شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 14.07.2018, 10:35


منابع: دویچه وله، ایرنا

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه می‌گوید تلاش این کشور برای معاف‌شدن شرکت‌ها، کارخانه‌ها و بانک‌های فرانسوی از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بی‌نتیجه بوده است.

لومر در گفتگویی با روزنامه فیگارو که جمعه (۱۳ ژوئیه/ ۲۲ تیر) منتشر شده، از رد درخواست فرانسه توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا خبر داده است.

مقامات فرانسوی از وزارت خزانه‌داری آمریکا خواسته بودند کمپانی‌های فرانسوی که در زمینه انرژی، تولید دارو و خودرو با ایران همکاری دارند، از تحریم‌های یک‌جانبه این کشور علیه ایران معاف شوند.

حال رد درخواست آنها از سوی آمریکا پیامدهایی جدی برای ادامه فعالیت کمپانی فرانسوی خواهد داشت که پس از توافق اتمی با ایران در سال ۲۰۱۵ معاملات تجاری خود با این کشور را گسترش دادند.

از جمله فعالیت‌های تجاری فرانسوی‌ها در ایران می‌توان به پروژه‌ چند میلیارد دلاری کمپانی‌ نفت و گاز توتال در ایران و همچنین سرمایه‌گذاری مشترک کارخانه‌های خوروسازی فرانسه با ایران اشاره کرد.

برنو لومر در گفت‌وگو با فیگارو تأکید کرده که اروپا نیازمند “واکنش سریع” به این تحریم‌ها و حمایت از استقلال اقتصادی خود است. وزیر دارایی فرانسه گفته است که اروپا باید ابزارها مورد نیاز خود برای مقابله با تحریم‌های فرامرزی را فراهم و از منافع اقتصادی خود دفاع کند.

دولت آمریکا پس از خروج از توافق اتمی در صدد است تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی وضع کند. هدف این تحریم‌ها وادار کردن ایران به پذیرش دور تازه‌ای از مذاکرات است که شامل فعالیت های منطقه‌ای ایران و برنامه توسعه موشک‌های بالستیک این کشور نیز باشد.

حساس‌ترین بخش این تحریم‌ها در ماه نوامبر (۱۳ آبان ۱۳۹۷) آغاز می‌شود و متوجه صادرات نفت ایران است. واشنگتن قصد دارد صادرات نفت این کشور را محدود و شریان‌های مالی این کشور را قطع کند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران که هفته گذشته به اروپا سفر کرده بود، تأکید کرده که پایبندی ایران به توافق اتمی منوط به بهره‌مندی اقتصادی این کشور از مزایای توافق اتمی است.

ایران تهدید کرده است که محدود کردن فروش نفت پیامد خواهد داشت. حسن روحانی گفته است: «این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.»

وزیر خارجه فرانسه از این سخنان به معنای تهدید ایران به مسدود کردن تنگه هرمز تعبیر شد، انتقاد کرده است.


نامه مقام‌های آمریکایی به همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی

بلومبرگ گزارش داد: مایک پمپئو و استیو منوچین وزرای خارجه و خزانه داری آمریکا در نامه به همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی خود اعلام کردند که آمریکا ممکن است «در شرایط بسیار خاص» استثنائاتی برای تحریم‌ها علیه ایران درنظر بگیرد.

به گزارش ایرنا، پمپئو و منوچین در این نامه گفتند که آمریکا خواهان «تغییر ملموس، قابل اثبات و پایدار» در سیاست‌های ایران است. در این نامه که تاریخ آن مشخص نیست، با اشاره به سیاست کاخ سفید آمده است: ما در موضعی نیستیم که استثنائاتی برای این سیاست قائل شویم، مگر در شرایط بسیار خاصی که آشکارا به سود امنیت ملی ما باشد.

این نامه در پاسخ به نامه رسمی ماه گذشته مقامهای فرانسه، آلمان و انگلیس بود که نسبت به خروج آمریکا از برجام «قویا ابراز تاسف» کرده بودند.

تروئیکای اروپایی در آن نامه خواستار مستثنی شدن برخی بخش ها از جمله شرکت های بیمه از تحریم های آمریکا شده بودند. آنها درخواست کرده بودند که «تاثیرات فرامرزی» تحریم‌های ثانویه آمریکا در مورد شرکت‌ها و افراد اتحادیه اروپا اعمال نشود.

آمریکا در پی آن است که متحدانش را متقاعد کند که تا چهارم نوامبر (۱۳ آبان) به وارد کردن نفت از ایران پایان دهند اما احتمال معافیت از این تحریم‌ها در شرایط خاص را رد نکرده است.

آمریکا پیش تر گفته بود تلاش می کند تا صادرات نفت ایران را به «صفر» برساند اما سه شنبه گذشته از مواضع خود آشکارا عقب نشینی کرد. پمپئو در این باره گفت که درخواست برخی کشورها برای برخورداری از معافیت از تحریم های نفتی ایران را بررسی می کند. وی به نام این کشورها اشاره ای نکرد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز پیش‌تر گفته بود که دولت ترامپ ممکن است برای برخی کشورهای واردکننده نفت از ایران، معافیت های موردی درنظر بگیرد.

آمریکا چهارم نوامبر (۱۳ آبان) را به عنوان مهلت توقف خرید نفت از ایران و همراهی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران تعیین کرده است.

اظهارات سه شنبه پمپئو نشان می‌دهد که آمریکا از عملی نبودن طرح‌هایش در مورد نفت ایران آگاه شده است چرا که از یک سو، خریداران نفت ایران تمایل به قطع همکاری با تهران ندارند و ازسوی دیگر، متحدان آمریکا ظرفیت لازم برای افزایش تولید نفت را ندارند.

ترامپ از عربستان خواسته بود تولید نفت خود را برای جبران کمبود ناشی از کاهش احتمالی صادرات ایران، لیبی و ونزوئلا افزایش دهد، اما به گفته کارشناسان، سعودی‌ها توان کافی برای تامین نیاز بازار را ندارند.

گروهی از متحدان آمریکا مانند کره جنوبی و ژاپن تلاش می‌کنند تا هم روابط خود با آمریکا را ادامه دهند و هم اینکه مناسبات خود با ایران در زمینه انرژی را قطع نکنند. هند نیز جزو کشورهایی است که به نفت ایران نیاز دارد.

تهدید آمریکا علیه نفت ایران باعث شده تا بهای نفت در بازارهای جهانی با نوسان مواجه شده و شاهد افزایش باشد. این درحالی است که در فصل مسافرت در آمریکا، بهای نفت و بنزین در این کشور نیز افزایش یافته است.

به نوشته بلومبرگ به نقل از آژانس بین المللی انرژی، ایران در ماه می روزانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت صادر کرد. دوسوم از این نفت توسط مشتریان آسیایی خریداری شد و مابقی آن به اروپا فروخته شد. کاهش صادرات نفت ایران باعث نگرانی در بازار می شود.

ترامپ ۱۸ اردیبهشت (۸ مه ۲۰۱۸)  به طور یکجانبه از برجام خارج شد و اعلام کرد که تحریم ها علیه ایران در دو مرحله ۹۰ و ۱۸۰ روزه بازگردانده می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024