جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 13.05.2018, 10:00


ستاره‌ای درخشان در آسمان روزنامه‌نگاری ایران خاموش شد

خبر کوتاه بود و تلخ؛ حسین مهری روزنامه نگار پر پیشینه ایران، برنامه ساز رادیو و تلویزیون، نویسنده و مترجم توانا، در شامگاه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۲ مه ۲۰۱۸ در لوس انجلس در گذشت.

او که در چند سال گذشته برنامه‌های تلویزیونی برگی از تاریخ – گفتگوی حسین مهری با محمد امینی و برنامه در امتداد هفته – گفتگوی حسین مهری با دکتر عباس میلانی و برنامه چهره‌ها و گفته‌ها را اجرا می‌کرد و برنامه‌هایش از زمره پر بیننده‌ترین‌ها بود، این هفته پس از ضبط آخرین برنامه‌هایش با دکتر میلانی، دکتر علی نیری و محمد امینی به پایان هفته‌ای بی‌بازگشت رفت.

حسین مهری روز ششم تیر ماه ١٣١٥ در تهران زاده شد. در سال ١٣٣٧ در رشته زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران به دریافت درجه لیسانس نائل شد و تا سال ١٣٥٣ که با اعضای خانواده برای ادامه تحصیل به پاریس رفت، به عنوان نویسنده، مترجم و گزارشگر با رسانه‌های ایرانی همکاری می‌کرد.

حسین مهری پس از انقلاب، در پاریس با رسانه‌های ملی‌گرای «نهضت» و «قیام ایران» و رسانه گفتاری «نهضت مقاومت ملّی ایران» به مدّت یازده سال همکاری مستمر داشت.

از سال ١٩٩١ در لس آنجلس به رادیو ٢٤ ساعته صدای ایران پیوست و برنامه «چهره‌ها و گفته‌ها» را که مبتنی بر مصاحبه‌های سیاسی- فرهنگی بود که شمار آنها در مدّت بیست سال از ١٥ هزار فراتر رفت، نوشته و اجراکرد. وی در پی توقف برنامه‌های صدای ایران در سال ٢٠١٢، همکاری‌هایی را با تلوزیون اندیشه آغاز کرد.

حسین مهری در سال ١٣٣٨ با همکلاس دانشگاهی خود، دکتر عفت برادران رحیمی، پیمان زناشویی بست که حاصل این ازدواج، دو فرزند پسر است

کتابهایی که از این نویسنده و مترجم انتشار یافته عبارتند از:

ترجمه (صد ملیون عرب) از «تیری دژاردن»،
ترجمه ( جنس دوّم )، جلد نخست، از «سیمون دو بوار»،
ترجمه (افسانه شکست مالرو ) از «رومن گاری»،
ترجمه (پاییز پدر سالار )از «گابریل گارسیا مارکز»،
مجموعه مقاله «ایدئولوژی تبار»،
مجموعه مقاله «صدای پای دگرگونی»
مجموعه یادداشت‌های پاریس٠٠٠٠

دو مجموعه مقاله حسین مهری به نام‌های «صد مقاله» و «١٢٠ روایت» در سالهای ٢٠١١ و ٢٠١٢نیز در لس آنجلس منتشر شده است.

از سوی خودم و آقای محمد امینی و دیگر همکاران بنیاد آینده و تلویزیون اندیشه، درگذشت ایشان را به خانواده و روزنامه نگاران و دوستان و یارانش تسلیت می‌گویم.

یادشان گرامی باد
رضا گوهرزاد

* ایران امروز، درگذشت حسین مهری، روزنامه‌نگار پیشکوت ایران را به خانواده، دوستان و همکاران ایشان تسلیت می‌گوید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024