جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 12.06.2018, 8:14

ترامپ و کیم یک «سند جامع» امضا کردند


ساعتی بعد از امضای یک «سند مشترک» توسط رهبران آمریکا و کره شمالی، نخستین جزئیات این سند از پذیرش خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی توسط «کیم جونگ اون» خبر می‌دهد.

خبرگزاری فرانسه و اسوشیتدپرس تایید کرده‌اند که آقای کیم متعهد به خلع سلاح هسته‌ای شده است.

رئیس جمهوری آمریکا در حین امضای سند گفته بود که خلع سلاح هسته‌ای «خیلی زود» شروع می‌شود. آمریکا خواستار خلع سلاح است و گفته تا از حسن نیت کره شمالی مطمئن نشود، تحریم‌های سنگین علیه این کشور را بر نمی‌دارد.

پرزیدنت ترامپ بعد از امضای این سند گفت آنچه امضا شد همه موارد را دربر می‌گیرد و من از امضای این سند جامع خوشحال هستم.

رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه «دیدار امروز صفحه‌‎ای نو در روابط میان دو کشور می‌گشاید» گفت پس از این دیدارها، جهان شاهد تغییرات بزرگی خواهد بود.

«کیم جونگ اون» بعد از امضای سند جامع از ترامپ تشکر کرد و گفت این دیدار پرونده گذشته را می بندد. دوره‌ای جدید آغاز خواهد شد و جهان، تغییر بزرگی خواهد دید.


جزئیات سند جامع امضاشده

جزئیات سند جامع امضا شده توسط ترامپ و کیم به خبرگزاری‌ها درز پیدا کرده است. رویترز نیز متن این سند جامع را که شامل چهار بند می‌شود، منتشر کرده است.

بند نخست: ایالات متحده آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد به ایجاد روابطی جدید با توجه به تمایل شهروندان هر دو کشور برای صلح و رفاه هستند.

بند دوم: ایالات متحده آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره برای ایجاد یک رژیم صلح پایدار و ماندگار در شبه جزیره کره تلاش خواهند کرد.

بند سوم: ضمن تأیید اعلامیه پانمونجوم به تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۱۸، جمهوری دموکراتیک خلق کره، متعهد می‌شود تا در جهت خلع سلاح کامل اتمی شبه جزیره کره کار کند.

بند چهارم: ایالات متحده آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد به بازیابی و بازگرداندن بقایای افراد مفقود شده از جنگ کره از جمله بازگردان فوری افرادی شده‌اند که هویت‌شان مشخص شده است.

ایالات متحده آمریکا و کره شمالی همچنین متعهد شده‌اند که برای پیاده‌سازی نتایج اجلاس تاریخی سنگاپور مذاکرات را توسط مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا و یک مقام عالی‌رتبه کره شمالی در اولین فرصت پیش ببرند.

در این سند همچنین ذکر شده رییس‌جمهوری آمریکا متعهد می‌شود تا تضمین‌های امنیتی را برای جمهوری دموکراتیک خلق کره فراهم آورد. در مقابل نیز کیم جونگ اون بر تعهد راسخ و غیرقابل تردید خود برای خلع سلاح کامل اتمی شبه جزیره کره تأکید کرده است.


اظهارات ترامپ در کنفرانس خبری

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از آمادگی کره شمالی برای کنار گذاشتن برنامه اتمی و هموار شدن مسیر بهبود روابط دوجانبه سخن گفته است.

آقای ترامپ که پس از مذاکره با کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی در یک نشست خبری در سنگاپور سخن می‌گفت، اعلام کرد که کره شمالی «تعهد تغییرناپذیر» خود به غیراتمی شدن شبه‌جزیره کره را اعلام کرده و افزود که رهبران دو کشور “آمادگی خود را برای آغاز تاریخ و گشایش فصلی جدید در روابط دو ملت” ابراز داشته‌اند.

آقای ترامپ گفت که کیم جونگ-اون فرصتی بی‌سابقه داشته و گفته است که «خیلی زود سایت آزمایش موشکی آن کشور را از میان خواهد برد.»

وی افزود که ایالات متحده نیز متعهد شده است که از انجام «تمرین‌های نظامی» خودداری ورزد. ظاهرا اشاره او به مانوورهای نظامی آمریکا و کره جنوبی است که معمولا ابراز نگرانی و واکنش خشم‌آلود کره شمالی، از جمله آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای را در پی داشته است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت که در گفتگو با کیم جونگ-اون، «به موضوع حقوق بشر اشاره شد.»


دیدار تاریخی

دیدار تاریخی دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه به وقت محلی در هتل «کاپلا» در جزیره سنتوزا در سنگاپور برگزار شد. این نخستین دیدار سران دو کشور پس از پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳ میلادی است.

رهبران دو کشور در ابتدای این دیدار با یکدیگر دست دادند و پیش از آغاز مذاکرات خود، که پشت درهای بسته و تنها در حضور مترجمان برگزار شد، برای دقایقی کوتاه در برابر دوربین رسانه‌های مختلف جهان قرار گرفتند و با خبرنگاران گفت‌وگو کردند.

پرزیدنت ترامپ ضمن ابراز امیدواری از ثمربخش بودن دیدار امروز، پیش بینی کرد که «رابطه فوق العاده‌» ای را با کیم جونگ اون برقرار کند. رهبر کره شمالی نیز گفت امیدواریم بتوانیم تمامی سوء تفاهم هایی که قبلا میان دو کشور وجود داشته است را برطرف کنیم.

پس از پایان دیدار خصوصی دو رهبر، که تنها با حضور دو مترجم،‌کمتر از یک ساعت به طول انجامید، پرزیدنت ترامپ این دیدار را «خیلی خیلی خوب» نامید و گفت رابطه عالی خواهد شد.

بعد از ملاقات خصوصی پرزیدنت ترامپ و رهبر کره شمالی به همراه هیأت‌های عالیرتبه دو کشور این گفت‌وگوهای بی‌سابقه را ادامه دادند. پس از این دیدار، ضیافت ناهار کاری برگزار شد.

پرزیدنت ترامپ پیش از این دیدار در گفت‌وگو با خبرنگاران با تاکید بر این که کره شمالی باید به سمت خلع سلاح کامل، غیرقابل بازگشت و قابل راستی‌آزمایی هسته‌ای گام بردارد، گفته بود این دیدار باید به شکل‌گیری «چارچوب اقداماتی سخت که باید پیگیری شوند» بیانجامد.

وی پیش از این نیز تاکید کرده بود که هدف از این دیدار توقف تهدیدهای موشکی و هسته‌ای کره شمالی است و مایک پمپئو وزیر خارجه دولت او هم پیشتر در روز دوشنبه گفت، خواسته ما خلع سلاح کامل کره شمالی است و حاضر هستیم در مقابل آن تضمین امنیتی بدهیم.

این دیدار تاریخی در حالی برگزار شد که حدود یک سال پیش و در پی افزایش آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی، تنش‌ها بین واشنگتن و پیونگ یانگ چنان بالا گرفت که نگرانی‌های جهانی از وقوع یک درگیری نظامی در شبه نظامی کره به شدت افزایش یافت.

جنگ لفظی بین رهبران کره شمالی و ایالات متحده چنان بالا گرفت که طرفین علاوه بر حملات شخصی، تهدید به حمله نظامی هم کردند؛ تا جایی که پرزیدنت ترامپ در مرداد ۱۳۹۶ هشدار داد اگر کره شمالی به تهدید ادامه دهد، با «آتش و خشم» آمریکا روبرو خواهد شد.

پس از این تهدید آمریکا، کره شمالی اعلام کرد در حال نهایی کردن طرح شلیک چهار موشک بالیستیک به جزیره گوآم، قلمرو ایالات متحده در اقیانوس آرام، است. این با واکنش قاطع پرزیدنت ترامپ روبرو شد که گفت اگر پیونگ یانگ بی‌عقلی کند، گزینه نظامی آماده است.

با این حال، رهبر کره شمالی در اسفند ماه و در یک چرخش ناگهانی از رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار مستقیم دعوت کرد، و پرزیدنت ترامپ از آن استقبال کرد. هر چند نخستین دیدار سران دو کشور در مقطعی لغو شد، اما در نهایت اعلام شد در تاریخ مقرر برگزار می‌شود.

پس از پایان جنگ کره و امضای توافق ترک مخاصمه در ژوئیه ۱۹۵۳، شبه جزیره کره همچنان در وضعیت «نه جنگ نه صلح» قرار دارد و توافق صلح دائمی هنوز حاصل نشده است. در حال حاضر، حدود ۲۸ هزار و پانصد نیروی نظامی آمریکایی در کره شمالی مستقر هستند.


جزئیات دیدار ترامپ و کیم

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی طی دیدار تاریخی در هتل کاپلا جزیره سنتوزای سنگاپور ۳۸ دقیقه گفت‌وگوی دوجانبه انجام دادند.

تنها یک مترجم در این دیدار آنها را همراهی کرد. سپس رهبران دو کشور پیش از دیدار با هیئت ها به سولات خبرنگاران پاسخ دادند.

ترامپ در پاسخ به سولات خبرنگاران اظهار داشت: این اجلاس بسیار خوب پیش می رود. برخی مشکلات را باهمکاری یکدیگر حل خواهیم کرد.

رهبر کره شمالی نیز اظهار داشت: بسیاری از مردم جهان فکر می‌کنند این دیدار مثل فیلم تخیلی می‌ماند.

کیم جونگ اون به سوالات خبرنگاران در زمینه خلع سلاح هسته‌ای در کرده شمالی پاسخ نداد.

دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی به همراه هیئت دیپلماتیک به مدت دو ساعت به طول انجامید.

در این نشست مایک پمپئو وزیر امور خارجه، جان کلی رئیس کارکنان کاخ سفید، و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا ترامپ را همراهی کردند.

رهبر کره شمالی و رئیس جمهور آمریکا پس از دیدار با هیات همراه به صرف ناهار کاری رفتند.

سارا ساندرز سخنگوی کاخ سفید و سونگ کیو سفیر سنگاپور در آمریکا و مت پوتینگر مدیر بخش آسیا در شورای امنیت ملی این کشور نیز در این ناهار کاری حضور یافت.

انتظار می‌رود ترامپ پیش از خروج از سنگاپور کنفرانس مطبوعاتی برگزار کند.


منابع: صدای آمریکا،‌ دویچه وله، بی بی سی، آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024