پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 02.07.2018, 13:45


امتداد: بلافاصله بعد از اعتراضات بازار تهران، فیلم‌ها و تصاویری از تخریب اموال مردم به دست کسانی منتشر شد که لباس نیروی انتظامی برتن داشتند. این تصاویر نشان می‌داد برخی از این افراد در حال تخریب موتورها و کره‌کره‌ها و تابلوی چند مغازه هستند.

در همین رابطه محمود صادقی، نماینده مجلس در توییتر خود خبر داد که او به همراه سه نفر از نمایندگان دیگر مجلس در نامه‌ای به وزیر کشور نسبت به برخورد ماموران با اموال مردم تذکر داده است.

وزیر کشور نیز در مقابل پرسش خبرنگاران قرار گرفت. او در پاسخ به این سئوال که «چه تمهیداتی برای جلوگیری از برخوردهایی که توسط برخی اعضای نیروی انتظامی با شهروندان یا معترضان می‌شود، در دستور کار دارید؟ زیرا معمولاً رفتارهای این چنینی موجب سوءاستفاده شبکه‌های رسانه‌ای بیگانه می‌شوند»، گفت: «اگر پلیس در حین مأموریت، مرتکب خسارت به اموال شود، باید خسارت‌های لازم را پرداخت نماید.»‌ رحمانی فضلی تاکید می‌کرد: «نباید نیروی انتظامی که روزانه ۴۰۰ هزار مراجعه کننده دارد را به خاطر تخلفاتی که برخی افراد، خواسته یا ناخواسته در درون آن مرتکب می‌شوند، مورد سرزنش قرار داد.»

او همچنین در نشست خبری امروز خود گفت: «موضوع تخریب اموال را از فرمانده ناجا سوال کردیم که توضیح آنها این بود که برای بازداشت برخی افراد مجرم در اعتراض‌ها مجبور شده‌ایم شیشه‌ای را بشکنیم، مثل آتش‌نشانی که برای مهار آتش مجبور است برخی تخریب‌ها را انجام بدهد اما در مورد صحت فیلم‌هایی که منتشر می‌شود باید دقت زیادی شود. فیلم‌های زیادی منتشر می‌شود که قابل اعتنا نیست.»

البته این اولین‌بار نیست که نیروهای انتظامی با این اتهام روبه‌رو می‌شوند. با اینحال وجود موبایل‌هایی که به راحتی تصویربرداری می‌کنند، توانسته زوایایی که کمتر دیده می‌شد را در معرض دید عموم قرار دهد. با این حال به نظر می‌رسد اعتراض نمایندگان کاملا به‌جا و به حق است و نمی‌توان آن را با استدلال وزیر کشور کم اهمیت تلقی کرد. وظیفه نیروی انتظامی علاوه بر تامین امنیت، حفظ و حراست از اموال عمومی و اموال مردم است. رفتار کسانی که در فیلم‌ها به اموال مردم آسیب می‌رسانند، کاملا از روی عصبانیت و خشم است. این رفتارها از نیروهای «آموزش دیده پلیس»‌ دور از انتظار است و طبیعتا فرماندهان میدانی این اتفاق، باید نسبت به‌ رفتار افراد تحت فرماندهی خود پاسخگو باشند.

از سوی دیگر حرف وزیر کشور درست است. نباید نیروی انتظامی (به طور کلی) مورد سرزنش قرار بگیرد. اما طبیعی است کسانی که وظیفه قانونی‌شان حفظ و حراست از اموال مردم است،‌ بازخواست شوند. حتی اگر صدمه‌ای که آنها به وجهه نیروی انتظامی می‌زنند را هم در نظر نگریم، براساس گفته‌های وزیر کشور پلیس قرار است خسارتی که آنها زدند را پرداخت کند.

این خسارت نیز طبیعتا از بیت‌المال و دارایی‌های همه مردم پرداخت خواهد شد. اینجاست که حق داریم سئوال کنیم: این افراد با این رفتار غیرحرفه‌ای چطور نیروهای پلیس بودند؟ چرا در همانجا هیچ‌کس با کار آنها مخالفت نمی‌کند؟



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024