جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 23.05.2018, 20:15


یورونیوز:

«ایرانی‌ها باید انتخاب کنند که چه نوع دولتی می‌خواهند»؛ این جمله‌ای بود که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در جریان سخنرانی شدیدالحن خود علیه مقامات ایران به زبان آورد و به این ترتیب گمانه‌زنی‌ها دربارۀ عزم آمریکا برای تغییر رژیم در ایران را تقویت کرد.

او در جریان اعلام دوازده شرط آمریکا برای رسیدن به توافق جدیدی با ایران، در کنار تهدید تهران به «قوی‌ترین تحریم‌های تاریخ» و «فشار بی‌سابقۀ مالی بر رژیم ایران» افزود: «مردم ایران باید رهبرانشان را انتخاب کنند.»

او همچنین گفت که با وزارت دفاع آمریکا و متحدان منطقه‌ایِ واشنگتن یعنی اسرائیل، عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس همکاری خواهد کرد تا تجاوز‌های ایران را متوقف کند.

آقای پمپئو از طرح مستقیم درخواست برای تغییر رژیم در ایران خودداری کرد اما از ایرانی‌ها خواست که به حسن روحانی و جواد ظریف نیز به عنوان بخشی از یک «رژیم فاسد، شرم آور و خطرناک» بنگرند و در این باره دوباره بیندیشند.

او روزسه‌شنبه نیز مقابل خبرنگاران بار دیگر تکرار کرد که ایرانیان باید انتخاب کنند که چه نوع دولتی می‌خواهند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با توجه به این سخنان، هدف نهایی آمریکا سقوط حکومتی است که در ایران با انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ بر سر کار آمده و در پی آن به روابط ایران و آمریکا برای همیشه پایان شده داده است. این ایده‌ای است که نومحافظه کاران آمریکا از زمان حملۀ این کشور به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی برای سرنگونی صدام حسین، از آن حمایت می‌کنند.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه نیز اگر چه روز سه‌شنبه این موضوع که آمریکا به دنبال تغییر حکومت ایران است را رد کرد اما درنهایت پنهان نکرد که دولت ترامپ از چنین تغییری استقبال خواهد کرد.

خانم ناوئرت با اشاره به ناامیدی رو به رشد در میان ایرانی‌ها گفت: «سیاست ما تغییر رژیم نیست اما اگر ایرانی‌ها باید تصمیم بگیرند و دیدگاهشان را بیان کنند، چنین تغییری خیلی خوب خواهد بود.»

جرمی شاپیرو، مدیر تحقیق روابط خارجی در شورای اروپا با اشاره به شروط دوازده گانۀ آقای پمپئو برای ایران بر این باور است که «این فهرست از ایرانیان همه چیز خواسته است غیر از گرویدن به دین مسیحیت، این بیشتر به تقاضایی برای تسلیم بی‌قید و شرط شبیه است تا تلاشی واقعی برای مذاکره.»

از نظر تریتا پارسی، مدیر شورای ملی ایرانیان آمریکا نیز شروط دوازده گانه پمپئو تنها به «مقابله» ختم می‌شود و تنها چیزی که به ذهن می‌رسد این است که احتمالا هدف از طرح این شروط از ابتدا نیز همین بوده است.

شخص دونالد ترامپ پیش از این در سخنرانی ۸ مه اعلام کرد ایرانی‌ها ملتی هستند که سزاوارند حکومتی داشته باشند که رویاهایشان را عملی کند. رودی جولیانی، مشاور حقوقی او نیز به تازگی با رهبران سازمان مجاهدین خلق دیدار و از تلاش آنها برای تغییر رژیم در ایران ستایش کرد. او در این نشست گفت که دونالد ترامپ به مردم ایران کمک خواهد کرد تا از سرکوب حکومت رهایی یابند.

کارشناسان بر این موضوع نیز اشاره دارند که انتخاب دو مخالف جدی حکومت ایران توسط آقای ترامپ برای دو پست کلیدی، بی دلیل نیست. او مایک پمپئو را برای وزارت خارجه و جان بولتون را به عنوان مشاور امنیت ملی برگزیده است که هر دوی آنها در گذشته برای تغییر رژیم ایران تلاش کرده‌اند.

آقای پمپئو روز سه‌شنبه یک بار دیگر گفت: «من متقاعد شده‌ام که مردم ایران، اگر راه دیگری مقابل خود ببینند که باعث شود کشورشان مسیری را که اکنون می‌پیماید متوقف کند، راه جدید را برمی‌گزینند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024