جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 17.05.2018, 23:07


رادیو فرانسه

در حالی که اتحادیه اروپا در حال تلاش برای احیای قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا و اتخاذ تدابیری است که شرکت‌های اروپایی را در تعامل با بازار ایران حمایت کرده و  اثر تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی را بی‌اثر کند و یا کاهش دهد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه عصر پنجشنبه ۱۷ مه /۲۷ اردیبهشت در یک مصاحبه خبری در صوفیه، پایتخت بلغارستان گفت: «ما مبدل به متحد ایران علیه آمریکا نخواهیم شد و خود را درگیر یک جنگ راهبردی- تجاری با آمریکا بر روی مسئله ایران نخواهیم کرد.»

امانوئل ماکرون همچنین گفت: «رهبران اتحادیه اروپا به طور جمعی خواستار حفظ توافق اتمی با ایران و منافع حاصل از این توافق برای ایران و اروپا هستند. ما همچنین خواستار حفظ منافع شرکت‌های اروپایی در ایران هستیم، ولی با وجود این خواست، ما شرکت‌های آمریکایی را به خاطر ایران تحریم نکرده  و با آنها  به مقابله تجاری  نخواهیم پرداخت. این کار منطقی نیست. این رویکرد، حتی از نقطه نظر راهبردی- سیاسی  با اهداف ما مطابقت ندارد. هدف نهایی رسیدن به یک توافق گسترده با ایران به نحوی است که بتوانیم امضای آمریکا را نیز کسب کنیم.»

امانوئل ماکرون در خصوص اقدام اروپا برای حفاظت شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های آمریکا گفت: کمیسیون اروپا پیشنهاد فعال کردن دوباره قانون موسوم به مسدود کردن تحریم‌های آمریکا مصوب سال ۱۹۹۶ و همچنین حمایت بانک سرمایه‌گذاری اروپایی را از شرکت‌های اروپایی که با ایران تعامل می‌کنند مطرح کرده و ما هم از آن حمایت کردیم.

وی افزود که در اینجا،  فقط بحث ایران مطرح نیست، بلکه موقعیت اتحادیه اروپا، اجرا و عملیاتی کردن مواضع اتحادیه اروپا است.

رئیس‌جمهور فرانسه گفت: در صورتی که آمریکا به موازین چندجانبه احترام بگذارد، می‌توانیم درباره اصلاحات سازمان تجارت جهانی و مسائل دیگر گفت‌وگو کنیم. در غیر اینصورت برای دفاع از منافع اتحادیه اروپا، به ساز و کارهای سازمان تجارت جهانی متوسل خواهیم شد.

در همین حال، خبر احیای قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا روز پنجشنبه ۱۷ مه از سوی ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، و در اجلاس سران و رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در صوفیه اعلام شده است.

ژان کلود یونکر در راستای مقابله با تحریم‌های آمریکا در نشست صوفیه گفت: «ما باید الان دست به اقدام بزنیم. موضوع بر سر پشتیبانی و حمایت از شرکت‌های کوچک و نیمه‌بزرگ از سوی اتحادیه اروپا است. قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا عملا زمینه‌های حمایت مالی از این شرکت‌های اروپایی را فراهم می‌سازد و مانع از مجازات این شرکت‌ها توسط آمریکا می‌شود.»

هنوز اطلاعاتی درباره جزئيات اجرایی این قانون منتشر نشده است. قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا در جریان مناقشه بر سر تحریم‌های کوبا، ایران و لیبی در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسیده بود.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری فرانسه نسبت به ماندن یا نماندن شرکت‌های اروپایی در ایران گفت: «احتمال دارد، در کوتاه مدت، شرکت‌های چینی و روسی بتوانند در ایران بمانند و از منافع اقتصادی تجارت با ایرانیان بهره‌مند شوند.» امانوئل ماکرون در این باره تأکید کرد «اما برای من، تجارت و سرمایه‌گذاری در بازار اولویت ندارد. هدف من در باره ایران یک هدف راهبردی است که مانع از درگیری در این کشور شده و به اقتصاد  ایران کمک نماید که بر روی جهان باز شود.»

رئیس‌جمهوری فرانسه با اشاره به تهدید توتال به خروج از پروژه‌های نفتی ایران گفت: «ما نمی‌خواهیم شرکت‌های فرانسوی را به ماندن در ایران مجبور کنیم؛ رئیس‌جمهوری فرانسه، مدیر اجرایی توتال نیست. من دوست دارم که شرکت‌های فرانسوی بتوانند با توجه به  پویایی بازار ایران، در این کشور بمانند، ولی مدیر اجرایی توتال از منافع این شرکت بهتر دفاع می‌کند و این وظیفه آنهاست که خطر ماندن در ایران را با خطرهایی که در آمریکا متوجه آنها می‌شود، مقایسه کند.»

رئیس جمهوری فرانسه گفت: «شب گذشته گفتگوهای خوب و مثبتی درباره مسائل تجاری اتحادیه اروپا  و ایران داشتیم. هر دوی این موضوعات، مسائلی هستند که به حاکمیت اروپا بستگی دارند و نشان خواهند داد که آیا اروپا می‌تواند تصمیمات مستقل اتخاذ کند یا نه؟»

ماکرون گفت در نشست شب گذشته در صوفیه رهبران اتحادیه، مواضع روشن و نیرومندی درباره ایران و تجارت اتخاذ کردند. در مسئله تجارت با آمریکا، ما تصریح کرده‌ایم تا زمانیکه یک معافیت کامل (در زمینه فولاد) از سوی آمریکا صادر نشود، نمی‌توانیم هیچ گفت‌وگویی درباره جزئیات آن با آمریکا داشته باشیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024