جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 24.06.2018, 21:11


ایران امروز: رجب طیب اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه، همانند ۱۶ سال گذشته بار دیگر برنده انتخابات در ترکیه شد. براساس نتایج غیررسمی انتخابات روز یکشنبه ۲۴ ژوئن/۳ تیر، او با کسب  ۵۲٫۵ درصد آرا رئیس جمهور ترکیه شد.

با این پیروزی اردوغان  نخستین رئیس جمهور ترکیه در سیستم جدید ریاست جمهوری است که در آن اختیارات نخست‌وزیری به رئیس جمهور منتقل شده است. تغییر سیستم پارلمانی به ریاست جمهوری در رفراندوم سال ۲۰۱۷ تصویب شد.

در انتخابات ۲۰۱۴ که نخستین انتخابات مستقیم ریاست جمهوری در ترکیه بود اردوغان با ۵۱٫۴ آرای رای‌دهندگان پیروز شده بود. در رفراندوم سال ۲۰۱۷ او با ۵۱.۴ درصد برنده شد. در انتخابات امروز آرای حدود یک درصد افزایش یافت.

اما  حزب اردوغان، حزب عدالت و توسعه، نتوانست به اکثریت مطلق در پارلمان دست یابد. این حزب با کسب حدود ۴۲٫۵ درصد آرا، ۲۹۲ کرسی به دست آورده است. پارلمان ترکیه ۶۰۰ نماینده دارد و به این ترتیب این  حزب  به تنهایی قادر به قانون‌گذاری و پیشبرد لوایح دلخواه نیست.

اما حزب متحدش در «ائتلاف جمهوری»، یعنی «حزب حرکت ملی» به ۴۹ کرسی در پارلمان دست یافته و می‌تواند به حزب عدالت و توسعه در دستبابی به اهداف خود در پارلمان کمک کند.

به این ترتیب از مجموع ۶۰۰ نماینده پارلمان ترکیه ۱۴۷ کرسی در اختیار حزب جمهوری‌خواه خلق قرار گرفت، ۶۷ کرسی سهم حزب دموکراتیک خلق‌ها شد و ۴۹ کرسی نیز به حزب متحد اردوغان،  حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغاچالی رسید.

رسانه‌های ترکیه میزان مشارکت در انتخابات را بین ۸۱ تا ۸۷ درصد اعلام کرده‌اند.


مناطقی که سه حزب عمده ترکیه در آنجا اکثریت به دست آورده‌اند


توزیع کرسی‌ها در پارلمان ترکیه

نخستین اظهارات اردوغان پس از اعلام پیروزی

خبرگزاری آناتولی

رجب طیب اردوغان در اولین سخنان خود پس از اعلام  نتایج غیررسمی انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی از مردم به خاطر حضور گسترده در انتخابات کشور تشکر کرد.

ادامه سخنان روئیس جمهور ترکیه بدین شرح است:

- نتایج غیررسمی انتخابات مشخص شده است. بر اساس نتایج مردم کشورمان مسئولیت ریاست جمهوری و قوه مجریه را به بنده اعطا کرده است.

- از خداوند متعال می‌خواهم که انتخابات ۲۴ ژوئن برای تركيه و ملت‌ام خیر و برکت به همراه داشته باشد.

- پیروزی دموکراتیک ۲۴ ژوئن را بار دیگر به مردممان تبریک می‌گویم.

- مردم ترکیه با تقریبا ۹۰ درصد مشارکت در انتخابات به تمام دنیا درس دموکراسی داده‌اند.

- حفاظت از صندوق‌های رای و آزادی انتخاب٬ مبین نیروی دموکراسی ترکیه است.

- تلاش‌هایمان در راستای دستیابی کشورمان به اهداف ۲۰۳۰ است.

- به تلاش خود برای ارتقای ترکیه به سطوح بالاتر در هر زمینه‌ای ادامه خواهیم داد.

- دیگر وقت آن است که تنش و بحث‌های صورت گرفته در طول دوره انتخابات را پشت سر گذاریم و بر روی آینده کشورمان تمرکز کنیم.

- بدون شک قدمی از دست آوردهای اقتصادی و دموکراتیک کشورمان که طی ۱۶ سال مبارزه با محافل قدرت، کودتاچیان و فرصت‌طلبان سیاسی و اقتصادی به دست آمده عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

- شهروندان‌مان که در گذشته به هر دلیلی مورد تبعیض قرار گرفته‌اند به عنوان شهروند درجه یک این کشور به بهره مندی از تمام امکانات، از دموکراسی گرفته تا اقتصاد، ادامه خواهند داد.

- از کسانی که شرکت در انتخابات کشورشان به ۵۰ درصد هم نمی‌رسد و علی‌رغم این مساله آن را دموکراتیک می‌دانند و نتایج انتخابات ما را دنبال می‌کنند دعوت می‌کنم نتایج این انتخابات را با دقت مطالعه کنند.

- به توهین و محدود کردن آزادی هیچ شهروند کشورمان به خاطر نحوه پوشش و زندگی و اندیشه آنها را هرگز اجازه نخواهیم داد.

- تا زمانیکه ترکیه‌ای را که از چنگال قیم‌مآبان، کودتاچیان، سوءاستفاده‌گران سیاسی- اقتصادی، دسته‌جات تبهکار خیابانی و گروههای تروریستی آزاد کرده‌ایم، به یکی از ۱۰ کشور بزرگ جهان تبدیل نکنیم توقف و استراحتی نخواهیم داشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024