چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 14.07.2018, 8:45


معاون دادستان کل آمریکا اعلام کرد، هیات منصفه عالی کشورش ۱۲ مقام اطلاعاتی روسیه را به جرم هک و افشای ایمیل‌های دموکرات‌های ارشد حین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، راد روزنستاین، معاون دادستان کل آمریکا جمعه در کنفرانسی خبری در واشنگتن تاکید کرد: «اینترنت به متخاصم‌های خارجی اجازه می‌دهد تا با روش‌هایی جدید و غیر قابل انتظار به آمریکا حمله کنند.»

او با انتقاد از آنچه «نزاع حزبی» در آمریکا بر سر تحقیقات ضد روسیه خواند، گفت: مقصر مداخله در انتخاباتی مجرمانی هستند که در روندهای انتخاباتی دخالت کرده‌اند.

رابرت مولر، رئیس شورای ویژه تحقیقات ضد روسیه در واشنگتن این فهرست اتهامات را علیه افسران روس‌ تهیه و کیفرخواستی را تدوین کرده است. او درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا و احتمال همدستی آنها با اعضای تیم انتخاباتی دونالد ترامپ تحقیق می‌کند.

لایحه اتهامات به محض ورود رئیس‌جمهوری آمریکا به حومه لندن برای دیدار با ملکه انگلیس منتشر شد. او همچنین دوشنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار می‌کند.

روزنستاین گفت، تحولات جدید به اطلاع ترامپ رسیده است.

به گفته معاون دادستان کل آمریکا (وزیر دادگستری آمریکا)، متهمان از عوامل آژانس اطلاعات ارتش روسیه (GRU) هستند.

او گفت: آنها به صورت اینترنتی با چندین مقام آمریکایی مرتبط بودند که از جمله آنها یکی از دستیاران کمپین ترامپ بوده است.

در جریان تحقیقات مولر تاکنون علیه ۲۰ تن از جمله چند چهره نزدیک به ترامپ اعلام جرم شده است. راجر استون، مشاور قدیمی ترامپ پیشتر اذعان کرده بود که پیام‌هایی به صورت آنلاین با افرادی رد و بدل کرده است که جمعه به هک و افشای اطلاعات متهم شدند، اما او اطلاع از هویت واقعی آنها را تکذیب می‌کند.

این ماموران اطلاعاتی روسیه متهم شده‌اند که ایمیل‌های داوطلبان و کارکنان کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ را هک کرده‌اند و موفق شدند تا در شبکه کامپیوترهای کمیته حزب دموکرات در کنگره و کمیته انتخاباتی حزب دموکرات رخنه کنند. اطلاعات این هک بعدا در رسانه‌هایی از جمله ویکی‌لیکس حین کمپین ۲۰۱۶ افشا شد.

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا پیشتر به این نتیجه رسیدند که هک این حساب‌های کاربری بخشی از عملیات گسترده‌تر به دستور ولادیمیر پوتین بوده است تا به وجهه انتخاباتی کلینتون لطمه زده و به کارزار انتخاباتی ترامپ کمک کند.

ترامپ اما همواره تلاش دارد تا دستاوردهای آژانس‌های اطلاعاتی کشورش را زیر سوال ببرد و بر تکذیبیه پوتین بر مداخله انتخاباتی تاکید دارد. او جمعه هم تحقیقات مولر را «شکار جادوگر» توصیف کرد.


جان مک‌‌کین: ترامپ دیدارش با پوتین را لغو کند

ایسنا: جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا طی بیانیه‌ای اظهار کرد: رئیس جمهوری ترامپ باید تمایل داشته باشد که از موضع قدرت با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مقابله کرده و نشان دهد که به دنبال خشونت‌هایی که علیه آمریکا و دموکراسی‌های سراسر جهان در پی گرفته، باید بهای سنگینی پرداخته شود. اگر ترامپ برای مسؤول دانستن پوتین آماده نیست، نشست هلسینکی نباید برگزار شود.

راد روزنستاین،  جانشین دادستان کل آمریکا نیز اعلام کرده است که رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده رسیدگی به ادعای مداخله روسیه در انتخابات 2016 آمریکا 12 مامور اطلاعاتی روس را در پرونده اقدامات هکری علیه کمیته ملی دموکرات در سال 2016 متهم اعلام کرده است.

این اقدام سه روز پیش از دیدار رودرروی برنامه‌ریزی شده میان روسای جمهور آمریکا و روسیه در هلسینکی صورت گرفته است.

روزنستاین به خبرنگاران گفت، در این باره به ترامپ گزارش شده است. دونالد ترامپ نیز پیش از اعلام این اتهامات از سوی روزنستاین گفت، مساله مداخله در انتخابات ریاست جهوری آمریکا را طی دیدارش با پوتین مطرح می‌کند.

به دنبال این اقدام، دموکرات‌های ارشد آمریکایی خواستار لغو دیدار هلسینکی شده‌اند. مک‌کین نخستین سناتور جمهوری‌خواه است که از ترامپ خواسته است تا این دیدار را لغو کند، ب این حال «بن سَس»، دیگر سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز به طور جداگانه اظهار کرده است که اعلام این اتهامات تاکید می‌کند که روسیه «رفیق» آمریکا نیست.

مک‌کین همچنین افزود، اعلام این اتهامات تازه‌ترین «مدرک به دست آمده است که وجود توطئه‌ای گسترده» از سوی دولت پوتین برای مداخله در انتخابات آمریکا و «ایجاد هرج و مرج و نزاع» درون آمریکا را تایید می‌کند.

وی در این بیانیه ادامه داد: به رغم تکرار هشدارها از سوی مقامات ارشد اطلاعاتی و رهبران نظامی کشور با توجه به عملکرد نامناسب دولت یا کنگره برای تقویت دفاع سایبری، محافظت از سیستم انتخاباتی و جلوگیری از ادامه اقدامات با هدف ایجاد بی‌ثباتی، تلاش‌های کرملین برای تضعیف نهادهای ما همچنان به قوت خود باقی است.


درخواست‌ دموکرات‌ها برای لغو دیدار ترامپ با پوتین

بسیاری از اعضای دموکرات کنگره آمریکا از جمله رهبر اقلیت سنا از رئیس جمهوری خواستند تا دیدارش با رئیس جمهوری روسیه را کنسل کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، چارلز شومر، رهبر اقلیب سنای آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا باید این دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را تا زمانی که مسکو اقداماتش در عدم دخالت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را شفاف سازی نکرده، کنسل کند.

این درخواست از سوی دموکرات‌ها پس از آن مطرح شده که ۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه به هک کمیته ملی دموکراتی در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا متهم شدند. دست دادن با پوتین در شرایطی که چنین اتهاماتی وارد شده، توهین به دموکراسی است.

این اعلام جرم علیه این ۱۲ افسر روس در حالی مطرح شده که ترامپ قصد دارد تا دوشنبه در هلسینکی فنلاند با پوتین دیدار کند.

این دیدار رو در رو اخیرا باعث بروز نگرانی‌هایی در میان متحدان آمریکایی و برخی از قانونگذاران این کشور شده است.

شومر تنها دموکراتی نیست که خواستار توقف این دیدار شده است.

جک رید، دموکرات ارشد در کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا نیز گفت: با توجه به اعلام جرم علیه این ۱۲ روس، دیدار میان ترامپ و پوتین باید بلافاصله متوقف شود.

ترامپ روز جمعه وعده داد که قاطعانه از پوتین درباره دخالت انتخاباتی ۲۰۱۶ سوالاتی را بپرسد.

در مقابل این درخواست‌ها کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد دیدار پوتین و ترامپ در موعد مقرر برگزار خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024