پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 02.06.2018, 10:48

توافق بر سر خروج سپاه قدس و حزب‌الله از جنوب سوریه


آناتولی: واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل درباره توافق با اسرائیل درخصوص حضور نیروهای ایرانی در سوریه گفت: تا جایی که اطلاع دارم توافق انجام شده است، ولی نمی‌توانم در رابطه با عملیاتی شدن آن اظهارنظر کنم.

وی که به مناسبت آغاز ریاست دوره‌ای روسیه بر شورای امنیت سازمان ملل با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، اظهار داشت: طرفین از این توافق راضی هستند و حتی اگر درحال حاضر اجرا نشود در آینده عملیاتی خواهد شد.

توافق روسیه با اسرائیل

جامعه نو: سرگئی شوجوی و آویگدور لیبرمن، وزیران دفاع روسیه و اسرائیل درباره ایجاد منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه با یکدیگر  گفت‌وگو کردند. سپس ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در یک تماس تلفنی درباره تحولات منطقه و نفوذ ایران در سوریه با هم گفت‌وگو کردند. این توافق به دست آمد که سپاه قدس و حزب‌الله لبنان از شعاع ۷۰ الی ۸۰ کیلومتری مرز اسرائیل دور شوند.

هفته گذشته ایالات متحده آمریکا نسبت به نقض‌آتش بس در جنوب سوریه و تحرکات نظامی در این منطقه هشدار داده بود. مخالفان مسلح اسد بر جنوب غربی سوریه در جوار بلندی‌های جولان تسلط دارند. ارتش سوریه و سپاه قدس با همراهی شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان مواضعی را در این منطقه در دست گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری تاس،  سرگئی شوجوی، وزیر دفاع روسیه وضعیت جنوب غربی سوریه را با آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل به بحث گذاشت. بر اساس توافق روسیه با اردن و ایالات متحده آمریکا این منطقه جزو مناطق کاهش تنش به شمار می‌آید. به گفته شوجوی به این توافق می‌بایست عمل شود.

بامداد پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت اسرائیل اعلام کرد که سپاه قدس ۲۰ راکت به سمت مواضع این کشور در بلندی‌های جولان شلیک کرده. سپس ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد که در پاسخ به حملات سپاه قدس به بلندی‌های جولان، جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور به ده‌ها هدف متعلق به سپاه قدس در سوریه حمله کردند.

دانی دانون، نماینده اسرائیل در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرده بود که کشورش تمایلی به تداوم و گسترش درگیری نظامی با ایران ندارد، با این حال تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهد که ایران به حملات نظامی‌اش از خاک سوریه علیه اسرائیل ادامه دهد. بعد از این تحولات بود که عقب‌نشینی سپاه قدس از جنوب سوریه برای تأمین اسرائیل مورد توجه روسیه قرار گرفت.

وزارت دفاع اسرائیل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که دولت این کشور از تلاش روسیه برای تأمین امنیت اسرائیل قدردانی می‌کند.

در همان حال خبرگزاری تاس گزارش داده است که بعد از دیدار و گفت‌وگوی وزیران دفاع روسیه و اسرائیل در مسکو، ولادیمیر پوتین با بنیامین نتانیاهو نیز تلفنی گفت‌وگو کرد.

موضوع گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور روسیه و نخست‌وزیر اسرائیل آخرین تحولات منطقه و نفوذ ایران در سوریه بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024