سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 04.06.2018, 16:37


مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به خروج آمریکا از برجام تاکید کرد که آژانس به انجام وظایف خود ذیل این توافق و راستی‌آزمایی اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در آغاز نشست شورای حکام با استقبال از پیوستن صد و هفتادمین کشور به آژانس گفت: آمریکا که یکی از طرف‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بوده است، ماه گذشته (میلادی) خروج خود از این توافق را اعلام کرد. آژانس به راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برجام همانطور که شورای امنیت سازمان ملل خواستار شده و شورای حکام نیز اجازه آن را داده است، ادامه می‌دهد.

آمانو افزود: همانطور که من در آخرین گزارش خود به شورای حکام اشاره کردم، آژانس طبق پروتکل احقاقی از دسترسی مکمل برخوردار بوده و به تمامی سایت‌ها و مکان‌ها در ایران که نیازمند بازرسی بوده، ‌دسترسی داشته است. همکاری به موقع و فعالانه ایران در ارائه این دسترسی، اجرای پروتکل احقاقی را تسهیل کرده و اعتماد را افزایش خواهد داد.

مدیرکل آژانس همچنین گفت: من روز ۲۵ ماه مه از سوی کمیسیون مشترک برجام برای شرکت در نشستی که در وین برگزار شد دعوت شدم. من به شرکت کنندگان گزارشی از فعالیت‌های نظارت و راستی‌آزمایی آژانس در ایران ارائه دادم.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: آژانس کماکان به راستی‌آزمایی عدم انحراف در مواد هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران طبق توافقات پادمانی ادامه خواهد داد. ارزیابی‌ها در خصوص عدم مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران نیز ادامه می‌یابد.

آژانس ده روز پیش نیز در گزارشی بار دیگر پایبندی ایران به تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام )را تایید کرده بود.

در آن گزارش آمده بود که ایران به تعهدات خود در برجام متعهد مانده، هر چند در زمینه همکاری با «بازرسی‌های سرزده از مراکز مختلف» این کشور می‌تواند «عملکرد بهتری” داشته باشد.

همزمان با آغاز برگزاری نشست چهار روزه شورای حکام، بنیامین نتانیاهو سفر خود به کشور اروپایی گروه ۱+۵ آغاز کرده که محور گفت‌و‌گوهای او با سران این کشورها برنامه هسته‌ای ایران است.

هر سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه پس از خروج دولت آمریکا از برجام، تاکید کردند که همچنان به تعهدات خود در این توافق پایبند خواهند ماند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024