جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 30.05.2018, 10:22


صبح روز بعد از انتشار گزارش «خبر آنلاین»، موج پیامک‌های آموزش و پرورش به تلفن‌های همراه خبرنگاران آغاز شد: «فوری… رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در مورد ماجرای آزار و اذیت دانش‌آموزان تهرانی گفت: وزارت آموزش و پرورش در بالاترین سطح ممکن و با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی، قضایی و حقوقی اقدامات خود را انجام می‌دهد و نتیجه را به زودی اطلاع‌رسانی خواهد کرد». «فوری… طی حکمی، صبح امروز صادر شد: دستور وزیر آموزش و پرورش به بازرس ویژه وزارتی در مورد رسیدگی به ماجرای آزار و اذیت دانش‌آموزان مدرسه‌ای در منطقه ٢ تهران». وزارت آموزش و پرورش از دو روز گذشته و با انتشار خبر آزار جنسی دانش‌آموزان یک مدرسه پسرانه در غرب تهران زیر هجمه سوالات و نگرانی‌های افکار عمومی است و در مقابل تلاش دارد تا با تشکیل پرونده‌ای ویژه یادآوری کند که خودش هم در مقام شاکی قرار دارد.

خبر در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های مختلف پیچیده است و با هر بار دست به دست شدن جزییات، شایعات و شنیده‌های بیشتری به آن افزوده می‌شود. آموزش و پرورش می‌گوید که در جریان پرونده‌ای که در جریان است سه شکایت ثبت شده وجود دارد و خبرهای دیگری که گاه به نقل از والدین دانش‌آموزان مطرح می‌شود عدد دانش‌آموزانی که در معرض آسیب قرار گرفته‌اند را ١۶ نفر اعلام می‌کنند. تا اینجا آنچه مشخص شده این است که ناظم یا به قولی معاون انضباطی مدرسه‌ای در غرب تهران با نشان دادن ویدئوی مستهجن به تعدادی از دانش‌آموزان آنها را وادار به اعمال غیراخلاقی می‌کرده است. جزییات ماجرا جایی میان اظهارات غیررسمی، شایعات و ابهامات پرونده تا قبل از رسیدگی قضایی گم می‌شود.

سراغ این واژه‌ها نروید

از سوی آموزش و پرورش تنها یک نفر مجاز به اظهارنظر رسمی در مورد این پرونده است. «ناصر کوهستانی»، مدیر آموزش و پرورش منطقه ٢ شهر تهران می‌گوید که حالا آموزش و پرورش هم در کنار اولیا، شاکی و پیگیر این پرونده است: «وقتی در مورد عمل غیراخلاقی این فرد که از نیروهای غیردولتی ما در این مدرسه بود به ما اطلاع‌رسانی شد، بلافاصله هیاتی را برای رسیدگی به این موضوع تشکیل دادیم. در کنار شکایت اولیا ما هم پرونده دقیقی را در مراجع قضایی به جریان انداخته‌ایم. بعد از این اتفاق مدیر مدرسه را به دلیل سهل‌انگاری بلافاصله از مجموعه عزل کردیم و مدیر جدیدی را تعیین کردیم که ایام امتحانات با آرامش طی شود. پرونده مدرسه متخلف به شورای نظارت ارجاع داده شده و منتظر تصمیم در مورد آن هستیم.»

اولین تاریخی که نشست اولیای نگران با مقامات آموزش و پرورش برگزار شد ٢٩ اردیبهشت بود. در ویدئویی که از بحث چند نفراز اولیا بر سر این موضوع منتشر شده معاون کوهستانی پس از یکی از امتحانات مشغول پاسخگویی و تایید ضمنی اتفاق دیده می‌شود. ویدئویی که در ۴٨ ساعت گذشته به صورت وسیع در شبکه‌های مجازی دست به دست چرخید و به عنوان سندی از تایید «تجاوز» از آن نام برده شد. اما کوهستانی از آوردن هر گونه واژه تعریف‌کننده برای این اتفاق خودداری می‌کند و در پاسخ به اینکه آیا مشخص شده که این موضوع در ذیل تجاوز یا آزار جنسی قرار می‌گیرد می‌گوید: «این یک موضوع غیراخلاقی بوده، سراغ این واژه‌ها نرویم. اول باید مرجع قضایی به ما اعلام کنند که جرم چه بوده و تا آن زمان ما از اتفاقی که رخ داده به عنوان «امر غیراخلاقی» یاد می‌کنیم. نباید جامعه را ملتهب کرد و باید منتظر نظر مراجع قضایی بود و بعد تصمیم گرفت.»

کوهستانی می‌گوید که این اتفاق خارج از مدرسه رخ داده است و می‌گوید: «این فرد به هیچ عنوان به اتفاقاتی که افتاده اشاره نمی‌کند و باید منتظر تصمیم قضایی بود. تا الان در فضای مجازی التهاب و شایعه و اضافه‌نویسی در مورد اتفاق رخ می‌دهد.»

این فرد ٢٧ ساله از اول مهر سال ٩۶ به عنوان معاون انضباطی مدرسه یا همان ناظم کارش را شروع کرده بود و قبل از آن هم سه چهار سال در منطقه ٣ سابقه کار داشت. در جو ملتهبی که به قول او در فضای مجازی ایجاد شده، روز گذشته کاربران بارها به ارتباط خانوادگی متهم با یکی از افراد صاحب نفوذ اشاره می‌کردند و برخی هم خبر از آزادی او می‌دادند و ابراز نگرانی می‌کردند که ارتباط خانوادگی شاید منجر به رسیدگی متفاوت به این پرونده قضایی شود. کوهستانی می‌گوید: «در مورد ارتباط این شخص با یکی از افراد صاحب‌نفوذ من هم فقط شنیده‌ام اما اطلاع دقیقی ندارم. این فرد آزاد نشده و در بازداشت به سر می‌برد.»

کوهستانی چند بار تاکید می‌کند که فضای آن مدرسه و امتحانات در حال حاضر «آرام» است: «همه بچه‌ها دارند در آرامش کامل امتحانات را می‌گذرانند. ما داریم کارمان را انجام می‌دهیم. اتفاقا تعدادی از اولیا معترض هستند که چرا این موضوع به فضای مجازی کشیده شده؟ سه، چهار نفر از اولیا به اصطلاح آتش ‌به ‌اختیار عمل کردند. در پرونده شکایت سه مورد ثبت شده و ما‌بقی مواردی که گفته می‌شود، احساسی است.»

مجلس تذکر داد

«آقای رییس‌جمهور تا کی ما باید آموزش و پرورش را در اولویت دهم قرار دهیم؟ تا کی آموزش و پرورش با توجه به شرایط و معیشت و منزلت اجتماعی همکاران فرهنگی ما، سهم آن در بودجه عمومی کشور ١٠,٢ درصد باشد در صورتی که در سال گذشته سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی ۹ درصد بوده، بودجه سال ۹۶، بودجه آموزش و پرورش ۳۶ میلیارد تومان و در سال ۹۷، ۴۲ هزار میلیارد تومان است که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.»

فریده اولاد‌قباد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی روز گذشته در تذکر شفاهی به پایان جلسه علنی مجلس به سراغ موضوع آموزش و پرورش رفت و بحث را به آسیب‌های اجتماعی هم کشاند: «وزارت آموزش و پرورش باید در اولویت اول دولت قرار گیرد. در رابطه با آسیب‌های اجتماعی که در مدارس اتفاق می‌افتد ما با کسری نیرو در آموزش و پرورش مواجه هستیم. با توجه به شاخص‌های محاسبه نیروی مورد نیاز در مدارس، ما با کسری نیرو و مشاور در مدارس مواجه هستیم. به ازای ۲۸۸ دانش‌آموز در مقطع ابتدایی، ما باید مشاور داشته باشیم اما امروز میزان مشاور ما صفر است. به ازای ۹۶ دانش‌آموز، ما باید مربی پرورشی داشته باشیم، مربی پرورشی نداریم. به دنبال این امر شاهد آسیب‌های اجتماعی در مدارس هستیم.»

برخی از نمایندگان دیگر مجلس با لحنی صریح‌تر در مورد این موضوع از وزیر آموزش و پرورش توضیح خواسته‌اند: «در خصوص وقایع خلاف اخلاق و شرع در منطقه ۲ آموزش و پرورش تهران در یکی از مدارس غیرانتفاعی انتظار برخورد جدی و مجازات متناسب در اسرع وقت و اطلاع به نمایندگان مجلس را داریم.» این تذکر کتبی از سوی بابایی‌صالح نماینده، بویین‌زهرا و ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس ارایه شده است. سیدقاسم جاسمی، نماینده کرمانشاه لحن را تندتر کرد و خطاب به وزیر آموزش و پرورش تذکر داد: «عدم نظارت شما باعث فاجعه ناگوار و غیراخلاقی در یکی از مدارس تهران شده که هیچ‌وقت قابل جبران نیست.»

الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران هم به بحثی اشاره کرد که از سوی کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود: نظام گزینش معلمان. فخاری به ایسنا گفته است: «با همه گزینش‌های سیاسی و عقیدتی که در سازمان‌های مختلف همچون آموزش و پرورش برای جذب نیرو انجام می‌شود چطور یک ارزیابی دقیق، علمی و کارشناسی در مورد سلامت روان و جنسی افرادی که نزدیک‌ترین و بیشترین ارتباط را با کودکان دارند، صورت نمی‌گیرد؟»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024