پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 10.05.2018, 9:40


از نیمه شب گذشته گزارش‌های مختلفی درباره تبادل آتش میان سوریه و اسرائیل منتشر شده است.

اسرائیل می‌گوید نیروی قدس سپاه پاسداران ایران  شب گذشته (شب چهارشنبه به پنجشنبه) ۲۰ موشک به سوی مواضع اسرائیل در اراضی اشغالی جولان شلیک کرده است.

ارتش اسرائیل نیز به تلافی این حملات ادعایی، به پایگاه‌های ایران در خاک سوریه حمله کرده و به ارتش سوریه هشدار داده که در مقابل اقدامی انجام ندهد.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل گفته که ارتش این کشور شب گذشته «تقریبا تمام تأسیسات ایران در سوریه» را هدف قرار داده است.

روزنامه هاآرتص به نقل از منابع ارتش اسرائیل نوشته است حملات شب گذشته به سوریه، «سنگین‌ترین حمله نظامی» چند سال اخیر به خاک کشور همسایه بوده، اما هنوز مشخص نیست که این حملات چه خساراتی به بار آورده است.

انبار تسلیحاتی، سیستم رادار و گردان‌های نظامی از جمله مواضعی هستند که در سوریه هدف حملات اسرائیل قرار گرفته‌اند. منابع سوری این خبر را تأیید کرده‌اند.

اسرائیل هم‌چنین مدعی شده که علاوه بر انبار مهمات و پایگاه اطلاعات جنگی ایران، محل پرتاب موشک‌ها به جولان را هم شناسایی کرده و هدف قرار داده است.

اسکاى نیوز هم خبر داد که اسراییل با موشک به دو فرودگاه نظامى خلخله و بلّى در سوریه حمله کرده است. همچنین گزارش شده که اسراییل پایگاه لشکر چهار ارتش سوریه و منطقه جمرایا را هدف قرار داده است.

حوالی نیمه‌شب گشدته «افیخاى ادرعى» سخنگوى ارتش اسراییل در توییتی نوشت که اسراییل درحال زدن اهداف ایرانى در خاک سوریه است و هشدار داد که دخالت سوریه عواقب بدى خواهد داشت.

سوریه: حملات موشکی به بلندی جولان کار آنها بود

سوریه اما می‌گوید حملات موشکی به بلندی جولان کار ارتش این کشور بوده و به تلافی حملات اسرائیل انجام شده است.

خبرگزاری سانا متعلق به دولت سوریه تصاویری از شلیک پدافند دفاع هوایی این کشور به سوی موشک‌های اسرائیل منتشر کرده و گفته مانع از اصابت «اکثر آنها» به اهدافشان شده است.

تلویزیون  دولتی سوریه گزارش داده که ارتش سوریه در جواب حملات امشب اسرائیل به آن پاسخ داده است.

تلویزیون سوریه ادعا کرد چهار موضع اسراییلی ها هدف قرار گرفته. تلویزیون سوریه همچنین با پخش تصاویری می گوید که یک موشک اسراییل را ساقط کرده است.

طبق اظهارات یک سخنگوی ارتش اسرائیل حدود بیست «شیء پرتابی» در جریان این حمله به سوی پایگاه‌های نظامی اسرائیل در امتداد مرز این کشور با سوریه شلیک شده‌اند. شماری از آنها از طریق سامانه دفاع موشکی اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین» (Iron Dome) منهدم شده‌اند.

سخنگوی ارتش اسرائيل افزود که ارتش این کشور این اقدام را «حمله‌ای شدید از سوی ایران» تلقی می‌کند و سرگرم آماده‌سازی خود برای سناریوهای گوناگون است. به گفته‌ی این سخنگو «قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران، دستور انجام این حملات را داده، اما این حملات نتوانسته‌اند به هدف خود برسند».

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که خسارات جانی در جریان این حملات به بار نیامده و ابعاد خسارات مالی در دست بررسی است. خبرگزاری آلمان به نقل از این سخنگو نوشت که موشک‌های شلیک‌‌شده به سوی اسرائیل از نوع «فجر ۵» بوده است.

این سخنگوی ارتش اسرائیل در پاسخ به این پرسش که اسرائیل از کجا می‌داند که نیروهای قدس سپاه پاسداران عامل این حملات هستند، تنها به پاسخی کوتاه بسنده کرد و گفت: «ما از این قضیه مطلع هستیم.»

افزایش تنش

در چند ماه اخیر تنش میان ایران و اسرائیل در سوریه بالا گرفته است. با حضور گسترده تر نظامی ایران در سوریه، اسرائیل می‌گوید حضور ایران را در پشت مرزهایش خطری جدی تلقی می‌کند.

در چندین هفته اخیر چند مرکز نظامی در سوریه هدف گرفته شده که به اسرائیل نسبت داده می شود. شامگاه سه شنبه ۸ آوریل، رسانه‌های دولتی سوریه از حمله اسرائیل به نقطه‌ای در نزدیکی دمشق پایتخت این کشور خبر دادند و گفتند سامانه دفاع هوایی سوریه دو موشک اسرائیلی را منهدم کرده است.

خبرگزاری رسمی سانا گفت که حمله سه‌شنبه شب در منطقه روستایی کسوه درست در جنوب دمشق انجام شد.

یک گروه ناظر بر تحولات سوریه گفت که موشک‌های اسرائیلی به یک انبار تسلیحاتی ایرانی برخورد کرد و ۱۵ نیروی وابسته به دولت را کشت. مخالفان از کشته شدن شماری ایرانی در این حمله خبر داده‌اند که ایران آن را تایید نکرده است.

اسرائیل هم خبر حمله سه شنبه را تایید نکرده اما ارتش این کشور پیشتر گفت «فعالیت غیرعادی ایران» را در سوریه ردیابی کرده است و به ساکنان بلندی های اشغالی جولان دستور داد آماده رفتن به پناهگاه ها باشند.

مقامات ایرانی قبلا هشدار داده‌اند که ایران حملات اخیر به تاسیسات نظامی‌اش در سوریه را تلافی خواهد کرد.

اسرائیل مسئول حداقل دو حمله جدی در ماه آوریل شناخته می‌شود که باعث مرگ شماری از نیروهای ایرانی شد.

اسرائیل همچنین مسئول حملات متعدد هوایی به محموله های تسلیحاتی که برای حزب الله لبنان ارسال شده بود شناخته می شود.


منابع: بی‌بی‌سی، دویچه وله

***

درباره حمله ایران به جولان

مهرداد فرهمند، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل خاورمیانه، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

حمله ایران به بلندی‌های جولان، حمله محتاطانه ای بود.

بلندی های جولان را برای شلیک راكت برگزیدند تا هم دقت و احتمال برخورد راکت ها به هدف بیشتر شود، هم اینکه چون جولان رسما خاک سوریه به شمار می رود و در اشغال اسرائیل است، میدان جنگ را به خاک سوریه محدود کنند.

اگر سرزمین های اسرائیلی را هدف قرار می دادند، هم احتمال کاری بودن حمله پایین می آمد و هم اینکه زیاده از حد با آتش بازی می کردند.

گرچه تا همین جایش هم بازی با آتش است؛ اما ایران پس از چند حمله اسرائیل به نیروهایش، برای حفظ وجهه اش به این حمله نیاز داشت و ضربه خوردن و دم برنیاوردنش تحقیرآمیز می بود.

روسیه را هم قاعدتا باید بی‌خبر گذاشته باشند و زمانی را برای حمله انتخاب کردند که روس‌ها سرگرم جشن پیروزی بودند.

شاید هم روس‌ها که میانجیگری‌شان میان ایران و اسرائیل بی‌نتیجه مانده، رویشان را آن ور کردند و گفتند هر کار دلتان می خواهد بکنید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024