جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 01.07.2018, 22:33

نامه جمعی از استادان دانشگاه شریف به مجلس


رییس و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و درود،

ما تعدادی از استادان دانشگاه صنعتی شریف در پی مسکوت ماندن لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با پولشوئی و تروریسم موسوم به FATF بر آن شدیم تا این نامه را به محضر مجلس شورا که نماینده آحاد ملّت ایران در سراسر کشورست، بنویسیم.

ما توصیه می‌کنیم دولت جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون بپیوندد زیرا:

۱. نپیوستن به این كنوانسیون سبب می‌شود ایران به فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی منتقل شود و از حوزه تجارت بین الملل طرد شود. ما خواهان آنیم که نظام بانکی و مالی کشور بتواند از مزایای پیوسته بودن به شبکه مالی و بانکی جهانی بهره مند باشد و علی الخصوص درآمدهای نفتی و صادراتی بدرستی وصول شده و ایران از اعتبارات مالی سایر کشورها نیز بهره مند گردد. ما عمیقا نگران آنیم که محرومیت ایران از دریافت درآمدهای خود از طریق شبکه بانکی به گسترش بیشتر فقر به خصوص در اقشار آسیب پذیر بینجامد.

۲- ما نیز همچون دیگر هموطنان و دیگر انسان ها از اعمال پولشوئی که پدیدآوردنده فساد و فقر است بیزاریم و اعتقاد داریم ایران به عنوان یك كشور قربانی تروریسم با عضویت در كنوانسیون های بین المللی بهتر می تواند از حقوق حقه خود دفاع كند. ما معتقدیم کشور ما در شرایط کنونی که فقر و فساد به حدّ نگران کننده ای رسیده است، بیش از هر چیز به شفافیت مالی و بانکی نیازمند است.

۳. ما نیز معتقدیم که کمک به نهضت های آزادی بخش مردمی و جنبش های استقلال طلبانه در چهارچوب وظایف سازمان ملل متحد و نهادهای بین المللی معتبر از وظایف ملی و دینی مردم و نظام جمهوری اسلامی است اما شرایط خطیر فعلی و ضرورت دفاع از منافع ملی ایجاب می‌کند که جلوگیری از گسترش فقر و محرومیت هم وطنان ما در اولویت قرار گیرد.

با آرزوی توفیق و بهروزی برای ملّت رشید ایران و مجلس شورا

فهرست امضا کنندگان

فروهر فرزانه - بیژن فرهانیه - وحید کریمی پور - بیژن ظهوری زنگنه - محمود اکبری - احمد ابریشم چی - محمدباقر شمس اللهی - احمدرمضانی - علی مقداری - عبدالله لنگری - ابراهیم آزدگان - مهدی فردمنش - خشایار مهرانی - بهار فیروزآبادی- جمال گلستانی - رضا اجتهادی

****

فهرست نه گانه درخواست FATF از تهران

ایران باید نسبت به موارد باقی مانده زیر اقدام کند:

۱- جرم انگاری تامین مالی گروه‌های تروریستی بدون در نظر گرفتن معافیت برای گروه‌های خاص.

۲- شناسایی و توقیف دارایی‌های منطبق با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل

۳- اطمینان از وجود سازوکار مناسب و قابل اجرا برای مشتریان

۴- اطمینان از وجود واحدهای اطلاعات مالی مستقل و الزام به گزارش فعالیت مشکوک برای تراکنش های انجام گرفته

۵- نشان دادن نحوه شناسایی و تحریم ارائه دهندگان خدمات انتقال پول که مجوزهای لازم را ندارند از سوی مقامات

۶- تصویب و اجرای کنوانسیون‌های پالرمو و تامین مالی تروریسم و شفاف سازی درباره ظرفیت ایجاد همکاری های حقوقی مشترک.

۷- حصول اطمینان از اینکه موسسات مالی اطلاعات کامل و اساسی نقل و انتقالات را تایید کنند.

۸- ایجاد طیف وسیع تری از مجازات ها برای نقض قوانین مبارزه با پولشویی.

۹- حصول اطمینان از وجود قوانین و رویه های کافی برای مصادره اموال مربوطه.

FATF از شکست ایران برای اجرای برنامه‌ اقدام در خصوص نواقص پول شویی و مقابله با تامین مالی تروریسم ناامید شده است. با توجه به تلاش های مستمر دولت ایران برای نهایی شدن و تصویب اصلاحات لازم برای مقابله با پول شویی و تامین مالی تروریسم، این گروه در نشست این هفته خود تصمیم گرفته تعلیق اقدامات مقابله ای علیه ایران را به تعویق بیاندازد.

FATF از ایران انتظار دارد فورا در مسیر اصلاحات در زمینه موارد باقی مانده در طرح اقدام از طریق تکمیل و اجرای اصلاحات ضروری در مقابله با پول شویی و تامین مالی تروریسم قدم برداشته و به طور خاص قوانین لازم را تصویب کند. از ایران انتظار می رود تا اکتبر ۲۰۱۸، اصلاحات مربوط به قانون مقابله با پولشویی و تامین مالی و کنوانسیون پالرمو و مقابله با تامین مالی تروریسم را در انطباق کامل با استانداردهای اف ای تی اف را تصویب کند، در غیر این صورت ، گروه اقدام مشترک درباره اقدامات مناسب و ضروری تصمیم گیری خواهد کرد.

ایران تا زمان تکمیل برنامه کامل اقدام خود در بیانیه عمومی FATF باقی خواهد ماند. تا زمانی که ایران معیارهای لازم را برای جبران نواقص شناسایی شده در برنامه اقدام را اعمال نکند، اف ای تی اف نسبت به خطر تامین مالی تروریسم ناشی از این کشور و مخاطرات آن برای سیستم مالی بین المللی نگران است.

در نتیجه این گروه از همه اعضا و قلمروهای سیاسی می‌خواهد که به توصیه های لازم به موسسات مالی خود در ارتباط با افزایش روابط تجاری و معاملات با اشخاص حقیقی و حقوقی در ایران مطابق توصیه های FATFادامه دهند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024