جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 17.06.2018, 11:31


یكشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷

یکی از معترضان در ایرانشهر تهدید کرد: اگر تا پنج روز آینده عوامل دستگیر و اعدام نشوند خودمان سلاح در دست گرفته و با آنان برخورد خواهیم کرد.

حدود ۵۰ نفر از مردم ایرانشهر در اعتراض به تعرض انجام شده به تعدادی از دختران این شهرستان در مقابل فرمانداری تجمع کردند و خواهان اشد مجازات برای ربایندگان شدند.

تجمع کنندگان که زن و مرد بودند از فرماندار ، مسئولان امنیتی و قضایی خواستند تا متهمان و متجاوزان را در اسرع وقت دستگیر کنند و به مجازات برسانند.

یکی از دختران تجمع کننده گفت: متاسفانه دختران از امنیت لازم برخوردار نیستند و در شهر نمی توانند به راحتی و با آرامش تردد داشته باشند و مسئولان باید امنیت را برقرار کنند.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر با حضور در جمع معترضان گفت: با تلاش دستگاه قضایی، نیروهای امنیتی ،انتظامی و اطلاعاتی سر نخ هایی بدست آمده است و عوامل مورد نظر تحت تعقیب هستند.

نبی بخش داودی افزود: یک نفر در این رابطه دستگیر شده و مطمئن باشید با عوامل این ناامنی بر اساس قانون برخورد خواهد شد.

یکی از معترضان نیز تهدید کرد: اگر تا پنج روز آینده عوامل دستگیر و اعدام نشوند خودمان سلاح در دست گرفته و با آنان برخورد خواهیم کرد.

امام جمعه مسجد نور اهل سنت ایرانشهر در خطبه های نماز عید فطر ادعا کرده بود: فرد دستگیر شده تاکنون اعتراف کرده بود که به ۴۱ دختر تجاوز کرده است.

این در حالیست که دادستان عمومی و انقلاب ایرانشهر این ادعا را رد کرده و گفته است: از مردم انتظار داریم اجازه دهند دستگاههای امنیتی و قضایی در فضایی آرام و بر اساس قانون با مخلان امنیت برخورد کنند.

گزارش «ندای‌ زاهدان» از تجاوز به دختران

به گزارش «ندای‌ زاهدان»، روز گذشته مولوی طیب امام جمعه اهل تسنن شهرستان ایرانشهر در خطبه های نماز عید از تجاوز به ۴۱ دختر در این شهرستان خبر داد که این موضوع به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی منتشر شد و بازخورد های فراوانی از سوی کاربران و مردم سیستان و بلوچستان شده است.

از آنجایی که سیستان و بلوچستان، استانی با تعصبات خاص مذهبی است ، صحبت کردن راجع به این آسیب اجتماعی آسان نبوده و شاید بسیاری از آسیب دیدگانِ موضوع تجاوز به دلیل تعصبات و ترس از رسانه ای شدن و یا به اصطلاح دیگر حفظ آبروی خود این مسئله در خاموشی و سکوت نگه داشته و پیگیری نکنند.

از این رو برای اثبات‌و اطلاع از آخرین اقدامات صورت گرفته برای پیگیری موضوع تجاوز در ایرانشهر به سراغ رئیس شورای تامین و فرماندار ایرانشهر رفتیم.

نبی بخش داوودی درخصوص انتشار این مطالب در فضای مجازی در گفتگو با ندای زاهدان می گوید: پیگیری این مسائل از نظر قانونی فرمت‌های خاص خودش را دارد و به راحتی نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد چرا که تاکنون به تعداد و یا اطلاعات مشخصی از موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر دست نیافته‌ایم.

وی می افزاید: در همان ابتدای امر و در کمتر از چند ساعت عامل اصلی موضوع تجاوز را دستگیر کرده و در حال پیگیری هستیم اما قضایا پیچیده است و تاکنون به جمع بندی نهایی درخصوص این موضوع نرسیده ایم.

داوودی معتقد است که اثبات موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر، مستلزم آزمایشات و پیگیری های ویژه است که در دستور کار شورای تامین و پزشکی قانونی قرار گرفته و بزودی اخبار موثق در این خصوص منتشر خواهد شد.

فرماندار ایرانشهر می‌گوید: تاکنون هیچ تعدادی از این موضوع به طور قطع مشخص نشده و دامن زدن به این موضوعات تا زمان اثبات قطعی آن سبب پیچیدگی بیشتر موضوع خواهد شد.

مسئولین و بزرگان اقوام پای کار آیند

مولوی طیب ملازهی امام جمعه ایرانشهر در این باره می‌گوید: منبع صحبتی که در عیدگاه نماز عید فطر ایرانشهر داشته ام، اولیای یکی از دختران آسیب دیده بود که با حجمی از نگرانی و اضطراب از بنده خواستند تا این موضوع را به گوش مسئولین برسانم تا پیگیری شود و از تکرار این اتفاق جلوگیری شود.

وی می گوید: خوشبختانه در ابتدای امر یک نفر از عاملان این موضوع دستگیر شده و طبق گفته شورای تامین و اعلام نیروی انتظامی موضوع در دست بررسی و دستگیری دیگر حلقه های این اقدام نادرست است.

وی درخصوص تعداد قربانیان تجاوز در ایرانشهر می افزاید: طبق اطلاعاتی که تا قبل از نماز عید فطر از طریق خانواده ها و اطلاعات انتظامی به بنده رسیده تعداد قربانیان تجاوز در ایرانشهر طی چند ماه اخیر ۴۱ نفر است.

مولوی طیب می گوید: آخرین آماری که اداره آگاهی ایرانشهر بر اساس اعترافات فرد دستگیر شده به خانواده یکی از قربانیان داده حکایت از قربانی شدن ۴۱ دختر ایرانشهری دارد.

وی در خصوص دلایل این اتفاق در شهر ایرانشهر می گوید: عوامل زیادی می تواند سبب رخداد چنین ناهنجاری های اجتماعی در ایرانشهر باشد که یکی از آن ها مهاجر بودن این شهرستان به دلیل موقعیت تجاری آن است که این موضوع باعث شده افراد زیادی از نقاط مختلف با افکار و تربیت های متفاوت در این شهرستان زندگی کنند.

هجمه های فرهنگی که دشمنان ایران و دین علیه این مردم انجام می دهند باعث می شود تا عده ای با بی خردی دست به انجام چنین کارهایی بزنند و دختران این شهرستان مذهبی و سنتی را در گرداب ندانم کاری های خود فرو ببرند و جامعه را از اخلاقیات تهی کنند.

مولوی طیب می گوید: فرد دستگیر شده سرمایه دار و غنی است، متاسفانه عده ای زور دارند و عده ای هم زر و پول دارند و گاهی همراه شدن این دو گروه با هم سبب رخداد اتفاقاتی مانند تجاوز به دختران در ایرانشهر می شود.

وی درباره حمایت از دختران آسیب دیده می گوید: متولیان و کسانی که تخصصی در این امر دارند باید پای کار بیایند و برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند ، ما در جامعه ای زندگی می کنیم که مردم با اعتقاد خود زنده اند و لاابالی نیستند و یکسری قواعد و قوانینی بر زندگی آنان حاکم است.

مولوی ملازهی می گوید: عقلای قوم باید چاره اندیشی کنند تا این معضل اجتماعی در ایرانشهر و در بین زنان مسلمان ریشه کن شود، این موضوع احساسات مردم را جریحه دار کرده و باید پاسخی برای این معضل پیدا شود.

احساس ناامنی اجتماعی در ایرانشهر

نماینده ایرانشهر در این باره می گوید؛موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر اتفاق افتاده اما تاکنون آمار دقیقی از این موضوع به ما داده نشده و موضوع در دست پیگیری است و تا اتمام تحقیقات قضایی نمی توان آماری از تعداد قربانیان این موضوع اعلام کرد.

محمد نعیم امینی فرد می افزاید: از نیروهای قضایی و انتظامی خواسته ایم که در اسرع وقت ابعاد مختلف قضیه بررسی شود و موضوع تجاوز به دختران ریشه یابی شود چرا که رخداد چنین اتفاقی در یک جامعه سنتی مانند ایرانشهر، جای تامل دارد و خبر از سست شدن بنیان های اخلاقی می دهد.

به گواه نماینده مردم ایرانشهر گسترش حاشیه نشینی در ایرانشهر، قرار گرفتن این شهرستان در مسیر باندهای سازمان یافته قاچاق مواد مخدر، می تواند از دیگر علل رخداد چنین اتفاقاتی در این شهرستان باشد

امینی فرد در خصوص حمایت از دختران آسیب دیده می گوید: این دختران قربانی اشتباهاتی شده اند که ما هم در آن سهیم بوده ایم، افراد آسیب دیده باید حمایت پزشکی و روانی شوند که خوشبختانه با حمایت دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر تاکنون ۴ فرد آسیب دیده مورد بررسی پزشکی و غربالگری بیماری ها قرار گرفته حمایت های پزشکی را دریافت کرده اند.

وی انجام حمایت های روانی و اجتماعی از افراد آسیب دیده را مهم ترین اقدام خانواده ها و مسئولین از آن ها می داند و می گوید: حمایت روانی از این افراد باید از طریق نیروهای انتظامی، سازمان های مردم نهاد، تامین اجتماعی و از همه مهم تر از طریق خانواده های آنان صورت گیرد.

امینی فرد می گوید: شهرستان ایرانشهر علارغم آنکه مرکز فرهنگی استان محسوب می شود و به سبب مشکلات این شهرستان مسائل امنیتی_اجتماعی درازمدتی را داشته که منجر به مشکلات عدیده ای شده و زمانی بزرگترین جرم های مسلحانه را در این شهرستان شاهد بودیم که لازم است تجدید نظری در ساختار نیروها و تشکیلات نیروی انتظامی در این شهرستان داشته باشیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان می افزاید: ساختار نیروهای انتظامی ایرانشهر قدیمی و مربوط به چهار دهه قبل است و ما افزایش نیروهای انتظامی در منطقه ایرانشهر را نداشته ایم و این خود مزید بر علت شده، همچنین عدم استفاده از نیروهای بومی در تشکیلات انتظامی ایرانشهر، عدم آشنایی نیروهای فداکار، عدم تجهیز پلیس تخصصی در این شهرستان می تواند دلایلی برای کنترل ایرانشهر و تشدید چنین اتفاق هایی باشد.

عدم وجود مکان هایی برای تفریحات سالم و گذراندن اوقات فراغت در ایرانشهر،عدم وجود مکان های فرهنگی مناسب ، بیکاری، حاشیه نشینی و مهاجرت جمعیت به این شهرستان می تواند دلایلی برای بروز چنین بحران هایی باشد.

امینی فرد می گوید:مردم در شهرستان ایرانشهر احساس ناامنی اجتماعی می کنند و با انتشار خبرهای این چنینی شوک روانی به جامعه وارد می شود.

وی در ادامه می گوید: باید ابعاد مختلف مسئله تجاوز به دختران ایرانشهری مورد بررسی قرار گیرد و مقامات قضایی نظر نهایی خود را اعلام کنند همچنین این اطمینان به خانواده های قربانیان داده شود که موضوع به صورت محرمانه پیگیری می شود و حمایت های لازم جسمی، اجتماعی و روانی از فرزندان آنان صورت می گیرد.

امینی فرد آگاهی رسانی را مهمترین عامل پیشگیری از تکرار چنین اتفاقاتی می داند و می گوید: جریانات سازمان یافته این چنینی، پایش های انتظامی در مبادی و ورودی شهر ایرانشهر را می طلبد .

در پایان انتظار می رود موضوع تجاوز به تعداد زیادی از دختران ایرانشهر مانند سایر اتفاقات مشابه و با شدت کمتر که در شهر های مختلف ایران رخ می دهد جدی تلقی شود تا دیگر شاهد رخداد چنین اتفاقاتی در جامعه دختران سیستان و بلوچستان و بویژه ایرانشهر نباشیم.

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024