را متوجه رییس، معاون سیاسی و مدیر شبکه دوم صداوسیما و بقیه عوامل تولید این مستند کرده‌اند.

پیام درفشان به خبرگزاری ایرنا گفته است مستند «منطقه ممنوع» برخلاف قانون اساسی، قانون ایین دادرسی کیفری، قانون حقوق شهروندی و حتی فرمان هشت ماده‌ای بنیان‌گذار جمهوری اسلامی بوده و به همین دلیل از آنها به اتهاماتی نظیر اقدام علیه امنیت ملی و تشویش به اذهان عمومی و افترا شکایت شده است.

مستند منطقه ممنوعه در برنامه ۲۰:۳۰ صداوسیما روز ۲۶ بهمن ۹۶ پخش شد. در این ویدیو تلاش شده بود با تلفیق موسیقی و شگردهای سینمایی فضایی معلق و مرموز حول فعالیت‌های کاووس سیدامامی و مجموعه فعالان محیط زیست ایجاد کند اما به جز انتشار عکس‌های خصوصی و خانوادگی دکتر امامی و تصاویری از جلسات داخلی و حضور فعالان میحط زیست در طبیعت محتوای بیشتری برای ارائه نداشت و هیچ شاهدی برای اثبات ارتکاب جرم ارائه نمی‌کرد. عکس‌های خصوصی که در فیلم استفاده شده بود در جریان جستجو و ضبط اموال شخصی مرحوم سیدامامی توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به دست آمده و در اختیار صداوسیما قرار گرفته است.

پیام درفشان با اشاره به اینکه مرحوم کاووس سیدامامی به اتهام جاسوسی دستگیر شد اما «قبل از اثبات اتهام و صدور کیفرخواست» در زندان فوت کرد گفت ساخت و پخش مستند مذکور از سوی صداوسیمای جمهوری اسلامی قبل از اثبات جرم برخلاف موازین قانونی است.

این وکیل دادگستری گفت با اشاره به اینکه در آن فیلم از عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی مرحوم استفاده شده بود، گفت: «برابر اصل ۲۲ قانون اساسی حیثیت مردم از تعرض مصون است و برابر اصل ۳۹ قانون اساسی هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون بازداشت، زندان یا تبعید شده به هر صورت که باشد، ممنوع و موجب مجازات است.»

پیام درفشان یکی از وکلای خانواده کاووس سیدامامی گفت این برنامه حتی برخلاف بند شش فرمان هشت ماده‌ای بنیان‌گذار جمهوری اسلامی بوده «هیچ‌کس حق ندارد..تجسس از گناهان غیر نماید یا اسرارای که از غیر به او رسیده ولو برای یک نفر فاش کند و تمام اینها جرم و گناه است.»

او در ادامه گفت این برنامه همچنین برخلاف بند هفت و هشت این فرمان است که «حتی تعرض به آبروی ضد انقلاب ممنوع شده است و احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب ۱۵ اردبیهشت سال ۸۳ مقرر داشته از افشای مضمون نامه‌ها و نوشته‌ها و عکس‌های فامیلی و فیلم‌های خانوادگی و ضبط بی‌مورد آنها خودداری شود.»

پیام درفشان تایید کرده طبق این فرمان متخلفان باید مجازات شوند.

پیش از این وکلای خانواده کاووس سیدامامی (پیام درفشان و آرش کیخسروی) روز ۳۰ بهمن ماه با انتشار بیانیه‌ای اظهار کردند که از مسوولان برنامه تلویزیونی ۲:۳۰ به دلیل پخش مستند مذکور به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت خواهند کرد. آنها از مرجع قضایی نیز خواستار «تعقیب قانونی مسوولان برنامه تلویزیونی ۲۰:۳۰» شدند و خواستند به جای «فضاسازی امنیتی و هتک حیثیت» مرحوم امامی درباره علت مرگ او «پاسخگو» باشند. نزدیک به شش ماه پس از مرگ او این شکایت در شعبه دادسرای ۹ فرهنگ و رسانه در حال بررسی است.

کاووس سیدامامی، استاد ۶۴ ساله دانشگاه و فعال محیط زیست، در چهارم بهمن و در سکوت خبری از سوی سازمان اطلاعات سپاهپاسداران بازداشت شد اما ماموران روز نوزدهم بهمن به خانواده‌اش اطلاع دادند او در زندان خودکشی کرده است.  این استاد دانشگاه روز بیست و پنجم بهمن در میان سوالات و ابهاماتفراوان خانواده و افکار عمومی به خاک سپرده شد.

موارد آشکار غیرقانونی در فیلم مستند صداوسیما

پیام درفشان با اشاره به نریشن‌هایی که در دقایق مختلف فیلم درباره کاووس سیدامامی گفته شد اشاره کرده که همگی خلاف قوانین کشور است و با انجام ان صداوسیما جرم‌های بزرگی مرتکب شده است.

پیام درفشان به نریشن دقیقه ۵:۵۴ این فیلم اشاره کرد «این خودکشی، پالس و پیام امنیتی برای مخاطب موردنظر سیدامامی مخابره کرد.» همچنین در دقیقه ۶:۴۵ این برنامه گفته شد «مهم‌ترین اطلاعات امنیتی و نظامی این کشور را به دشمنان می‌فروخت.»

همچنین در دقیقه ۴:۱۲ این فیلم اظهار شد:‌ «جایگاه سیدامامی در نزد سرویس‌های بیگانه تا جایی بود که افسر عالی رتبه سازمان اطلاعات آمریکا برای ورود به کشور از او اجازه می‌خواهد و سیدامامی به او هشدار امنیتی می‌دهد تا فعلا از این سفر منصرف شود.»

در این فیلم هچنین گفته شد که موسسه میراث پارسیان که به مدیریت سیدامامی مشغول به کار بوده با «سرویس‌های جاسوسی غرب» همکاری داشته و به بهانه رفع بحران‌های محیط زیستی «اطلاعات محرمانه» را به سرویس‌های جاسوسی می‌داده است.

پیام درفشان می‌گوید تاکنون اتهام جاسوسی موکلش تا این لحظه که نزدیک به شش ماه می‌گذرد در مراجع قضایی ثابت نشده است با این حال چند روز پس از مرگ او صداوسیما با پخش یک مستند او را جاسوس معرفی کرده است.

پیش از این غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مجلس پخش این مستند را کارغیراخلاقی، غیرشرعی و غیرقانونی خوانده بود و با اشاره به استفاده از فیلم‌ها و عکس‌های خصوصی افراد در این فیلم گفته بود به جای اینکه صداوسیما تصاویر خصوصی صداوسیما را نمایش دهد باید اسناد جاسوسی‌اش را منتشر می‌کرد. او گفته بود: «ببینید اینکه کسی در فلان مهمانی بوده یا یک جور خاصی لباس پوشیده که نمی‌تواند مدرک جاسوسی باشد.»

بسیاری از نمایندگان مجلس از وزارت اطلاعات به عنوان مرجعی که از نظرقانونی مسوول اتهامات جاسوسی و متهمان جاسوسی است برای بازداشت سیدامامی و همکارانش و مرگ او پاسخ خواستند. با این حال مسوول بازداشت سیدامامی و بقیه فعالان محیط زیست بر عهده سپاه پاسداران است. سپاه پاسداران پس از گذشت چند هفته از اساسنامه‌ای گفته که خودش داشته و براساس آن فعالان محیط زیست را بازداشت کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024