پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 25.05.2018, 17:36


نتیجه بررسی‌های یک تیم مشترک هلندی-استرالیایی نشان می‌دهد که سقوط بوئینگ خطوط هواپیمایی مالزی، به خاطر اصابت موشکی متعلق به ارتش روسیه است. ویلبرت پاولیسن، از اداره پلیس هلند اعلام کرد سیستم موشکی بوک به بریگاد ۵۳ نیروی هوایی روسیه تعلق دارد که در کورسک مستقر است.

نتایج بررسی‌های مقدماتی نیز نشان می‌داد که هواپیما مورد اصابت موشک زمین به هوا از نوع بوک قرار گرفته است. اینک و پس از ابراز اطمینان تیم تحقیق، دولت‌های استرالیا و هلند در صددند پرونده‌ای برای پیگیری‌های حقوقی و محکومیت مسکو تشکیل دهند.

بوئینگ ۷۷۷ ایرمالزی در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ و در بحبوحه جنگ در شرق اوکراین، هنگام عبور از حریم هوایی اوکراین مورد اصابت موشک واقع شد. همه ۲۹۸ سرنشین هواپیما کشته شدند. ۱۹۹ سرنشین این هواپیما هلندی بودند.

دولت هلند پیشتر گفته که می‌خواهد این پرونده را به دادگاه بین‌المللی لاهه و به شورای امنیت بکشاند.

کارشناسانی که پرونده این سقوط را پیگیری می‌کنند، از افکار عمومی خواسته بودند هرگونه شواهد و مستنداتی را که دارند در اختیار آنها بگذارند؛ چه گروهی از شورشیان این سیستم را در اختیار داشت، چه کسی فرمانده گروه بود و با چه دستور و مجوزی، این موشک‌ها به اوکراین و به دست شورشیان شرق رسیده بودند.

تیم تحقیقات می‌گوید مقامات روس در طول بررسی‌ها، کمترین همکاری را برای پاسخگویی به پرسش‌ها داشتند. در تیم بین‌المللی تحقیقات به سرپرستی هلند، کارشناسانی از مالزی، استرالیا، بلژیک و اوکراین حضور دارند.

در گزارش مقدماتی اداره ایمنی پرواز هلند که یک ماه و نیم پس از سقوط منتشر شد، آمده بود که پراکنده شدن قطعات هواپیما در منطقه‌ای وسیع نشانگر متلاشی شدن هواپیما پیش از برخورد با زمین است.

در بررسی داده‌های جعبه سیاه هواپیما روشن شد که سمت راست بدنه هواپیما بر اثر برخورد ترکش حاصل از شلیک یک موشک بوک سوراخ شده و انفجار هواپیما ناشی از کاهش شدید فشار داخلی بوده است.

تیم تحقیقاتی جرایم بین المللی (JIT) امروز طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: هواپیمای مسافربری با شماره پرواز MH17 خطوط هوایی مالزی که در سال ۲۰۱۴ در اوکراین سقوط کرد، با یک فروند موشک ارتش روسیه هدف قرار گرفته بود.

در گزارش تیم تحقیقاتی جرایم بین المللی هم‌چنین آمده است:

«موشک‌اندازی که برای منهدم کردن هواپیمای مالزی مورد استفاده قرار گرفته بود متعلق به گردان ۵۳ ارتش روسیه بوده است.

حدود ۴ هفته پیش از این حادثه، کاروان نظامی روسیه موشکی شبیه به نوع «بوک» هنگام عبور از کورسک به سمت اوکراین حمل کرده است. اینکه موشک مذکور از کجا پرتاب شده پس از اتمام تحقیقات اعلام خواهد شد.»

درخواست آمریکا از روسیه برای پذیرش مسئولیت

مارک روته، نخست وزیر هلند در گفت‌وگو با خبرنگاران پس از پایان نشست کابنیه این کشور در مورد سرنگونی هواپیمای شماره پرواز MH17 متعلق به خطوط هوایی مالزی بر فراز اوکراین گفت که بر اساس تحقیقات بین المللی صورت گرفته، روسیه مسئول سرنگونی هواپیمای مسافربری مذکور بوده است.

روته در این مورد اظهار داشت: از روسیه می‌خواهیم که نتایج اعلام شده از سوی تیم تحقیقاتی جرایم بین المللی (JIT) را جدی بگیرد. از گزارش های ارائه شده از سوی این کمیته تنها یک نتیجه دستگیرمان می‌شود، روسیه مسئول است.

وی ادامه داد: انکار مداوم این مسئله از سوی روسیه ناراحت کننده است. از روسیه می‌خواهیم که برای روشن شدن حقیقت و اجرای عدالت در مورد قربانیان و بازماندگان حادثه، همکاری لازم را به خرج دهد.

نخست وزیر هلند با تاکید بر این نکته که روسیه علی رغم درخواست های متعدد، همکاری لازم را در تحقیقات نشان نداده است، ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل را در جریان نتایج تیم تحقیقاتی جرایم بین المللی (JIT) و اینکه روسیه را مسئول سرنگونی این هواپیما می‌دانیم، قرار خواهیم داد.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار پیامی از روسیه خواست تا مسئولیت ساقط شدن هواپیمای مسافربری شماره پاواز MH17 متعلق به خطوط هواپیمایی مالزی بر فراز آسمان اوکراین را بپذیرد.

اما ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه ادعاهای هلند در این مورد را که مسکو عامل سرنگونی هواپیمای مالزیایی بر فراز شرق اوکراین بوده، رد کرده است.

پوتین تاکید کرد که موشکی که این هواپیما را سرنگون کرده متعلق به ارتش روسیه نبوده، و گفت مسکو نمی‌تواند به یافته‌های هلند اعتماد کند زیرا در تحقیقات مشارکت نداشته است.


منابع:‌ دویچه وله، آناتولی، بی بی سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024