پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 18.06.2018, 10:01


دویچه وله: محمد ثلاث، از دراویش گنابادی به اتهام کشتن سه تن از ماموران انتظامی صبح دوشنبه اعدام شد. زینب طاهری وکیل محمد ثلاث گفته است علیرغم اعتراض و مخالفت خانواده ثلاث، جسد او به بروجرد انتقال یافت و در آنجا دفن شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران صبح دوشنبه ۲۸ خرداد (۱۸ ژوئن) از اجرای حکم اعدام محمد ثلاث از دراویش گنابادی در زندان رجایی‌شهر خبر داد.

محمد ثلاث متهم شده بود که در خیابان گلستان هفتم از خیابان پاسداران، با راندن اتوبوس به سمت مامورین ناجا، آنان را زیر گرفته و سه نفر از ماموران به نام‌های رضا امامی، محمدعلی بایرامی و رضا مرادی را کشته است.

این در حالی است که زینب طاهری، وکیل آقای ثلاث بارها بر بی‌گناهی موکل خود تاکید کرده و گفته است، ادله و شواهد بسیاری در دست هستند که نشان می‌دهند راننده محمد ثلاث نبوده است. به گفته خانم طاهری راننده مرد جوانی بوده و شاهدان بسیاری او را دیده‌اند.

وکیل محمد ثلاث صبح روز دوشنبه در توییتی خود نوشت: «ملت شریف ایران؛ ضمن تشکر بابت ابراز نگرانی‌ها و حمایت‌های شما و تمام سازمانهای بین‌المللی حقوق بشر، علیرغم اینکه از دیشب تاکنون زندان از ارائه هرگونه خبری خودداری می‌نمایند ولی منابع ما در زندان اعلام کردند متاسفانه سحرگاه گذشته حکم محمد ثلاث اجرا شد»

او پیشتر نیز در یک نامه سرگشاده نوشته بود که موکلش «به شدت شکنجه شده و قاتل فرد دیگری است». به گفته خانم طاهری هیچ شاهد و فیلمی دال بر اینکه محمد ثلاث پشت اتوبوس بوده وجود نداشته و «حتی از اتوبوس انگشت‌نگاری هم نشده که مدرکی وجود داشته باشد او گناهکار است».

زینب طاهری گفته است «برای نخستین بار در تاریخ قضایی جهان، به جای آنکه بازسازی صحنه جرم در محل وقوع حادثه و با حضور متهم و وکیل او و شهود ماجرا و پرسنل ناجا برگزار شود، بازسازی صحنه جرم بدون حضور متهم، وکیل او و شهود ماجرا و در محل آگاهی شاپور انجام شده»

او هم‌چنین پرسیده بود: «با وجود تعداد زیادی دوربین در محل حادثه چرا هیچ‌کدام از فیلم دوربین‌های محل وجود ندارد؟ چرا هیچ شاهدی حتی از پرسنل ناجا حاضر نشد شهادت دهد او پشت فرمان اتوبوس بوده؟ مگر ادعا نکرده‌اید او را از پشت فرمان اتوبوس پایین آورده‌اید؟ پس کجایند آن ماموران که شهادت دهند او پشت فرمان اتوبوس بوده؟ اگر ادله شما محکم بود چرا از اعاده دادرسی او هراس دارید؟ حق برخورداری از دادرسی عادلانه، حق هر انسانی است.»

به گفته وکیل محمد ثلاث، او براثر ضربات شدید باتوم تقریبا نابینا شده بود و اعتراف به قتل را تنها تحت شکنجه شدید از او گرفته‌اند. زینب طاهری نوشته است: «پس از اینکه در دادگاه اول اتهام را رد کرده در آگاهی او را تا سرحد مرگ زدند و شکنجه کردند و انگشتان دستش را شکستند؛ روی سرش با پوتین ایستادند و دنده‌هایش را شکستند! این چه اسلام و عدالتی است؟»

پیش از اعدام محمد ثلاث سازمان عفو بین‌‌الملل در بیانیه‌ای از مقام‌های ایران خواست اجرا این حکم را متوقف کنند و خواستار تجدید دادرسی در این پرونده شد. به گفته عفو بین‌ا‌لملل روند دادرسی محمد ثلاث با استانداردهای جهانی دادرسی عادلانه هیچگونه مطابقتی نداشته است.

دفن جسد ثلاث در بروجرد

ساعتی پس از اعدام محمد ثلاث زینب طاهری وکیل او در تلگرام نوشت: «متاسفانه علیرغم اعتراض و مخالفت خانواده آقای محمد ثلاث و درخواست رسمی برای اعزام به پزشکی قانونی، بدون اذن ولی دم، نیروهای امنیتی در حال دفن جسد در بروجرد هستند.»

به نوشته زینب طاهری ماموران جسد محمد ثلاث را «در حضور بیش از۲۰۰ مامور ضدشورش در قبرستان دارالسلام بروجرد به خاک سپردند».

به اعتقاد خانم طاهری، جلوگیری از انتقال جسد محمد ثلاث به پزشکی قانونی و دفن او در خارج از تهران با هدف جلوگیری از بررسی پیکر توسط پزشکی قانونی بوده است. زینب طاهری نوشته است: «اگر جنایت و شکنجه‌ای بر او مرتکب نشده‌اید از چه هراس دارید؟ این حق خانواده اوست که ظلم روا شده به ثلاث را پیگیری کنند.»

خانم طاهری هم‌چنین اطلاع داده: «بنابر وظیفه خطیری که موکلم مرحوم محمد ثلاث در اثبات بیگناهی‌اش بردوشم نهاده، و با اجازه از او تا فرداشب کلیه مستندات بی‌گناهی قابل انتشار در رسانه‌ها را در اختیار افکار عمومی قرار خواهم داد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024