شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 02.07.2018, 20:47


یک دیپلمات ایرانی در آلمان دستگیر شده است. علت این دستگیری ارتباط این دیپلمات با دو ایرانی دیگر اعلام شده که به  ظن طراحی حمله تروریستی به گردهم‌آیی مجاهدین خلق در پاریس بازداشت شده‌اند.

دیپلمات ایرانی بازداشت‌شده در آلمان در  واقع یکی از دیپلمات‌های سفارت جمهوری اسلامی در وین، پایتخت اتریش بوده است.

این اطلاعات دادستانی بلژیک در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. سخنگوی دادستانی بلژیک نام دیپلمات دستگیر شده در آلمان را «اسدالله الف» و ۴۷ ساله معرفی کرده است.

در سایت رسمی دولت اتریش، در بخش معرفی نمایندگان و دیپلمات‌های ایرانی در بروکسل و شهرهای دیگر، نام «اسدالله اسدی» به چشم می‌خورد که از سال ۲۰۱۴ میلادی دبیر سوم سفارت ایران بوده است.

«اسدالله الف» شامگاه یکشنبه پس از تفتیش یک خودرو در جنوب آلمان دستگیر شده است. به گزارش روزنامه‌ی آلمانی “بیلد”  این خودرو چهار سرنشین داشته که یکی از آنها «اسدالله الف»، دیپلمات ایرانی در اتریش بوده که که تحت پی‌گرد پلیس بین‌الملل قرار داشت.

در باره‌ی سه سرنشین دیگر خودرو که همراه «اسدالله‌ الف» بوده‌اند، اطلاعاتی منتشر نشده است.

روزنامه آلمانی «بیلد» هم‌چنین نوشته است، دیپلمات ایرانی بازداشت‌شده، همکار یک نهاد امنیتی جمهوری اسلامی است و قصد بمب‌گذاری در همایش سالانه‌ی سازمان مجاهدین خلق را داشته است.

دو نفری که در بلژیک بازداشت شده‌اند

یک روز پیش از بازداشت دیپلمات ایرانی، یک زن و شوهر به نام‌های «نسیم ن.» ‌۳۳ ساله و «امیر س.» ۳۸ ساله هستند. این دو  روز شنبه، ۳۰ ژوئن/ ۹ تیرماه با ۵۰۰ گرم مواد منفجره دست‌ساز و چاشنی انفجاری در خودروی‌شان دستگیر  شدند. این زن و شوهر ایرانی،  تبعه بلژیک و ساکن این کشور بوده‌اند.

خبرگزاری فرانسه تعداد دستگیرشدگان را ۶ نفر اعلام کرده است. گفته شده که بازداشت‌شدگان قرار بوده به گردهم‌آیی سازمان مجاهدین خلق، در منطقه ویوپنت پاریس حمله کنند.

خبرگزاری  آسوشیتدپرس گزارش داده که علاوه بر بازداشت این زن و شوهر، فرد دیگری نیز در پاریس بازداشت شده است. این فرد نیز به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به همایش سالانه مجاهدین خلق بازداشت شده است.

این دستگیری‌ها هم‌زمان با سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به سوئیس انجام شده است. قرار است روحانی از سوئیس به اتریش برود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتی در واکنش به بازداشت دیپلمات ایرانی نوشته است: «چقدر تعجب برانگیز است که هم‌زمان با سفر ما (هیات ایرانی) به همراه رئیس جمهوری ایران به اروپا، عملیات ادعایی ایران مطرح و یک نفر بازداشت شده است. ایران به صراحت خشونت و تروریسم را در همه جا محکوم می‌کند و آماده است تا به تمام نگرانی‌ها در این زمینه پاسخ دهد.»

سفر روحانی بخشی از تلاش‌های او برای نجات برجام با همراهی اروپاست. اگر نقش حکومت ایران در ماجرا ثابت شود، حتی اگر دولت روحانی از آن بی‌خبر باشد،  برای ناکام گداشتن آخرین تلاش‌های حسن روحانی برای نجات برجام کافی است.

منابع: بی بی سی، دویچه وله



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024