سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 20.05.2018, 19:13


محمدرضا رضایی‌کوچی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص جلسه غیرعلنی مجلس که با حضور وزیر امور خارجه، دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و عراقچی معاون وزیر امور خارجه برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم برگزار شد، اظهار داشت: در این لایحه تعیین مصادیق تروریسم را در اختیار غربی‌ها قرار می‌دهیم. پیش از این ما به این کنوانسیون تبصره‌ای اضافه کرده بودیم که بر اساس آن، گروه‌هایی که برای مبارزه با اشغالگران فعالیت می‌کنند، تروریست نیستند، اما طرف‌های غربی اصرار دارند که این تبصره حذف شود.

نماینده مردم جهرم در مجلس ادامه داد: در صورت حذف این تبصره، تعیین مصادیق گروه‌های تروریستی به دست کشورهای غربی تعیین می‌شود و چه بسا گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان و نیروی قدس در لیست گروه‌های تروریستی قرار گیرد.

وی افزود: آقای ظریف معتقد است که در صورت تصویب این کنوانسیون، برای حمایت از گروه‌های محور مقاومت مشکلی ایجاد نخواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: برجام از نظر آقای ظریف، بیماری در حال مرگ است که در آی‌سی‌یو و شرایط بسیار سختی قرار دارد.

وی تصریح کرد: آقای ظریف اعلام کرد که ما با اروپایی‌ها وارد مذاکره شده‌ایم و اروپایی‌ها تعهد داده‌اند که منافع ایران را تضمین کنند، اما مشخص نیست که اروپایی‌ها چقدر بتوانند در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت کنند، زیرا سهامداران شرکت‌های اروپایی، آمریکایی‌ها هستند.

رضایی‌کوچی اظهار داشت: آقای ظریف همچنین این شبهه را مطرح کرد که مشخص نیست شرکت‌های اروپایی چه مقدار از سران کشورهایشان تبعیت کنند.

به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، آقای ظریف معتقد بود با خروج آمریکا از برجام، کار ایران راحت‌تر شده است.

وی تأکید کرد: نمایندگان از توضیحات وزیر امور خارجه در خصوص الحاق ایران به کنوانسیون تأمین مالی تروریسم قانع نشدند، زیرا معتقدند در صورت پیوستن به این کنوانسیون، اگر گروه‌های مقاومت مانند حزب‌الله مورد حمایت ایران قرار گیرند، آمریکا می‌تواند از ایران به دادگاه لاهه شکایت کند.

مطهری: مسئولان ایران رضایت دارند

مقا‌م‌های ایران از اقدامات بازدارنده اتحادیه اروپا در برابر تحریم‌های آمریکا «اعلام رضایت کردند». این خبر را علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری دولتی «ایرنا» گفت.

روز یکشنبه جواد ظریف وزیر خارجه به همراه دیگر مسئولان وزارت امور خارجه و نیز مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و دارایی در جلسه غیرعلنی مجلس شرکت کردند. بررسی سه لایحه «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»، «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» و «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم» دستور کار این جلسه غیرعلنی بود.

علاوه براین، ظریف و دیگر مسئولان وزارت خارجه درباره آخرین وضعیت برجام پس از خروج آمریکا و مذاکرات روزهای گذشته خود با دیگر طرف‌های مذاکرات هسته‌ای در پکن، مسکو و بروکسل توضیحاتی ارائه دادند.

علی مطهری در این باره گفت: «مسئولان وزارت امور خارجه در گزارش خود نسبت به نشست‌هایی که تاکنون با طرف‌های اروپایی برگزار کردند، اعلام رضایت کردند و اذعان داشتند که همه چیز به مذاکرات دو، سه هفته آتی بستگی دارد.»

این نماینده مجلس افزود: «اروپایی‌ها تا حدی دستشان بسته است. اتحادیه اروپا باید بتواند رضایت ۲۸ کشور عضو خود را کسب کند، آنچه مسلم است اینکه طبق اظهارات مسئولان حاضر در نشست غیر علنی، اروپایی‌ها به جهت اقدام آمریکایی‌ها و تک روی‌های آنها در دنیا به دنبال نشان دادن استقلال خود هستند. از این رو می‌خواهند ثابت کنند که تابع صرف آمریکا نیستند.»

وی گفت: «در حقیقت شکافی بین اروپا و آمریکا ایجاد شده و ممکن است اقداماتی که در رابطه با کوبا در سال ۱۹۹۶ انجام دادند را تکرار کنند، کاری که به موجب آن دولت‌های اروپایی شرکت‌های خود را از اجرای تحریم‌های آمریکا در رابطه با کوبا منع کردند و خسارات مالی آنها را هم پرداخت کردند.»

به نظر علی مطهری «انجام اقداماتی در همین حد» از سوی اتحادیه اروپا برای  ایران «ایده‌آل» است. او تاکید کرد: «اروپایی‌ها تاکنون در همین مسیر گام برداشتند و تا حد قابل قبولی پیش رفتند.»

وی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی وزارت خارجه ایران از  تاثیر «قوانین بازدارنده» اتحادیه اروپا گفت: «در رابطه با شرکت‌های بزرگ اروپایی چون منافع بسیاری در آمریکا دارند ممکن است موثر نباشد اما درباره شرکت‌های کوچک و متوسط موثر است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024