پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 16.06.2018, 15:16


دویچه وله: نسرین ستوده در تماسی از زندان گفته است بازداشت غیرقانونی او به دلیل شکایت «مهدی پِی‌تام» بازپرس پرونده شاپرک شجری‌زاده، از دختران خیابان انقلاب، بوده است. خانم ستوده وکالت چند معترض به حجاب اجباری را بر عهده دارد.

رضا خندان از تماس تلفنی همسرش نسرین ستوده از زندان خبر داده است. خانم ستوده گفته است که علت بازداشت او به پرونده محکومیت پنج سال زندان او نبوده است.

در یادداشت رضا خندان که روز شنبه (۲۶ خرداد/ ۱ ژوئن) در فیسبوک منتشر شده آمده است: «در تماسی که صبح امروز نسرین از بند عمومی زنان اوین داشت گفت که هنگام بازداشت به او گفته بودند، شما بابت حکم ۵ سال محکومیت بازداشتید؛ اما در دادسرا مشخص شد که چنین چیزی کاملا دروغ بوده است. بازداشت غیرقانونی او به دلیل شکایت «مهدی پِی‌تام» بازپرس پرونده شاپرک شجری‌زاده (از دختران خیابان انقلاب) مستقر در دادسرای شهر کاشان بوده است.»

آقای خندان در یادداشت خود می‌افزاید: «بنابراین بازداشت نسرین به خاطر دفاع حقوقی از دختران خیابان انقلاب بوده و در راستای انجام وظایف‌ حرفه‌ای خود صورت گرفته است.»

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، پیش از ظهر روز چهارشنبه ۲۳ خرداد در منزل خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. گفته می‌شد علت بازداشت او حکم پنج سال زندان از سوی دادگاهی است که در غیاب خانم ستوده تشکیل شده است.

رضا خندان ساعاتی پس از بازداشت همسرش به دویچه‌وله گفت، مامورانی که برای بازداشت همسرش آمده بودند تنها حکم جلب او را همراه داشته‌اند و رأی دادگاهی که ستوده را به پنج سال زندان محکوم کرده، به او نشان نداده‌اند.

در باره این «دادگاه غیابی» رضا خندان به دویچه وله گفت: «چهار سال پیش و در جریان تحصن‌های نسرین ستوده مقابل کانون وکلای دادگستری، احضاریه‌ای برای او آمد که چون تازه عمل جراحی کرده بود نتوانسته به دادسرا برود.»

حال با گذشت سه سال از این ماجرا، به خانم ستوده گفته شده که دادگاه بدون حضور او تشکیل شده و او به پنج سال زندان محکوم شده است.

با این‌حال به گفته خانم ستوده بازداشت اخیر ایشان ارتباطی با حکم این دادگاه غیابی ندارد بلکه او به دلیل بر عهده گرفتن وکالت پرونده چند تن از زنان معترض به حجاب اجباری بازداشت شده است.

هم اکنون برای نسرین ستوده حکم بازداشت موقت توسط بهروز شاه محمدی بازپرس شعبه ۷ دادسرای معروف به اوین صادر شده است. به نوشته رضا خندان، خانم ستوده اعلام کرده در اعتراض به تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری از انتخاب وکیل خودداری می‌کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024